Den digitale og automatiske fremtid på programmet hos AGR

Machine learning, fremtidens mobilitet, selvkørende biler, droner og nogle grønlandske udfordringer var på dagsordenen, da AGR Nordic indbød til konference. Men der er stadig brug for – og plads til – menneskerne, lød det.

CEO for AGR Group, Haukur Hannesson, bød velkommen og fortalte om selskabets udvikling og arbejde med bl.a. planlægning. Foto: Anders Kampmann.

03.10.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

I slutningen af september indbød AGR Nordic til konference på hjemmebanen i Søborg, hvor agendaen både omfattede indblik i virksomhedens egne løsninger og bidrag udefra, der kom forbi fremtidens mobilitet og den ikke just simple opgave, det er at skabe sammenhængende logistik i Grønland.

CEO for AGR Group, Haukur Hannesson, der selv har været i firmaet i 18 ud af dets 21 leveår, opridsede indledningsvist det islandske selskabs seneste udvikling, herunder AGR Nordics fremskridt i Danmark siden starten i 2006.

Læs også: Man skal kravle, før man kan Lager 4.0

Såvel her som i Storbritannien (AGRs største marked) er de digitale redskaber vigtige for at servicere kunderne, som eksempelvis den britiske modekæde, der skifter 90 procent af sine varer hvert år.

”Machine learning er et meget værdifuldt værktøj for at kunne håndtere den type opgaver og lave planlægning på baggrund af promotions. Men der er stadig brug for mennesker til en lang række funktioner, eksempelvis varebestilling”, sagde han.

Omvæltning undervejs med den selvkørende bil
En af de virksomheder på det danske marked, der for alvor kan mærke den digitale udvikling, er bilimportøren Semler Gruppen, der håndterer import og detailsalg af en stribe bilmærker fra Volkswagen Group i Danmark, der udover VW tæller bl.a. Audi, Porsche, Skoda, Lamborghini og Bentley.

Adam Erritzøe fra Semler kom rundt om adskillige aspekter knyttet til fremtidens mobilitet, bl.a. forbundne biler. Foto: Anders Kampmann.

Semler, der sammenlagt importerer 28 procent af den danske bilflåde, var repræsenteret ved Head of Innovation Adam Erritzøe, der under overskriften The Future in Mobility kiggede i person- og godstransportens krystalkugle. Specielt et element i person- og lastbilens udvikling kommer til at få stor betydning, lød det.

”I dag er der hård kamp om kunderelationerne for en virksomhed som vores, men det kommer de førerløse biler til at vende fuldstændig op og ned på. I takt med, at personbilen bliver fuldstændig autonom, vil behovet for at eje en bil forandre sig markant, fordi vi kan deles om dem på en helt anden måde”, sagde han.

Læs også: ”Vi skal forbedrede os på en usikker fremtid”

Som eksempler på aktører, der allerede er på vej i den retning – om end fra forskellige udgangspunkter – er selskaber som DriveNow, Car2Go og Uber, der alle forventer at autonomi vil blive mainstream i løbet af 2020’erne.

Den udvikling har man ikke tænkt sig at sidde på sidelinjen og observere passivt i Semler, hvor man derfor har sat indtil flere skibe i søen, der skal ruste selskabet til en fremtid, hvor kerneforretningen på sigt kan vise sig at blive fuldstændig udhulet.

”Vi ser på en fremtid, hvor vi sælger ture i stedet for biler. Til der formål har vi startet en tjeneste ved navn Dribe, hvor man kan have en bil på et abonnement, som er simplere end traditionel leasing; ingen binding, ingen risici og 100 procent digitalt”, sagde Adam Erritzøe.

Derudover kom Adam Erritzøe også rundt om mulighederne i data i transportsektoren – ”Der er masser af det og det er nemt nok at få ud, men noget sværere at anvende og få værdi fra” – forbundene køretøjer og droner til godstransport.

Der er udfordringer nok, når man arbejder med logistik i Grønland, forklarede Flemming Jensen fra Pisiffik. Foto: Anders Kampmann.

Svær logistik i Grønland
Netop gods- og varetransport er en af de markante udfordringer for det grønlandske selskab Pisiffik, der driver over 40 butikker i seks byer på Grønlands sydvestkyst, dels under eget navn, og dels for kæder som bl.a. Elgiganten, Spar og Jysk, samt engroshandel og webshops.

Til konferencen hos AGR Nordic fortalte logistikchef Flemming Jensen om de mange udfordrende aspekter ved at transportere dagligvarer mellem byerne, der ligger spredt over en distance på mere end 1.500 km, kun forbundet af enten fly (hurtigt men dyrt) eller skib (billigere men langsomt).

Læs også: Datadrevne beslutninger giver kunden kontrol

At sikre friske varer, når man højst kan levere én gang om ugen, og ofte sjældnere, specielt i vintermånederne, stiller store krav til at få korrekte salgsdata og kunne forecaste så præcist som muligt på den baggrund, hvilket ikke altid lykkedes.

”Vi smider dagligvarer ud for adskillige mio. kr. om året, og vi giver store beløb i rabatter, bare for at komme af med varer, der nærmer sig udløbsdatoen. Vi er så begyndt at bruge automatic demand planning til vores nonfood-varer, netop for at mindske spild eller at løbe tør for produkter, hvilket har hjulpet”, forklarede han.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

05.08.2025Roima Intelligence

Sponseret

PODCAST: S&OP Masterclass om variabilitet i efterspørgslen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense