Tættere dialog skal føre til nye værdier

Servicegiganten ISS er blandt deltagerne i DI-initiativet Stram Kæden. For indkøbschef Jacob Kunstmann betyder det øget fokus på dialog med de store leverandører. Målet er at finde ud af, hvordan alle parter kan hjælpe hinanden til et endnu bedre samarbejde.

Tættere dialog med leverandørerne skal forbedre samarbejdet, planlægger ISS..

17.02.2016

SCM.dk

”Vi skal være aktive, nu er det ikke kun talk-the-talk, men også walk-the-walk”.

Sådan lyder indgangsreplikken fra indkøbschef i ISS, Jacob Kunstmann, når talen falder på den store servicevirksomheds deltagelse i DI-initiativet Stram Kæden, der har til formål at hjælpe en stribe danske virksomheder med at udvikle og forbedre samarbejdet med leverandørerne gennem hele forsyningskæden.

For ISS’ vedkommende er nøglen til den proces i høj grad dialog; der er nemlig optimeringsmuligheder på begge sider af bordet.

”Der er et stort potentiale i tættere dialog i denne sammenhæng. Vi er fokuserede på at skabe partnerskaber og samhørighed med vores kunder og finde ud, både hvordan de kan hjælpe os og hvordan vi kan hjælpe dem. Vi vil gerne i endnu højere grad blive bevidste om, hvor vi selv er blevet en hæmsko og eksempelvis er dyre at levere til. Det handler om at lade leverandørerne komme til orde og få identificeret udfordringerne”, forklarer Jacob Kunstmann.

”Med Stram Kæden får vi en platform, hvor vi skabe en fælles forståelse og fælles sprog”, siger indkøbschef i ISS, Jacob Kunstmann..

De strategiske leverandører først
For en koncern med et så velvoksent antal leverandører, som ISS samarbejder med, så er en ’kædestramning’ som den, man har igangsat i år, naturligvis et forløb, der skal gennemføres i etaper, hvilket ISS da også gør.

”Vi er startet med at inddrage de største af vores leverandører. Jeg kan ikke sætte et præcist tal på, men det er en koncentreret gruppe; toppen af kransekagen vil jeg sige. Dem, vi vil bruge flest ressourcer på, er de strategiske leverandører, der har en størrelse, hvor de kan gøre noget for os”, siger Jacob Kunstmann.

”Det handler selvfølgelig om effektivisering, og derfor vil vi involvere de store leverandører tidligt i processen, så vi sammen kan finde nogle specifikke aktiviteter og handlingspunkter, der kan optimeres til fælles fordel”, tilføjer han.

Selvom ISS gør sit bedste for at være på forkant med både indkøb og salg af services, så er det med Jacob Kunstmanns ord, ”altid svært at styre kundernes krav”. Derfor er man også glade for den ramme, som Stram Kæden-samarbejdet danner for optimeringsprocessen, hvor leverandørerne kan komme til orde.

Kun positive reaktioner
”Det at gøre sin forsyningskæde så god og effektiv som muligt er jo ikke noget nyt, men noget vi har arbejdet med i årevis. Med Stram Kæden får vi en platform, hvor vi skaber en fælles forståelse og et fælles sprog. Generelt har vi kun fået positive tilbagemeldinger fra vores leverandører, når vi har præsenteret konceptet. Ingen har sagt nej til at medvirke, og det handler i høj grad også om, at vi ikke bare er ude på at spare penge, men taler åbent om tingene, så alle kan se potentialet, og ingen er i tvivl om, at det her er noget ISS vil”, understreger han.

Hvornår ISS vil brede tankerne fra Stram Kæden-rammen ud til resten af forsyningskæden, kan Jacob Kunstmann endnu ikke svare på, men at det kommer til at ske, er han ikke i tvivl om. Indtil videre ser han frem til, at man vil præsentere sine (foreløbige) konklusioner i slutningen af januar 2016, og på den basis vil processen så fortsætte mod det overordnede og med indkøbschefens ord egentlig ret simple mål: ”Vi vil gerne være endnu mere effektive at arbejde sammen med.”

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online