Logistikgigant fortsætter med fyldte ordrebøger

Efter flere år med høj vækst fortsætter logistikgiganten KNAPP med at skabe solide resultater i sit seneste regnskabsår. På trods af vanskelige økonomiske forhold overalt i verden har ordrebøgerne været godt fyldte, blandt andet i kraft af succesfulde samarbejder med danske kunder som Bestseller, Brødrene Dahl og FTZ.

Efter flere år med høj vækst fortsætter logistikgiganten KNAPP med at skabe solide resultater i sit seneste regnskabsår. Foto: 123rf.com

28.06.2024

SCM.dk

For regnskabsåret 2023/2024 har KNAPP AG rapporteret en omsætning på 1,8 milliarder euro sammenlignet med 1,96 milliarder euro året før. I Danmark finder man logistikgiganten som leverandør af automatiserede lagerløsninger hos nogle af de største logistiskcentre med en kundeliste, der blandt andet inkluderer Bestseller, Saint Gobain/Brødrene Dahl og autogrossisten FTZ.

I en tid, hvor virksomheder konfronteres med udfordringer som geopolitisk usikkerhed, inflation og mangel på arbejdskraft, er pålidelige partnerskaber og helhedsorienterede systemløsninger vigtigere end nogensinde, forklarer CEO i KNAPP, Gerald Hofer: 

"Vi er en koncern, der skaber intelligente systemløsninger ved at bygge bro mellem branchekendskab og teknologi i verdensklasse. Den kombination er essensen i en modstandsdygtig forsyningskæde og afgørende for succes”.

Generelt er gode lokationer for logistikcentre i dag synonyme med høje omkostninger og lav tilgængelighed. Derfor vælger mange virksomheder at opdatere og optimere sine eksisterende placeringer i stedet for at etablere sig på ny. Nye langsigtede projekter for internationale kunder som Würth Group, Zalando og den amerikanske supermarkedskæde Kroger inkluderer derfor både opførelse af nye anlæg og modernisering af eksisterende systemer. På begge områder er der substantielle gevinster at hente, ikke mindst i kraft af vigtige bidrag til øget bæredygtighed.

Med en kontinuerlig udvikling af KNAPPs internationale netværk – især med hensyn til udvidet og service og livstidssupport – sætter virksomheden handling bag målsætningen om at sætte kundens behov i centrum for alt, hvad virksomheden foretager sig. 

"Vores kunder kan være sikre på, at vi passer godt på deres systemer – også i det lange perspektiv”, understreger Gerald Hofer.

Trods et internationalt marked præget af hård konkurrence har KNAPP AG gennem året sikret sig en ordretilgang på 2,12 milliarder euro, hvilket har givet et driftsresultat før skat på 161 milllioner euro (foregående år: 173 millioner euro).

I Europa oplevede koncernen høj ordretilgang på alle kerneforretningens områder med modebranchen som et af årets højdepunkter. Således var Bestseller-koncernen en af de kunder, der investerede i et topmoderne og internationalt orienteret logistikcenter med en omfattende automationsløsning fra KNAPP.

Væksten var også stabil i Asien og Latinamerika, hvor Brasiliens største mode- og livsstilsmærker som C&A og Lojas Renner valgte KNAPP som samarbejdspartner. I Australien kunne KNAPP også glæde sig over vækst med kunder som supermarkedskæden Woolworths og detailforhandleren Super Retail Group, der har bidraget betydeligt til den samlede omsætning.

KNAPP har ambitioner om at forme fremtiden for intern logistik med sine innovative løsninger. Virksomhedens COO Franz Mathi giver sin udlægning af, hvordan det skal gribes an: 

"Det handler efter min mening ikke om at have en one-size-fits-all opskrift, men snarere om at have et bredt udvalg af teknologiske ingredienser til rådighed, som vi så sætter sammen og tilbereder en løsning specifikt til den konkrete kunde – uanset hvilken udfordring, man måtte stå overfor”.

Intelligent integration indebærer også at analysere og mestre de komplekse udfordringer, som virksomheder møder i dag, og at høste de mange fordele ved et automatiseret system. KNAPP har demonstreret dette inden for dagligvarehandel, hvor deres RUNPICK-teknologi bruges til at opnå betydelige effektiviseringer af butikslevering. Innovative løsninger udgør ligeledes et vigtigt indsatsområde, og her er et af eksemplerne udviklingen af markedets første shuttle-system til dagligvarehandelens frostvarer.

Endnu en af årets milepæle for KNAPP har været etablering af automatisk posepakning med AutoPocket-systemet hos den litauiske medicinalgrossist Limedika. Før dette projekt blev AutoPocket kun anvendt inden for mode og detail. Det nye system hos Limedika er dermed banebrydende inden for medicinalsektoren og åbner helt nye muligheder for effektiv multi-kanal distribution af farmaceutiske produkter.

"Vores tilgang er at tænke i komplette løsninger og processer, der skaber reel merværdi for virksomheder og for samfundet”, forklarer Franz Mathi.

Med de uforudsigelige dynamikker, som mange sektorer står over for, er stabilitet vigtigere end nogensinde før. 

"Grundlaget for vækst er altid et stabilt fundament”, understreger KNAPPs CFO, Christian Grabner.

Læs også: Løn ud fra ESG-mål er det ultimative integrations-værktøj

For KNAPP indebærer dette også at være en pålidelig medspiller for sine ansatte. I årevis har virksomhedens vækst resulteret i en høj efterspørgsel på specialiseret arbejdskraft. Ved udgangen af marts 2024 havde KNAPP AG 7.705 medarbejdere på verdensplan, hvoraf 4.122 var beskæftiget i Østrig. Imidlertid spiller international rekruttering en stadigt vigtigere rolle, og derfor er KNAPP aktiv inden for mange lokale initiativer og investerer løbende lokalt i medarbejderudvikling og videreuddannelse.

"Det positive engagement i vores medarbejdere er med til at gøre os til en særlig arbejdsplads, ligesom det gør det muligt for os at sætte fremragende præstationer op som vores standard – en høj standard til gavn for vores kunder”, konkluderer Christian Grabner.

Kilde: Knapp

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark certificeret i LEAN Service Excellence

16.09.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du bedst muligt de gigastore mængder data i forsyningskæden?

15.09.2025Inact ApS

Sponseret

Hans Følsgaard reducerer lageret med 30 millioner kroner

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Root cause analysis is used to improve process and product quality, minimize safety risks, and meet regulatory requirements.

Dato

16.09.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

17.09.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

Bredana Axcite A/S
Seminar
Velkommen til SCM-dagen 2025

- banebrydende muligheder, innovative teknologier og effektive processer i Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management og Axcite Supply Chain modulerne

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle

Dansk Standard
Webinar
Bliv en del af Dansk Standards SDG-netværk

Vil I være med til at sætte handling bag ordene og gøre en reel forskel med FN’s verdensmål? Så kom og hør, hvordan Dansk Standards SDG-netværk kan give jer den nødvendige indsigt og inspiration til at arbejde strategisk og målrettet med verdensmålene i jeres organisation. I bliver introduceret til en praktisk guide, der gør det lettere at omsætte ambitioner til konkret handling – uanset hvor langt I er i processen.

Dato

17.09.2025

Tid

09:30

Sted

Online på Teams