Logistikgigant fortsætter med fyldte ordrebøger

Efter flere år med høj vækst fortsætter logistikgiganten KNAPP med at skabe solide resultater i sit seneste regnskabsår. På trods af vanskelige økonomiske forhold overalt i verden har ordrebøgerne været godt fyldte, blandt andet i kraft af succesfulde samarbejder med danske kunder som Bestseller, Brødrene Dahl og FTZ.

Efter flere år med høj vækst fortsætter logistikgiganten KNAPP med at skabe solide resultater i sit seneste regnskabsår. Foto: 123rf.com

28.06.2024

SCM.dk

For regnskabsåret 2023/2024 har KNAPP AG rapporteret en omsætning på 1,8 milliarder euro sammenlignet med 1,96 milliarder euro året før. I Danmark finder man logistikgiganten som leverandør af automatiserede lagerløsninger hos nogle af de største logistiskcentre med en kundeliste, der blandt andet inkluderer Bestseller, Saint Gobain/Brødrene Dahl og autogrossisten FTZ.

I en tid, hvor virksomheder konfronteres med udfordringer som geopolitisk usikkerhed, inflation og mangel på arbejdskraft, er pålidelige partnerskaber og helhedsorienterede systemløsninger vigtigere end nogensinde, forklarer CEO i KNAPP, Gerald Hofer: 

"Vi er en koncern, der skaber intelligente systemløsninger ved at bygge bro mellem branchekendskab og teknologi i verdensklasse. Den kombination er essensen i en modstandsdygtig forsyningskæde og afgørende for succes”.

Generelt er gode lokationer for logistikcentre i dag synonyme med høje omkostninger og lav tilgængelighed. Derfor vælger mange virksomheder at opdatere og optimere sine eksisterende placeringer i stedet for at etablere sig på ny. Nye langsigtede projekter for internationale kunder som Würth Group, Zalando og den amerikanske supermarkedskæde Kroger inkluderer derfor både opførelse af nye anlæg og modernisering af eksisterende systemer. På begge områder er der substantielle gevinster at hente, ikke mindst i kraft af vigtige bidrag til øget bæredygtighed.

Med en kontinuerlig udvikling af KNAPPs internationale netværk – især med hensyn til udvidet og service og livstidssupport – sætter virksomheden handling bag målsætningen om at sætte kundens behov i centrum for alt, hvad virksomheden foretager sig. 

"Vores kunder kan være sikre på, at vi passer godt på deres systemer – også i det lange perspektiv”, understreger Gerald Hofer.

Trods et internationalt marked præget af hård konkurrence har KNAPP AG gennem året sikret sig en ordretilgang på 2,12 milliarder euro, hvilket har givet et driftsresultat før skat på 161 milllioner euro (foregående år: 173 millioner euro).

I Europa oplevede koncernen høj ordretilgang på alle kerneforretningens områder med modebranchen som et af årets højdepunkter. Således var Bestseller-koncernen en af de kunder, der investerede i et topmoderne og internationalt orienteret logistikcenter med en omfattende automationsløsning fra KNAPP.

Væksten var også stabil i Asien og Latinamerika, hvor Brasiliens største mode- og livsstilsmærker som C&A og Lojas Renner valgte KNAPP som samarbejdspartner. I Australien kunne KNAPP også glæde sig over vækst med kunder som supermarkedskæden Woolworths og detailforhandleren Super Retail Group, der har bidraget betydeligt til den samlede omsætning.

KNAPP har ambitioner om at forme fremtiden for intern logistik med sine innovative løsninger. Virksomhedens COO Franz Mathi giver sin udlægning af, hvordan det skal gribes an: 

"Det handler efter min mening ikke om at have en one-size-fits-all opskrift, men snarere om at have et bredt udvalg af teknologiske ingredienser til rådighed, som vi så sætter sammen og tilbereder en løsning specifikt til den konkrete kunde – uanset hvilken udfordring, man måtte stå overfor”.

Intelligent integration indebærer også at analysere og mestre de komplekse udfordringer, som virksomheder møder i dag, og at høste de mange fordele ved et automatiseret system. KNAPP har demonstreret dette inden for dagligvarehandel, hvor deres RUNPICK-teknologi bruges til at opnå betydelige effektiviseringer af butikslevering. Innovative løsninger udgør ligeledes et vigtigt indsatsområde, og her er et af eksemplerne udviklingen af markedets første shuttle-system til dagligvarehandelens frostvarer.

Endnu en af årets milepæle for KNAPP har været etablering af automatisk posepakning med AutoPocket-systemet hos den litauiske medicinalgrossist Limedika. Før dette projekt blev AutoPocket kun anvendt inden for mode og detail. Det nye system hos Limedika er dermed banebrydende inden for medicinalsektoren og åbner helt nye muligheder for effektiv multi-kanal distribution af farmaceutiske produkter.

"Vores tilgang er at tænke i komplette løsninger og processer, der skaber reel merværdi for virksomheder og for samfundet”, forklarer Franz Mathi.

Med de uforudsigelige dynamikker, som mange sektorer står over for, er stabilitet vigtigere end nogensinde før. 

"Grundlaget for vækst er altid et stabilt fundament”, understreger KNAPPs CFO, Christian Grabner.

Læs også: Løn ud fra ESG-mål er det ultimative integrations-værktøj

For KNAPP indebærer dette også at være en pålidelig medspiller for sine ansatte. I årevis har virksomhedens vækst resulteret i en høj efterspørgsel på specialiseret arbejdskraft. Ved udgangen af marts 2024 havde KNAPP AG 7.705 medarbejdere på verdensplan, hvoraf 4.122 var beskæftiget i Østrig. Imidlertid spiller international rekruttering en stadigt vigtigere rolle, og derfor er KNAPP aktiv inden for mange lokale initiativer og investerer løbende lokalt i medarbejderudvikling og videreuddannelse.

"Det positive engagement i vores medarbejdere er med til at gøre os til en særlig arbejdsplads, ligesom det gør det muligt for os at sætte fremragende præstationer op som vores standard – en høj standard til gavn for vores kunder”, konkluderer Christian Grabner.

Kilde: Knapp

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

20.11.2025

Sted

Banedanmark, Lumbyesvej 34, 7000 Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia