Trumps toldkrig presser Panamakanalen

Kraftig lageropbygning og lavere efterspørgsel er årsagen til, at Panamakanalen ikke forventer at udnytte sin maksimale kapacitet på 36 daglige gennemsejlinger næste år. Alligevel investerer selskabet bag kanalen nu massivt i fremtiden.

18.09.2025

SCM.dk

Det fremgik af et pressemøde hvor kanaledelsen fremlagde sine fremtidsvisioner. Og de, er der mange af.

Ifølge en ny 10-års plan vil kanalen investere i opbygning af vandreservoirs der skal sikre en mere stabil kanaldrift, samtidig med at der udvikles metoder der skal gøre det muligt at øge kapaciteten uden at øge vandforbruget.

Gennem opbygning af lagerkapacitet vil selskabet bag Panamakanalen gøre kanalen til et globalt logistisk knudepunkt, og endelig skal det etableres en 76 kilometer lang rørledning til transport af LPG mellem Atlanterhavs- og Stillehavskysten - inkl. opførelse af to nye terminaler.

Rørledningen skal påbegyndes i 2027 og ventes at få en kapacitet på 2,5 millioner tønder om dagen.

-mauh
 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

19.12.2025SCM.dk

Norden indgår årets anden logistik­kontrakt

19.12.2025Datacon A/S

Sponseret

El-installatører vil have sikker grund at stå på

18.12.2025SCM.dk

Geopolitiske risici og stormagtskonkurrence truer Danmark

17.12.2025SCM.dk

Antallet af bestilte containerskibe sætter rekord i 2025

17.12.2025BITO Storage Systems Nordic A/S

Sponseret

Effektive og miljøvenlige løsninger til den sidste mil med BITO

16.12.2025SCM.dk

Flere ladeparker baner vej for ellastbiler

15.12.2025SCM.dk

Vognmænd: Lad ellastbiler køre uden om vejafgiften

15.12.2025SCM.dk

Skib taber 45 containere i stormvejr

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle