Verdens største eldrevne containerskibe på vej
Det norske rederi Eitzen Group planlægger at bygge verdens hidtil største eldrevne containerskib med støtte fra den norske, statsejede virksomhed Enova.
De eldrevne containerskibe får en kapacitet på 850 teu og udstyres med batteripakker på over 100 MWh.. Foto: Enova/Naval Dynamics
Eitzen Avanti modtager 200 mio. nkr. i udviklingsstøtte til et banebrydende projekt, der skal bygge to batteridrevne containerskibe til sejlads mellem Norge, Sverige og Tyskland. Skibene udstyres med batteripakker på over 100 MWh og får kapacitet til 850 containere.drevne containerskibe.
“Hvis elektrificeringen af bilfærger var første bølge, håber vi, at dette bliver starten på anden bølge af elektrificering i nærskibsfarten,” siger Andreas Forsnes Jahn, seniorrådgiver for maritim transport i Enova.
"Eitzen Group ser stort potentiale i elektrificeringen af regional skibsfart. Batteripriserne er faldet med over 80 % det seneste årti og forventes at falde yderligere i takt med øget global efterspørgsel. Ligesom et tog, der ikke kan standses, vil elektriske skibe presse sig frem som den mest omkostningseffektive måde at fragte varer til søs på over tid," siger Fridtjof C. Eitzen, CEO for Eitzen Group.
Skibene er fortsat på tegnebrættet ligesom der ikke er offentliggjort en tidsplan for leveringen.
-emte