Den elektriske varevogn er på vej – i en fart

Eldrevne lastbiler og varevogne bliver konstant billigere og bedre, og efterhånden fuldt konkurrencedygtige med dieselversionerne. Og så er de helt nødvendige for at nå målene i Parisaftalen.

Der er brug for flere elektriske lastbiler, mener T&E. Og business casen er ved at blive rigtig god..

27.08.2018

SCM.dk

Batteripriserne falder hurtigere end nogensinde, den elektriske drivlinje er meget mere effektiv end dieseludgaven og i øvrigt skal de fleste af dem ikke køre så langt ad gangen, at der er behov for den helt store rækkevidde. Derudover kan der være adskillige rabatter at hente på diverse betalingsveje.

Læs også: UPS på vej med 50 ellastbiler

På den baggrund er den europæiske NGO Transport & Environment (T&E) ikke i tvivl om, at de eldrevne lastbiler og varevogne inden længe vil være at finde i stort tal på kontinentets lande- og motorveje samt i byerne, hvor den manglende CO2-udledning vil hjælpe på luftkvaliteten, noget som organisationen selv peger på er yderst nødvendigt, så turister eksempelvis ikke bliver ’tvunget til at ryge’.

Det er cleaner trucks officer Stef Cornelis og dataanalytiker Thomas Earl fra T&E, der argumenterer for den eldrevne fremtid i en klumme på Euractiv, og her peger de to på den udvikling, der er fundet sted i lastbilindustrien det seneste års tid, som en indikator for, hvor markedet vil bevæge sig hen i de kommende år(tier).

Aktører som DaimlerVolvo og MAN har alle annonceret produktion og salg af elektriske lastbiler, ligesom dedikerede ellastbilfabrikanter som Tesla og Nikola Motors er ved at gøre deres planer til virkelighed.

Og T&E’s egen analyse viser da også, at der er finansiel fornuft bag de elektriske strategier. Selv de tungeste lastbiler på op til 40 ton er ifølge analysen teknisk og økonomisk rentable at få til at køre på strøm.

Intet udslip fra hver tredje nye lastbil i 2030
Det skyldes primært årsagerne nævnt indledningsvist, som ifølge de to skribenter er ensbetydende med, at elektriske vare- og lastbiler, selv med en høj anskaffelsespris, er aldeles konkurrencedygtige med dieselversionerne.

Hertil bemærker Cornelis og Earl, at en hævning af dieselskatterne til et mere bæredygtigt niveau, og en reduktion af de ”alt for gavmilde rabatter” til vognmænd vil tegne et endnu bedre billede for elvognene.

Udover de økonomiske aspekter, så understreger de to forfattere også det presserende behov for flere emissionsfri køretøjer med henblik på at opfylde temperaturmålet i Parisaftalen – en global stigning på maks. 2 og helst kun 1,5 grader i 2100 sammenlignet med det før-industrielle niveau – som EU og alle medlemslandene har forpligtet sig til.

Selvom lastbiler kun udgør fem procent af trafikken i Europa, så tegner de sig for 22 procent af det samlede udslip fra vejtransporten, hvilket gør en elektrificering af vejgodsbilerne helt nødvendig. En undersøgelse fra det hollandske miljøministerium viser, at hver tredje nye lastbil skal være fuldt elektrisk eller på anden måde emissionsfri i 2030, hvis målet skal været realistisk.

Læs også: Rapport: Europas lastbiler er ikke blevet grønnere

For at opnå det, peger Cornelis og Earl på, at der skal gøre en bred indsats, eksempelvis ved at etablere ambitiøse og ufravigelige krav til salg af elektriske lastbiler med udgangspunkt i det forslag til CO2-standarder, som Europa-Parlamentet og Rådet vedtog i slutningen af marts.

-AK

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

12.04.2024SCM.dk

Ejeren af Dali vil have alle parter til at bidrage

12.04.2024SCM.dk

Ny banebrydende automatisering af ordreplukning

11.04.2024SCM.dk

Ny retspraksis i Europa: Klimabeskyttelse som menneskeret

09.04.2024SCM.dk

Vigtigt skridt for den grønne omstilling

09.04.2024SCM.dk

Alle ledelsesstandarder har fået klimakrav

08.04.2024SCM.dk

Store virksomheders rapportering er godt på vej til CSRD

05.04.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

05.04.2024SCM.dk

Optikerkæde tager de første skridt mod cirkulær værdikæde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle