E-auktioner er et overset indkøbsværktøj i danske virksomheder

E-auktioner er et effektivt værktøj, der ofte giver indkøbsafdelinger bedre resultater som fx bedre priser end ved traditionelle forhandlinger. Mange danske virksomheder har prøvet det, men kun få anvender det systematisk og struktureret.

03.01.2012

SCM.dk

E-auktioner holder sit indtog i flere og flere lande. Det sker blandt andet i Tyskland, hvor tre ud af fire af de store virksomheder har berøring med e-auktioner, og hele 40 procent bruger dem jævnligt som et naturligt led i deres indkøbsproces. I Danmark er det stadig et fåtal af de store virksomheder, der benytter sig af e-auktioner på en systematisk måde. Men det kan hurtigt ændre sig i takt med den stigende fokus på yderligere optimering af indkøbsprocessen.

Den tyske indkøbs- og logistikforening BME har i samarbejde med University of Würzburg undersøgt de kontante fordele ved at implementere e-værktøjer i indkøbet. Analysen, der går under navnet Mood-Meter ePurchasing 2011, bygger på svar fra 228 tyske virksomheder, hvoraf 44,7 procent er store virksomheder med over 2.000 ansatte. Analysen viser, at:
• 70 procent mener, at e-auktioner er et relevant værktøj for indkøbere, og 40 procent benytter sig jævnligt af e-auktioner i deres indkøb
• 11,6 procent auktionerer mere end 50 procent af deres indkøb
• 50 procent benytter sig af et full-service e-auktionshus

Hvad er en e-auktion???
E-auktioner er en dynamisk efterfølger til elektroniske RFx. E-auktioner er også en såkaldt ”omvendt auktion”, hvor leverandørerne byder på levering af varer eller ydelser specificeret af køberen. De deltagende leverandører kan enten se den bedste pris hidtil (kaldes en ”pris-auktion”), eller de kan se deres egen rangering i auktionen sammenlignet med resten af konkurrenterne (kaldes enten en ”rank-auktion” eller en ”trafiklys – auktion”). I alle tilfælde kan både leverandør og køber reagere online og i realtid.

Alle leverandører kan inden for en foruddefineret tidsramme afgive flere bud med henblik på at forbedre deres position. Auktionen slutter, når der ikke er flere bud. Andre typer af e-auktionsformater omfatter ticker auktioner (såkaldte hollandsk eller japansk auktion).

Bedre priser og lettere forhandlinger??
”E-auktioner kan med fordel anvendes, når der er tale om sourcing efter de mere enkle varer eller ydelser, men ikke hvis der ligger mere komplicerede specifikationer bag indkøbet”, forklarer Henrik Sjøqvist fra Basware og supplerer: ”Det primære mål for en e-auktion er at få den bedste pris fra leverandørerne, men et sekundært mål er at nedbringe antallet af leverandører på en mere tidsoptimerende måde”.

Og i en sourcing proces er det typisk forhandlingerne med en mangfoldighed af leverandører, der er meget tidskrævende. Virksomheder, der anvender e-auktioner, oplever at kunne barbere 30 procent af RFP processen (Request for Proposal).

Konsulent Ole Torp fra Valcon Management Consultants A/S har mere end 100 gennemførelser af e-auktioner bag sig. ”Min erfaring er, at kan man beskrive behovet, og er der minimum tre leverandører, som vil deltage, kan det sættes på en e-auktion. Det er også min erfaring, at hvis man har gjort forarbejdet grundigt, og behovet er beskrevet skarpt, kan man udmærket køre en e-auktion med helt op til 14-15 leverandører. E-auktioner er dog ikke så velegnet, hvis der er tale om strategiske leverandører og flaskehalsleverandører”.

Den gode forberedelse er nøglen?
Ole Torp fremhæver den gode forberedelse som nøglen til succesfulde e-auktioner, der skaber resultater. Det omfatter ifølge Ole Torp fx følgende:
• Med mindre der er tale om et meget klart defineret produkt eller ydelse, er det min klare anbefaling at gennemføre en online eller offline RFP, så alle ikke prismæssige spørgsmål er afklaret før e-auktioner, da der ikke er tid eller mulighed for dette undervejs.
• Iscenesættelse og kommunikation er væsentlig.
• Den valgte e-auktionsstrategi er afgørende for maksimering af resultatet – er det fx ”winner takes it all” eller både pris og kvalitet?

Værktøjet med den positive psykologiske effekt?Den omvendte auktion tilføjer et unikt forhandlingsaspekt til processen, da der er både objektivitet og gennemsigtighed for både købere og leverandører. Gennemsigtigheden blandt leverandørerne giver en positiv sideeffekt, hvor flere virksomheder oplever at få et bedre forhold til sine leverandører: ”E-auktioner flytter et eventuelt negativ fokus fra forhandlingssituationen mellem leverandør og indkøber, da det nu er leverandørerne, der konkurrerer med hinanden i stedet for”, slutter Henrik Sjøqvist.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

03.05.2024SCM.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

03.05.2024SCM.dk

SMV’er får nye værktøjer til at fastholde og rekruttere unge medarbejdere

26.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Show your commitment to Food Safety with FSSC 22000 version 6

25.04.2024SCM.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle