Dårlige mobil-hjemmesider koster leverandører kunder

Smartphones og tablets har taget over som de foretrukne enheder, når virksomheder i USA køber ind. Men mange leverandørers hjemmesider er slet ikke gearet til mobilvisning, og det koster kunder.

En ud af fem adspurgte i Forbes undersøgelse tilkendegiver, at deres virksomheds indkøbssystemer slet ikke understøtter mobile enheder. Foto: Photos.com..

21.11.2013

SCM.dk

Indkøbsansvarlige i USA bruger i stigende grad mobile enheder som smartphones og tablets til virksomhedens indkøb, viser en ny undersøgelse fra Forbes Insights blandt 511 beslutningstagere i amerikanske virksomheder.

Læs også: Sikker smartphone på jobbet

Ifølge undersøgelsen har de adspurgte ikke udelukkende taget de mobile enheder til sig, når de leder efter produkter og serviceydelser fra potentielle leverandører. Selve købet foregår også i stigende grad direkte via mobil-hjemmesider og apps. Faktisk har en ud af fire foretaget et direkte køb på den måde. Halvdelen af indkøbene lå i spændet mellem 1.000-10.000 dollars, mens 18 procent havde svunget firmaets kreditkort for mere end 10.000 dollars.

Hjemmesider er ikke kompatible
Men dermed er alt ikke fryd og gammen. Mange af leverandørernes hjemmesider er slet ikke kompatible med de mobile enheder, og mange af de, der har lagt sig i selen og lanceret særlige mobilsider og apps, får bedømmelsen, at de er vanskelige at finde rundt i og bruge.

Mere end en ud af tre adspurgte, der endnu ikke har brugt en mobil enhed til indkøb, svarer således, at alt for mange af leverandørernes apps er svære at læse og navigere rundt i. Samtidig tilkendegiver 73 procent, at en dårlig oplevelse med en mobilside eller app gør det mindre sandsynligt, at de vil handle med virksomheden bag.

Her og nu-faktoren
Richard Mooney, managing director i det globale marketingsfirma Essence, ser stigningen i brugen af mobile enheder til indkøb som et udtryk for en her og nu-faktor.

”Det handler i sidste ende om mit behov. Hvis nogen fortæller om et produkt eller en service, jeg aldrig har hørt om, finder jeg min mobile enhed frem for at finde ud af mere, i stedet for at prøve på at huske på det til næste gang, jeg sidder foran desktoppen”, siger Richard Mooney til Forbes.  

Læs også: Høj kompleksitet i forsyningskæden udfordrer kundetilfredsheden

Mobilt indkøb handler dog om mere end et skift i hardwaren. Det varsler en ny tid, der emmer af fleksibilitet og agilitet i forretningslivet. Indkøberne er allerede gået all-in på mobilitet, så nu er det op til B2B-segmentet at gribe mulighederne og skabe nogle mobile hjemmesider og apps, der sikrer simple og sømløse transaktioner, skriver Forbes. 

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

09.10.2025SCM.dk

Ny dansk digital løsning vil lette styringen af international fragt

30.09.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Dymak digitaliserer global sourcing med fine resultater og bedre dataintegration

12.09.2025SCM.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

11.09.2025SCM.dk

Ny IT-platform skal give installatører overblik over indkøb og rabatter

03.09.2025SCM.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

18.08.2025SCM.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

18.08.2025SCM.dk

Onlinehandlen står stærkt trods lav forbrugertillid

15.08.2025SCM.dk

Grossister oplever vækst i svindelindkøb

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense