Den digitale og automatiske fremtid på programmet hos AGR

Machine learning, fremtidens mobilitet, selvkørende biler, droner og nogle grønlandske udfordringer var på dagsordenen, da AGR Nordic indbød til konference. Men der er stadig brug for – og plads til – menneskerne, lød det.

CEO for AGR Group, Haukur Hannesson, bød velkommen og fortalte om selskabets udvikling og arbejde med bl.a. planlægning. Foto: Anders Kampmann.

03.10.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

I slutningen af september indbød AGR Nordic til konference på hjemmebanen i Søborg, hvor agendaen både omfattede indblik i virksomhedens egne løsninger og bidrag udefra, der kom forbi fremtidens mobilitet og den ikke just simple opgave, det er at skabe sammenhængende logistik i Grønland.

CEO for AGR Group, Haukur Hannesson, der selv har været i firmaet i 18 ud af dets 21 leveår, opridsede indledningsvist det islandske selskabs seneste udvikling, herunder AGR Nordics fremskridt i Danmark siden starten i 2006.

Læs også: Man skal kravle, før man kan Lager 4.0

Såvel her som i Storbritannien (AGRs største marked) er de digitale redskaber vigtige for at servicere kunderne, som eksempelvis den britiske modekæde, der skifter 90 procent af sine varer hvert år.

”Machine learning er et meget værdifuldt værktøj for at kunne håndtere den type opgaver og lave planlægning på baggrund af promotions. Men der er stadig brug for mennesker til en lang række funktioner, eksempelvis varebestilling”, sagde han.

Omvæltning undervejs med den selvkørende bil
En af de virksomheder på det danske marked, der for alvor kan mærke den digitale udvikling, er bilimportøren Semler Gruppen, der håndterer import og detailsalg af en stribe bilmærker fra Volkswagen Group i Danmark, der udover VW tæller bl.a. Audi, Porsche, Skoda, Lamborghini og Bentley.

Adam Erritzøe fra Semler kom rundt om adskillige aspekter knyttet til fremtidens mobilitet, bl.a. forbundne biler. Foto: Anders Kampmann.

Semler, der sammenlagt importerer 28 procent af den danske bilflåde, var repræsenteret ved Head of Innovation Adam Erritzøe, der under overskriften The Future in Mobility kiggede i person- og godstransportens krystalkugle. Specielt et element i person- og lastbilens udvikling kommer til at få stor betydning, lød det.

”I dag er der hård kamp om kunderelationerne for en virksomhed som vores, men det kommer de førerløse biler til at vende fuldstændig op og ned på. I takt med, at personbilen bliver fuldstændig autonom, vil behovet for at eje en bil forandre sig markant, fordi vi kan deles om dem på en helt anden måde”, sagde han.

Læs også: ”Vi skal forbedrede os på en usikker fremtid”

Som eksempler på aktører, der allerede er på vej i den retning – om end fra forskellige udgangspunkter – er selskaber som DriveNow, Car2Go og Uber, der alle forventer at autonomi vil blive mainstream i løbet af 2020’erne.

Den udvikling har man ikke tænkt sig at sidde på sidelinjen og observere passivt i Semler, hvor man derfor har sat indtil flere skibe i søen, der skal ruste selskabet til en fremtid, hvor kerneforretningen på sigt kan vise sig at blive fuldstændig udhulet.

”Vi ser på en fremtid, hvor vi sælger ture i stedet for biler. Til der formål har vi startet en tjeneste ved navn Dribe, hvor man kan have en bil på et abonnement, som er simplere end traditionel leasing; ingen binding, ingen risici og 100 procent digitalt”, sagde Adam Erritzøe.

Derudover kom Adam Erritzøe også rundt om mulighederne i data i transportsektoren – ”Der er masser af det og det er nemt nok at få ud, men noget sværere at anvende og få værdi fra” – forbundene køretøjer og droner til godstransport.

Der er udfordringer nok, når man arbejder med logistik i Grønland, forklarede Flemming Jensen fra Pisiffik. Foto: Anders Kampmann.

Svær logistik i Grønland
Netop gods- og varetransport er en af de markante udfordringer for det grønlandske selskab Pisiffik, der driver over 40 butikker i seks byer på Grønlands sydvestkyst, dels under eget navn, og dels for kæder som bl.a. Elgiganten, Spar og Jysk, samt engroshandel og webshops.

Til konferencen hos AGR Nordic fortalte logistikchef Flemming Jensen om de mange udfordrende aspekter ved at transportere dagligvarer mellem byerne, der ligger spredt over en distance på mere end 1.500 km, kun forbundet af enten fly (hurtigt men dyrt) eller skib (billigere men langsomt).

Læs også: Datadrevne beslutninger giver kunden kontrol

At sikre friske varer, når man højst kan levere én gang om ugen, og ofte sjældnere, specielt i vintermånederne, stiller store krav til at få korrekte salgsdata og kunne forecaste så præcist som muligt på den baggrund, hvilket ikke altid lykkedes.

”Vi smider dagligvarer ud for adskillige mio. kr. om året, og vi giver store beløb i rabatter, bare for at komme af med varer, der nærmer sig udløbsdatoen. Vi er så begyndt at bruge automatic demand planning til vores nonfood-varer, netop for at mindske spild eller at løbe tør for produkter, hvilket har hjulpet”, forklarede han.

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

24.10.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Enabling AI in SAP

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

31.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed med ISO 27001, som passer til din virksomheds behov.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg