Betaler 102 millioner dollar for oprydning

Ejeren af containerskibet Dali - der i marts kolliderede med og væltede Francis Scott Key Bridge i Baltimore - og selskabet der drev skibet, hhv. Grace Ocean og Synergy Marine, har betalt den amerikanske stat 102 millioner dollar i erstatning for oprydningsarbejdet efter ulykken.

Foto: U.S. Army Corps of Engineers/Christopher Rosario

28.10.2024

SCM.dk

Dermed slipper de amerikanske skatteborgere for at skulle til pungen som følge af ulykken, der kostede seks vedligeholdelses arbejdere livet.

Beløbet er dog langt fra det eneste krav der er rettet mod skibet og dets ejere. Baltimore kræver også erstatning for udgifter relateret til ulykken, og delstaten Maryland kræver op mod 2 milliarder dollar til finansiering af en ny bro.

Dertil kommer krav fra de virksomheder og rederier der blev ramt af, at havnen efterfølgende lukkede. Og endelig krav fra de efterladte til de seks mennesker der omkom ved ulykken.

Grace Ocean og Synergy Marine forsøgte kort efter ulykken at udføre en juridisk manøvre, der ville have begrænset erstatningen til højest 43,7 millioner dollar. Men Det kom de ikke igennem med.

-mauh
 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

30.04.2025SCM.dk

Skibe ankrer op ud for Kina

30.04.2025SCM.dk

Stærkt kvartal for PostNord – pakkeforretningen trækker læsset

30.04.2025SCM.dk

Cybertruslen mod transportsektoren er meget høj

29.04.2025SCM.dk

Øget containeromsætning i Aarhus Havn

28.04.2025SCM.dk

Told-krigen mellem Kina og USA udløser bølge af aflyste sejladser

25.04.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Få styr på emballagekravene og styrk både flow og bundlinje

24.04.2025SCM.dk

Esbjerg Havn klar til at modtage større skibe

24.04.2025SCM.dk

Whistleblower-sager fordoblet hos Maersk

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle