FedEx og Microsoft går sammen om at forbedre handelslogistikken

Et nyt samarbejde mellem FedEx og Microsoft skal forbedre e-handlen og dens forsyningskæder. Virksomhederne har sammen udviklet et system, der skal gøre shipping lettere og mere synlig.

FedEx og Microsoft vil samarbejde om produktudvikling og udveksle ekspertviden. Foto: FedEx.

20.05.2020

SCM.dk

Virksomhederne vil sammen skabe nye muligheder for deres kunder gennem flere fælles tilbud drevet af Azure og Dynamics 365, der bruger data og analyse til at genopfinde hovedaspekterne af handlen i dag. Det skal gøre virksomhederne i stand til at konkurrere på et marked, der i stigende grad digitaliseres.

Den nye strategiske alliance repræsenterer en langsigtet forpligtelse mellem virksomhederne til at samarbejde om produktudvikling og at udveksle ekspertviden.

FedEx’s netværk når ud til mere end 99 procent af verdens samlede BNP på tværs af 220 lande, og Microsoft Azure bliver brugt af mere end 95 procent af verdens Fortune 500-virksomheder.

Ved at kombinere bredden og omfanget af FedEx-netværket og Microsoft-skyen er virksomhedernes mål at give deres kunder et højt niveau af kontrol og indsigt i den globale varebevægelse.

”Nu, mere end nogensinde, har virksomhederne brug for en effektiv og velfungerende forsyningskæde for at forblive konkurrencedygtige og åbne”, siger administrerende direktør for Microsoft, Satya Nadella.

Forbedret synlighed
Det første håndgribelige resultat af samarbejdet er FedEx Surround, der gør det muligt for enhver virksomhed at øge sin forsyningskædes synlighed ved at gøre brug af data til at skabe tæt-på-realtidsanalyser til shipment tracking, hvilket vil skabe mere præcis logistik og lagerstyring.

Fordelene ved FedEx Surround vil især være synlige for kunder, der er afhængige af leveringen af meget tidssensitive varer – for eksempel hospitaler, der skal have en pakke med det samme for at kunne redde liv, eller fabrikker, der må stoppe sin produktion, hvis de ikke tidsnok får den fornødne reservedel til maskineriet.

Servicen kan indsamle flere datapoints gennem den forbedrede scanning og IoT-teknologi i FedEx og analysere dem ved hjælp af Microsofts AI-, machine learning- og analyseløsninger.

Det vil for kunderne resultere i forbedret synlighed af en pakkes placering i løbet af dens rejse og udvidet viden om globale handelsforhold og eksterne udfordringer som dårligt vejr eller naturkatastrofer.

Læs også: FedEx-grundlægger lover økonomisk comeback i 2020

FedEx Surround vil være tilgængelig i løbet af de næste par måneder.

- SMF

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

23.05.2025SCM.dk

Screening skaber genvej til SCM-strategi for SMV’er

16.05.2025SCM.dk

Virksomheder skal være klar til det uventede

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA)

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

02.05.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER Group opnår vækst i omsætning og et klart positivt resultat i regnskabsåret 2024

02.05.2025SCM.dk

Dansk tech-virksomhed vil indtage halvdelen af det danske marked for logistik- og transportoptimering

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle