Tørke resulterer i milliardafgift til skibsfarten

Tørke i Panama betyder, at der tilføres markant mindre regnvand til Panamakanalen end nødvendigt og normalt. Den lavere vandstand gør at kanalen må skaffe store vandmængder fra andre kilder – og det vil koste internationale rederier milliarder.

Grundet den lave vandstand, er nogle rederier nødsaget til at fragte lettere gods end normalt gennem Panamakanalen. .

25.02.2020

SCM.dk

Grundet ændrede forhold i regnmængden og et historisk lavt vandniveau i den sø, som forsyner Panamakanalen med vand, har ledelsen bag det store sluseanlæg annonceret, at en række midlertidige tiltag vil blive implementeret for at opretholde vandstanden og den nuværende skibsfartstrafik, mens ledelsen leder efter en varig løsning. Det skriver Panamakanalen i en pressemeddelelse.

Læs også: Shippingvirksomhed adresserer elefanten i rummet og offentliggør CO2-tal

Panamakanalens administrator, Ricaurte Vásquez, fortæller til LLoyd's List, at kanalens udfordring ligger i at "vi er omringet af vand og vi har ikke nok”. Og vandsparetiltag har ikke været nok til at hamle op med 20 procent mindre regn det sidste år end gennemsnittet og 10 procent højere fordampning fordi temperaturen er steget 0,5 til 1,5 grader. 

Tørken påvirker allerede kanalmyndighedernes og rederiernes indtjening. Med den lave vandstanden er man nødt til at læsse gods af, for at ligge højere i vandet. Det koster i sig selv. Dertil kommer risiko for forsinkelser og ventetid ved kanalen. 

Oveni kommer nu en vandafgift på 10.000 dollars per transit, som blev indført fra den 15. februar for skibe, der har en længde på mere end 125 fod. Årligt vil det i worst case scenariet koste den maritime industri op til 370 millioner dollars, tæt på tre milliarder kroner. 

Læs også: Shipping- og logistikselskaber indgår alliance for at reducere maritimt klimaaftryk

ICS, der repræsenterer 80 procent af den internationale skibsfart, har været med til forhandling om justering af kanalsatserne og er overrasket over indførslen af den nye afgift, som de opfordrer kanalmyndighederne til at udskyde.

Bl.a. peger organisationen på, at den internationale skibsfart allerede kæmper med at finansiere de øgede brændstofudgifter på grund af overgangen til svovlfattige brændstoffer og følgevirkningerne af Corona-virussen.

- HCL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

03.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

10 Motivationsfaktorer i dit automatiseringsprojekt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle