Den digitale og automatiske fremtid på programmet hos AGR

Machine learning, fremtidens mobilitet, selvkørende biler, droner og nogle grønlandske udfordringer var på dagsordenen, da AGR Nordic indbød til konference. Men der er stadig brug for – og plads til – menneskerne, lød det.

CEO for AGR Group, Haukur Hannesson, bød velkommen og fortalte om selskabets udvikling og arbejde med bl.a. planlægning. Foto: Anders Kampmann.

03.10.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

I slutningen af september indbød AGR Nordic til konference på hjemmebanen i Søborg, hvor agendaen både omfattede indblik i virksomhedens egne løsninger og bidrag udefra, der kom forbi fremtidens mobilitet og den ikke just simple opgave, det er at skabe sammenhængende logistik i Grønland.

CEO for AGR Group, Haukur Hannesson, der selv har været i firmaet i 18 ud af dets 21 leveår, opridsede indledningsvist det islandske selskabs seneste udvikling, herunder AGR Nordics fremskridt i Danmark siden starten i 2006.

Læs også: Man skal kravle, før man kan Lager 4.0

Såvel her som i Storbritannien (AGRs største marked) er de digitale redskaber vigtige for at servicere kunderne, som eksempelvis den britiske modekæde, der skifter 90 procent af sine varer hvert år.

”Machine learning er et meget værdifuldt værktøj for at kunne håndtere den type opgaver og lave planlægning på baggrund af promotions. Men der er stadig brug for mennesker til en lang række funktioner, eksempelvis varebestilling”, sagde han.

Omvæltning undervejs med den selvkørende bil
En af de virksomheder på det danske marked, der for alvor kan mærke den digitale udvikling, er bilimportøren Semler Gruppen, der håndterer import og detailsalg af en stribe bilmærker fra Volkswagen Group i Danmark, der udover VW tæller bl.a. Audi, Porsche, Skoda, Lamborghini og Bentley.

Adam Erritzøe fra Semler kom rundt om adskillige aspekter knyttet til fremtidens mobilitet, bl.a. forbundne biler. Foto: Anders Kampmann.

Semler, der sammenlagt importerer 28 procent af den danske bilflåde, var repræsenteret ved Head of Innovation Adam Erritzøe, der under overskriften The Future in Mobility kiggede i person- og godstransportens krystalkugle. Specielt et element i person- og lastbilens udvikling kommer til at få stor betydning, lød det.

”I dag er der hård kamp om kunderelationerne for en virksomhed som vores, men det kommer de førerløse biler til at vende fuldstændig op og ned på. I takt med, at personbilen bliver fuldstændig autonom, vil behovet for at eje en bil forandre sig markant, fordi vi kan deles om dem på en helt anden måde”, sagde han.

Læs også: ”Vi skal forbedrede os på en usikker fremtid”

Som eksempler på aktører, der allerede er på vej i den retning – om end fra forskellige udgangspunkter – er selskaber som DriveNow, Car2Go og Uber, der alle forventer at autonomi vil blive mainstream i løbet af 2020’erne.

Den udvikling har man ikke tænkt sig at sidde på sidelinjen og observere passivt i Semler, hvor man derfor har sat indtil flere skibe i søen, der skal ruste selskabet til en fremtid, hvor kerneforretningen på sigt kan vise sig at blive fuldstændig udhulet.

”Vi ser på en fremtid, hvor vi sælger ture i stedet for biler. Til der formål har vi startet en tjeneste ved navn Dribe, hvor man kan have en bil på et abonnement, som er simplere end traditionel leasing; ingen binding, ingen risici og 100 procent digitalt”, sagde Adam Erritzøe.

Derudover kom Adam Erritzøe også rundt om mulighederne i data i transportsektoren – ”Der er masser af det og det er nemt nok at få ud, men noget sværere at anvende og få værdi fra” – forbundene køretøjer og droner til godstransport.

Der er udfordringer nok, når man arbejder med logistik i Grønland, forklarede Flemming Jensen fra Pisiffik. Foto: Anders Kampmann.

Svær logistik i Grønland
Netop gods- og varetransport er en af de markante udfordringer for det grønlandske selskab Pisiffik, der driver over 40 butikker i seks byer på Grønlands sydvestkyst, dels under eget navn, og dels for kæder som bl.a. Elgiganten, Spar og Jysk, samt engroshandel og webshops.

Til konferencen hos AGR Nordic fortalte logistikchef Flemming Jensen om de mange udfordrende aspekter ved at transportere dagligvarer mellem byerne, der ligger spredt over en distance på mere end 1.500 km, kun forbundet af enten fly (hurtigt men dyrt) eller skib (billigere men langsomt).

Læs også: Datadrevne beslutninger giver kunden kontrol

At sikre friske varer, når man højst kan levere én gang om ugen, og ofte sjældnere, specielt i vintermånederne, stiller store krav til at få korrekte salgsdata og kunne forecaste så præcist som muligt på den baggrund, hvilket ikke altid lykkedes.

”Vi smider dagligvarer ud for adskillige mio. kr. om året, og vi giver store beløb i rabatter, bare for at komme af med varer, der nærmer sig udløbsdatoen. Vi er så begyndt at bruge automatic demand planning til vores nonfood-varer, netop for at mindske spild eller at løbe tør for produkter, hvilket har hjulpet”, forklarede han.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025Blue Ridge Global

Sponseret

The 7 Essential Elements of Supply Chain Planning

12.06.2025Blue Ridge Global

Sponseret

AI Demand Forecasting: How It Works and Why It’s Replacing Traditional Methods

09.06.2025SCM.dk

God planlægning kan fjerne overflødigt lager for 23 milliarder euro

09.06.2025sophub aps

Sponseret

Demand planning: Stærk løsning giver overskud til at håndtere uro og ustabile varer

06.06.2025Inact ApS

Sponseret

Supply chain modenhed er mere end teknologi

04.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Ny ERP-løsning skal nå vækstmål på 35%

03.06.2025SCM.dk

De fleste virksomheder måler forecast-kvalitet på en dårlig måde

16.05.2025SCM.dk

Best-of-breed software giver mere opdaterede forecast

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online