WWF roser Unilever for CO2-strategi

Dagligvareproducenten Unilever høster ros for sin ambitiøse CO2-målsætning fra WWF Verdensnaturfonden. Det er specielt koblingen af bæredygtighed og vækst, der fremhæves.

Unilever - her koncernens hovedkvarter i London - får ros fra WWF for sin ambitiøse klimastrategi. Foto: Flickr/James Stringer.

02.12.2015

SCM.dk

At sige, at der er kul på klimaambitionerne hos den internationale dagligvareproducent Unilever ville ikke være forkert, men dog en noget skæv formulering. Kul er nemlig lige præcis det, virksomheden vil gøre sig uafhængig af, hvilket nu – samtidig med at COP21 er startet i Paris – har udløst rosende ord fra WWF Verdensnaturfonden. Det skriver foodmanufacture.co.uk.

Læs også: Unilever er Europas stærkeste i SCM

Mere specifikt, så anerkender WWF Unilevers evne til både strategisk og praktisk at linke bæredygtighed og vækst på en måde, så de to elementer bliver gensidigt forstærkende i stedet for modarbejdende, sådan som andre virksomheder tidligere har kæmpet med.

Unilevers klimamål

  • 100 procent vedvarende energi i 2030
  • 100 procent netstrøm fra vedvarende kilder i 2020
  • Udfase kul fuldstændig fra energiforsyningen senest 2020
  • CO2-positive i 2030 (producere mere vedvarende energi end man bruger)

”Dette er velkomne nyheder fra et af verdens største selskaber. Samtidig med at FN’s klimatopmøde i Paris er det et udtryk for stærkt lederskab fra en virksomhed, der tydeligvis kan se koblingen mellem bæredygtighed og forretningsmæssig vækst,” siger direktør for WWF i Storbritannien, David Nussbaum, til hjemmesiden.

Unilever vil have fossile brændstoffer helt ud af sin drift, både i produktion og forsyning, og i den forbindelse repræsenterer kongressen i Paris en mulighed for at sprede budskabet, ifølge koncerndirektør Poul Polman.

”Vi har alle sammen pligt til at handle nu og gøre målsætningerne til praktiske løsninger. Derfor annoncerer vi nu vores mål om at blive CO2-positive inden 2030 ved ikke alene at eliminere fossile brændstoffer fra vores forretningsgang, men også direkte støtte produktionen af mere energi end vi forbruger,” siger han.

Læs også: LEGO vil bruge 1 milliard kroner på at få bæredygtige klodser

Unilever står bag mærker som Knorr, Rexona, Ben&Jerry og Hellmann's Mayonnaise og har produktion på 242 farbrikker verden over.

Læs mere om Unilevers øvrige tiltag – eksempelvis målet om at stoppe skovrydning i forbindelse med fire af koncernens store råvarer inden 2020 – i virksomhedens Sustainable Living Plan fra 2014.

-AK

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

03.10.2024SCM.dk

Novo Nordisk vil flyve medicin til USA

03.10.2024SCM.dk

Nyansat erfaren kvinde skal styrke Carl Ras’ Supply Chain division

01.10.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

𝗗𝗲𝗿𝗳𝗼𝗿 𝗵𝗼𝗹𝗱𝗲𝗿 𝗱𝗲𝘁! 🚀

27.09.2024SCM.dk

Investeringer er ikke i tråd med klimaløfter i Europas topvirksomheder

27.09.2024Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

25.09.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

Bredana Axcites CEO Carsten Slot har 30-års jubilæum

24.09.2024SCM.dk

Algoritmeledelse er bad news for medarbejdertrivslen

23.09.2024SCM.dk

Endnu bedre råd om den dobbelte væsentlighedsvurdering

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - dag

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

23.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Brother Nordic A/S
Messe
Processteknik 2024, Göteborg

Et mødested for fremtidens procesindustri.

Dato

08.10.2024

Tid

09:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

Apport Systems A/S
Konference
Commerce Excellence: Lageret og Supply Chain anno 2024

Er du nysgjerrig på hvordan kunstig intelligens (AI) kommer til å påvirke lagerstyring og supply chain? Ønsker du å utvide ditt profesjonelle nettverk i vakre omgivelser? Da har vi den perfekte hendelsen for deg!

Dato

09.10.2024

Tid

14:00

Sted

Bølgen & Moi Tjuvholmen allé 5 Oslo, 0252 Norway

Brother Nordic A/S
Messe
Scanpack 2024, Göteborg

I Göteborg deltager vores svenske kolleager i Skandinaviens førende fagmesse inden for emballage.

Dato

22.10.2024

Tid

10:00

Sted

Svenska mässan, Göteborg

Consafe Logistics
Webinar
Unlock AI to Boost Warehouse Efficiency

Lager & Transport Logistikmagasinet invites you to a webinar with Linda Frygell, Group Product and Partner Manager at Consafe Logistics, where she will share insights on how cutting-edge AI technology is transforming warehouse management and logistics.

Dato

23.10.2024

Tid

13:00

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Leanværktøjer

Dette kursus, som også er et diplommodul, er målrettet dig, der har brug for en værktøjskasse i arbejdet med implementering af Lean i både private og offentlige virksomheder.

Dato

24.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup