En stram udgave af S&OP hjalp Nissens Automotive gennem covid-19

Den danske leverandør til det internationale automotive-eftermarked etablerede hurtigt en smallere og hurtigere sales & operations planning proces med hyppigere frekvenser, da coronapandemien ramte. Det hjalp virksomheden til hele tiden at være tæt på udviklingen på både leverandør- og kundesiden.

”Vi rykkede tættere på vores salgsafdelings markedsinput, som vi lykkedes med at få alle til at tage mere seriøst end, vi nogensinde har gjort før”, fortæller Esben Jansen. Foto: Nissens. .

20.08.2020

SCM.dk

I forbindelse med det kinesiske nytår i uge 5 i år oplevede Nissens Automotive ligesom så mange andre producenter over hele verden, at mange vareforsyninger pludselig udeblev.

Om Nissens Automotive

Nissens Automotive er en førende global producent og systemleverandør af motorkøling, klimaprodukter samt Efficiency & Emissions til det internationale eftermarked. Med et af de mest omfattende produktsortimenter på markedet, forsyner virksomheden nationale distributører og grossister med termiske løsninger af høj kvalitet. Nissens Automotive er en del af Nissens, der blev startet i 1921 af Julius Nissen som en enmandsvirksomhed. Indtil 1958 var der kun tre ansatte, men siden da har virksomheden udviklet sig til en global spiller inden for sine forretningsområder med 22 selskaber, en omsætning på 1,945 milliarder kroner (2018/19) og cirka 1300 medarbejdere fordelt på Horsens, Kina, Slovakiet og USA.

Fabrikkerne var blevet ramt af den hårde kinesiske covid-19 lockdown, og frem til april måned modtog Nissens Automotive meget sparsomme forsyninger af komponenter fra sine kinesiske leverandører. Det var et problem, fordi de kinesiske leverandører udgør størstedelen af virksomhedens leverandørbase.

”Vi omstillede os hurtigt, og vores team i Shanghai begyndte at holde daglige møder med leverandørerne. Det betød, at da der begyndte at være lidt optøning i lockdown, stod vi forrest i køen og var blandt de første, der modtog varer, som vi kunne fylde i containere i vores kinesiske hub og få sejlet til vores lager i Danmark”, fortæller Esben Jansen, der er VP Supply Chain.

Fra forsynings- til afsætningsproblemer
Nissens Automotive fik hurtigt etableret et godt flow af forsyninger ud af Kina. Men så begyndte problemerne i den anden ende af udbud-efterspørgselsligningen at vise sig. Pandemien begyndte at ramme områder i Europa, og efterspørgslen blev pludselig meget varieret og usikker.

”Vi havde i april og maj måned en situation, hvor vi igen kunne fylde lagrene op med komponenter og færdigvarer, men hvor der til gengæld var stor usikkerhed om afsætningen. Balanceringen mellem forsyning og afsætning var en kæmpeudfordring”, fortæller Esben Jansen.

Han og hans team rykkede derfor tættere sammen med VP Sales Anja Thomsen og hendes team. De dannede en ny udgave af S&OP processen, der var smallere, hurtigere og som blev opdateret hyppigere.

”Vores kunders ordreflow blev meget mere ujævnt. Kunderne begyndte også at købe mindre mængder oftere. Kunderne var usikre på deres afsætning og derfor forsigtige i deres indkøb”, fortæller Esben Jansen.

Det betød, at styk per ordrelinje faldt – og det mønster ønskede han og kollegaer at få ind i deres S&OP. De ændrede derfor frekvensen fra månedstakt til 14-dagstakt og gjorde processen mere top-down styret. 

Skjult markedsviden frem på bordet

Del af forskningsprojekt om S&OP

Nissens Automotive har været en del af et toårigt forskningsprojekt ledet af SDU. Projektformålet var at udvikle ny viden om, hvorledes danske virksomheder kan skabe øget konkurrencekraft gennem implementering af tværgående Sales & Operations Planning processer. Projektet var støttet af Industriens Fond. Læs mere på www.salesandoperationsplanning.dk


”Vi supplerede vores traditionelle salgsforecast med et corona-budget, som blev konsolideret af ledergruppen. Vi rykkede tættere på vores salgsafdelings markedsinput, som vi lykkedes med at få alle til at tage mere seriøst end vi nogensinde har gjort før. Salgsorganisationen viste sig i virkeligheden at have og at opfange en masse markedsinformationer, som vi ikke tidligere rigtig har formået at inddrage i S&OP. Det gjorde vi nu, og det viste sig at være en god idé”, fortæller han.

Ledelsen i Nissens Automotive indekserede salgsbudgettet til 50 for april og 70 for maj. Virksomhedens salgsresultater endte på 51 for april og 72 for maj, så det viste sig at være ret præcist ramt og betød, at virksomheden lykkedes med at balancere udbud og efterspørgsel – hvilket i bund og grund er en væsentlig del af opskriften på en god forretning.

S&OP holdet så meget nøje på produktmixet og hvilke lande, der flyttede sig i hvilken retning. I Italien og Spanien kører for der for eksempel mange Seat-biler, hvor der kører flere VW’er og Volvoer i andre dele af Europa. Landene lukkede ned på forskellige tidspunkter, og det betød meget ændrede efterspørgselsmønstre for Nissens Automotive. Der var også store skift i balancen mellem aktive personbiler, varebiler og lastbiler i de forskellige lande.

Bedste mands gæt er ikke så tosset
”Præcis markedsviden om efterspørgselsmønster for hvert land for 14-dages perioder blev meget vigtig for os, og det lykkedes os at trække en masse skjult viden i vores salgsorganisation frem i lyset. Det gjorde vores træfsikkerheder for niveauer for hver produktkategori mere præcise”, fortæller Esben Jansen og tilføjer:

”Bedste mands gæt har vist sig ikke at være så tosset endda, når vi taler forecast, og det er klart bedre, end vi var klar over. Det er en tankevækkende observation, synes jeg – og i vores tilfælde har det bidraget kraftigt til, at vi er kommet igennem den første bølge af covid-19 med skindet på næsen”.

Han fortæller også, at Nissens Automotive har tilpasset sit business intelligence-værktøj til en højere frekvens på overblik over indkommende ordrer. Tidligere blev ordreoverblikket opdateret én gang om ugen. I dag bliver det opdateret hver halve time, og alle medarbejde kan med ét klik i systemet se den aktuelle ordrestatus. Det betyder tæt på realtids-billede og markant bedre mulighed for, at supply chain kan tage højde for den varians, der måtte opstå i ordremønsteret.

”Bedste mands gæt har vist sig ikke at være så tosset endda, når vi taler forecast, og det er klart bedre end, vi var klar over”, fortæller Esben Jansen. Foto: Nissens. .

S&OP rodfæstet i markedsinformation
Esben Jansen forventer, at erfaringerne fra covid-19 krisen vil give Nissens Automotive en S&OP, der på længere sigt vil være et stærkere værktøj til at balancere udbud og efterspørgsel. Han forventer, at virksomhedens S&OP i fremtiden vil:

  • være endnu mere helhedsorienteret,
  • have større kommercielt aftryk,
  • være mere rodfæstet i markedsinformation og
  • være bedre til ved hjælp af kunstig intelligens hurtigt at opfange nye mønstre for afsætning og forsyning.

Læs også: Undersøgelse: Coronakrisen kan permanent ændre forsyningskæder verden over

”Vores leveringsevne målt på OTIF (on time in full) er vores vigtigste succeskriterie. Vi opererer på det uafhængige eftermarked for reservedele, og kan vi ikke levere, vil vores konkurrenter hurtigt overtage vores plads. OTIF er forudsætningen for, at vi har en plads på markedet og kan sælge vores andre serviceydelser. Her spiller vores S&OP en altafgørende rolle”, fortæller han.

- SMF

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

01.07.2025Roima Intelligence

Sponseret

PODCAST: S&OP MasterClass om Demand AI

12.06.2025Blue Ridge Global

Sponseret

The 7 Essential Elements of Supply Chain Planning

12.06.2025Blue Ridge Global

Sponseret

AI Demand Forecasting: How It Works and Why It’s Replacing Traditional Methods

09.06.2025SCM.dk

God planlægning kan fjerne overflødigt lager for 23 milliarder euro

09.06.2025sophub aps

Sponseret

Demand planning: Stærk løsning giver overskud til at håndtere uro og ustabile varer

06.06.2025Inact ApS

Sponseret

Supply chain modenhed er mere end teknologi

04.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Ny ERP-løsning skal nå vækstmål på 35%

03.06.2025SCM.dk

De fleste virksomheder måler forecast-kvalitet på en dårlig måde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

21.08.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Auditor – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Auditor med den internationale certificering fra PECB.

Dato

25.08.2025

Sted

Copenhagen