FedEx og Microsoft går sammen om at forbedre handelslogistikken

Et nyt samarbejde mellem FedEx og Microsoft skal forbedre e-handlen og dens forsyningskæder. Virksomhederne har sammen udviklet et system, der skal gøre shipping lettere og mere synlig.

FedEx og Microsoft vil samarbejde om produktudvikling og udveksle ekspertviden. Foto: FedEx.

20.05.2020

SCM.dk

Virksomhederne vil sammen skabe nye muligheder for deres kunder gennem flere fælles tilbud drevet af Azure og Dynamics 365, der bruger data og analyse til at genopfinde hovedaspekterne af handlen i dag. Det skal gøre virksomhederne i stand til at konkurrere på et marked, der i stigende grad digitaliseres.

Den nye strategiske alliance repræsenterer en langsigtet forpligtelse mellem virksomhederne til at samarbejde om produktudvikling og at udveksle ekspertviden.

FedEx’s netværk når ud til mere end 99 procent af verdens samlede BNP på tværs af 220 lande, og Microsoft Azure bliver brugt af mere end 95 procent af verdens Fortune 500-virksomheder.

Ved at kombinere bredden og omfanget af FedEx-netværket og Microsoft-skyen er virksomhedernes mål at give deres kunder et højt niveau af kontrol og indsigt i den globale varebevægelse.

”Nu, mere end nogensinde, har virksomhederne brug for en effektiv og velfungerende forsyningskæde for at forblive konkurrencedygtige og åbne”, siger administrerende direktør for Microsoft, Satya Nadella.

Forbedret synlighed
Det første håndgribelige resultat af samarbejdet er FedEx Surround, der gør det muligt for enhver virksomhed at øge sin forsyningskædes synlighed ved at gøre brug af data til at skabe tæt-på-realtidsanalyser til shipment tracking, hvilket vil skabe mere præcis logistik og lagerstyring.

Fordelene ved FedEx Surround vil især være synlige for kunder, der er afhængige af leveringen af meget tidssensitive varer – for eksempel hospitaler, der skal have en pakke med det samme for at kunne redde liv, eller fabrikker, der må stoppe sin produktion, hvis de ikke tidsnok får den fornødne reservedel til maskineriet.

Servicen kan indsamle flere datapoints gennem den forbedrede scanning og IoT-teknologi i FedEx og analysere dem ved hjælp af Microsofts AI-, machine learning- og analyseløsninger.

Det vil for kunderne resultere i forbedret synlighed af en pakkes placering i løbet af dens rejse og udvidet viden om globale handelsforhold og eksterne udfordringer som dårligt vejr eller naturkatastrofer.

Læs også: FedEx-grundlægger lover økonomisk comeback i 2020

FedEx Surround vil være tilgængelig i løbet af de næste par måneder.

- SMF

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle