”Hvordan gør man sin forsyningskæde digital”

I sidste artikel gennemgik vi, ”hvorfor den digitale forsyningskæde bare er bedre”. I denne artikel introducerer vi de første skridt mod, hvordan man digitaliserer sin forsyningskæde.

30.09.2013

Peter Johannsen, Business Development Director, SCM.dk

Ligeså mange fordele, der er ved at digitalisere sin forsyningskæde, ligeså mange måder er der at gøre det på. For at få succes og høste fordelene, er det afgørende at anlægge en pragmatisk indgangsvinkel og søge at ramme sine samarbejdspartnere der, hvor de er. Det vigtigste er, at rejsen mod den digitale forsyningskæde startes, og fortsættes gennem et program. Denne artikel er den anden i en serie på fire artikler, der behandler, hvorfor den digitale forsyningskæde er bedre og derefter beskriver, hvilke løsninger man kan bruge og hvordan de implementeres. 

Forsyningskæden
Betragter man den principelle forsyningskæde, består denne af tre primære strømme; varer (eller services), informationer samt penge, der alle sikrer samhandel mellem legale enheder. Det grundlæggende værende, at ingen samhandel foregår medmindre information udveksles.  

Digitalisering af informationsstrømme har målbare positive effekter på både top- og bundlinje. På bundlinjen vil tidsbesparelser og bedre datakvalitet give en omkostningsreduktion. På toplinjen vil et mere præcist leveranceapperat drive et øget salg og en bedre kunderelation. 

De største fordele er de indirekte, der opstår ved at have den umiddelbare gennemsigtighed til, hvad der foregår i ens forsyningskæde. Dette giver en omgående indsigt og kontrol, samt muligheden for at informerede beslutninger. Genvinsten er, at der opnås en markant mere effektiv eksekvering af forsyningskæden. 

Muligheder for digitalisering af forsyningskæden
En forsyningskæde som oftest et komplekst apparat med flere interne og eksterne aktører og systemer. I den perfekte verden kører alle ens samhandelspartnere på samme måde som en selv og er alle i stand til at udveksle informationer digitalt. Man kan altså ”bare” forbinde sig til hinanden – hurtigt, nemt og billigt. I den virkelige verden er det meget sjældent sådan. Typisk har man adskillige samhandelspartnere, der har forskellige tekniske set-up’s – nogen vil være fuldstændig styret af komplekse ERP systemer, mens andre vil styre deres forretning i dedikerede workflow systemer, meget simple ERP systemer, eller slet og ret vha. Excel-ark. Vi kan altså tale om forskellige stadier af kompleksitet og teknologisk modenhed – f.eks. kan en lille underleverandør af lavteknologiske dele fra et udviklingsland godt have svært ved at sende og modtage elektroniske dokumenter. Omvendt vil en stor leverandør af højteknologiske komponenter formentlig ikke alene være i stand til at udveksle elektroniske dokumenter, men også forvente eller kræve det. Der vil altså være forskellige krav og muligheder for en digitalisering af forsyningskæden. 

Adskillige dokumenter udveksles i en forsyningskæde – fra kataloger, prisforespørgsler, ordrer til fakturaer og kreditnotaer med videre. Fælles for dem alle er, at de kan digitaliseres. En digitalisering kan overordnet set gøres på følgende måder:

  • EDI - Der etableres digital udveksling af dokumenter med de enkelte samarbejdspartnere enten som en direkte en-til-en relation eller via EDI-huse. EDI er den mest korrekte, mest effektive og dyreste løsning.
  • Online portal med up- og download eller manuel indtastning - Samarbejdspartnere logger på portal og up- og downloader dokumenter til og fra respektive samhandelspartnere inkl. mulighed for manuel indtastning for de samhandelspartnere, der ikke er i stand til at up-loade dokumenter digitalt.
  • Digitalt til fysisk & vice versa - Konvertering af digitale dokumenter til PDF for email eller print & omvendt med scanning og digitalisering af fysiske og PDF dokumenter.

Det afgørende er at antage en pragmatisk indgangsvinkel og ikke forvente eller forlange det rendyrkede EDI set-up med alle for derved at ekskludere en række samhandelspartnere. Vælg i stedet de løsninger, der er mulige for de enkelte.

Samarbejdspartnerens teknologiske modenhed samt størrelsen samhandel afgør, hvilken form af digital dokument udveksling man bør vælge.

Udover de rent tekniske muligheder for at udveksle dokumenter digitalt, er der yderligere den kompleksitet, at mange firmaer anvender forskellige dokumentformater og datastrukturer. Det indebærer, at de skal mappes til hinanden for at kunne indgå i den respektive partners system.  Hvis man har mange samarbejdspartnere, kan det hurtigt blive et komplekst set-up med mange en-til-en mapninger og forbindelser, der skal sættes op og vedligeholdes. Derfor vælger mange at outsource deres digitale dokument- eller informationsudveksling til EDI-huse. Ved at benytte et EDI-hus til sin digitale dokumentudveksling har man kun én forbindelse at bekymre sig om – denne ene forbindelse er igen forbundet til en rækkes andre EDI-huse via et netværk (VAN).  

Et in-sourcet set-up kan medføre en meget kompleks verden med adskillige kommunikationslinjer, der skal styres. I den out-sourcede model, har man én linje ind til EDI-huset i midten, der så igen sikrer kommunikation med alle ens samarbejdspartnere – fra mange en-til-en forbindelser til en-til-mange.  Det grundlæggende er, at ved flere samhandelspartnere er det nemmere, hurtigere og billigere at bruge et EDI-hus.

Hvad er de første skridt mod en digitalisering af forsyningskæden
Inden man bevæger sig ud i overvejelser om, hvilke tekniske løsninger man skal bruge, er der en række betragtninger man bør gøre sig. For at være sikker på at høste fordelene ved en digital forsyningskæde, er der tre principielle betragtninger man gøre sig:

  • Hvilke direkte og indirekte fordele forventes realiseret gennem initiativet? Dette vil typisk være en indledende analyse af ens end2end forsyningskæde med henblik på at anskueliggøre, hvor en hurtigere og mere præcis informationsudveksling vil forbedrer den.
  • Hvilke dokumenter og hermed information er berørte og hvem er de primære aktører, der skal udveksles imellem?
  • Hvad er virksomhedens eget tekniske modenheds niveau i relation til muligheden for at sende og modtage dokumenter digitalt.

Når disse principelle betragtninger er klarlagt, er man klar til at tage de næste skridt på rejsen mod at digitalisere sin forsyningskæde – man ved med andre ord, hvad ens eget ståsted er og hvor man ønsker at komme hen. Herefter påbegyndes vurderingen af ens omverden og relationer – altså ens samarbejdspartnere. I vores næste artikel gennemgåes, hvordan dette kan gøres. 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.07.2024SCM.dk

Forskning: Vi kan skære 70 procent af strømforbruget fra kunstig intelligens

26.07.2024SCM.dk

Online markedspladser napper broderparten af den globale e-handel

03.07.2024Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Modstandsdygtighed sat på formel

01.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om PEPPOL

28.06.2024SCM.dk

Logistikgigant fortsætter med fyldte ordrebøger

25.06.2024SCM.dk

Geodis Danmark skifter til vedvarende energi

20.06.2024SCM.dk

Er der et liv efter compliance?

18.06.2024SCM.dk

Korte værdikæde-tjek skal bidrage til mere cirkulære forsyningskæder

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup