Femernforbindelse vedtaget – DI jubler

Dansk Industri er begejstrede for den endegyldige godkendelse af den faste forbindelse over Femern Bælt, der vil blive ’vital’ for Danmark i fremtiden.

Hvis alt går vel kan forbindelsen under Femernbælt indvies i 2028. Illustration: Sund&Bælt/Femern A/S.

14.03.2016

SCM.dk

Tidligere på måneden vendte de danske politikere den afgørende tommelfinger op til planerne om anlægningen af en fast forbindelse fra Danmark til Tyskland via Femern Bælt. Afgørelsen vækker glæde hos Dansk Industri, der ser frem til at Danmark for alvor bliver ’bundet sammen’ med Europa.

Læs også: Rederier revser Femern-forbindelse

”Det er en milepæl for Femern-forbindelsen, der er sat i dag. Nu har man fra dansk side helt klart slået fast, at forbindelsen bliver til noget. Det er vi meget glade for”, siger branchedirektør Michael Svane, DI Transport, til di.dk.

Beslutningen blev truffet ved et møde fredag d. 4. marts i en politisk forligskreds bestående af alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten og Alternativet. Det betyder også et (muligvis foreløbigt) stop for de økonomiske uenigheder, der har omkranset det gigantiske projekt, hvis budget pt. er sat til 52,6 mia. kr., hvilket gør det til danmarkshistoriens med afstand største byggeprojekt.

”Jeg synes, at det her projekt er på rette spor igen. Det har været en fantastisk indsats fra alles side. Nu skal der være fuld fokus på at holde kontakt med de tyske myndigheder”, sagde transportminister Hans Christian Schmidt (V) til DR i forbindelse med mødet.

Sænketunnelen får fire 'rør'. I bil vil de 18 km tunnel tage omkring 10 min, mens togene vil kunne klare turen på omkring 7. Illustration: Sund&Bælt/Femern A/S.

Tysk godkendelse skal på plads
Netop kontakten med de tyske myndigheder er altafgørende, da en godkendelse fra netop Tyskland er det sidste hurdle, der skal klares inden der kan indgås en endelig kontrakt med en af de fem entreprenører, der har givet tilbud om at opføre den knap 18 kilometer lange sænke­tunnel – verdens længste af sin slags – mellem Rødby på Lolland og Puttgarden i Tyskland.

Forhåbningen om, at den tyske godkendelse vil falde på plads er dog gode. Michael Svane understreger således, at den kommende forbindelse, der forventes at stå færdig i 2028, vil komme ikke kun Danmark og Tyskland til gode.

”Projektet er vigtigt, da Femern-forbindelsen er en vital del af den overordnede infrastruktur, som binder ikke kun Danmark og Tyskland sammen, men også bliver et bindeled mellem Skandinavien og Europa. Der er tale om en strategisk vigtig og nødvendig forbindelse, som vil komme private og erhvervslivet til gode”, siger han.

Læs også: Veje udvides for at skabe plads til modulvogntoge

Med grønt lys fra Berlin vil byggeriet formentlig kunne starte omkring 2018-2020. Forbindelsen bliver brugerbetalt, og tilbagebetalingen forventes at blive 36 år. Læs mere om projektet her.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

05.09.2025PALOMAT

Sponseret

PRODUKTNYHED fra verdens største leverandør af pallemagasiner

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense