Heineken griber til maskinlæring for at slukke kundernes tørst

Markedet for øl og læskedrikke var både volatilt og konkurrencepræget før corona. Den tendens har pandemien blot forstærket. Det har fået Heineken til at gribe til en planlægningsløsning, der gør brug af maskinlæring til at håndtere de store udsving på en effektiv måde.

”Hos Heineken har vi taget hul på en ambitiøs rejse mod målet om at blive den bedst forbundne bryggerivirksomhed, hvor vi bevæger os fra det fragmenterede til den digitale og ubrudte værdikæde”, fortæller Marc Bekkers, Director of Global Supply Chain Planning, Heineken. Arkivfoto..

26.03.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Pandemien har for alvor sat fokus på de iboende risici, som moderne ledelse af forsyningskæder indebærer. En undersøgelse fra erhvervsmediet Fortune konkluderer, at knap 94 procent af Fortune 1000 virksomheder har oplevet supply chain-relaterede forstyrrelser, og en rapport fra KPMG (KPMG India 2020 CEO Outlook: COVID-19 Special Edition) fastslår, at 64 procent af de adspurgte indiske CEO’er svarer, at de skal genopfinde deres forsyningskæde som følge af den sundhedskrise, pandemien har medført. Data fra den indiske regering viser, at cargomængder i de primære indiske lufthavne er faldet med 57,2 procent, og at cargomængder i primære indiske havne er faldet med 19,8 procent fra første kvartal 2020 til første kvartal 2021.

Den forstærkede volatilitet har fået producent af øl og læskedrikke Heineken til at erkende, at virksomheden har brug for mere præcise forecasts og mere digital supply chain planlægning, hvis de skal være på forkant med efterspørgslen fra deres mange tørstige kunder over hele verden. Producenten har derfor indgået samarbejde med Blue Yonder om at implementere et planlægningsværktøj baseret på maskinlæring. Det sker, fordi Heineken oplever, at markedernes efterspørgselsmønstre er præget af større, oftere og endnu mere uforudsigelige udsving end tidligere.

Demand planning i fem driftsselskaber
Blue Yonder vil tilføre Heineken et sæt løsninger, der vil forbedre forecast-præcision, always-on planlægningsegenskaber og nye-brugeres-oplevelse. De mere præcise efterspørgselssignaler vil blive sendt til Blue Yonders Luminate Platform, som er en optimeringsmaskine, der skal sikre højere supply chain præstationer. Heineken anvender allerede i forvejen Blue Yonders end-to-end supply chain planning løsning i en stor del af koncernens driftsselskaber til at orkestrere beslutninger på tværs af salg, supply chain, operations og finans. Det er planen, at bryggerikoncernen skal implementere den nye demand planning løsning i fem af koncernens største driftsselskaber.

”Hos Heineken har vi taget hul på en ambitiøs rejse mod målet om at blive den bedst forbundne bryggerivirksomhed, hvor vi bevæger os fra det fragmenterede til den digitale og ubrudte værdikæde. Indførelsen af maskinlæring som et element i opbygningen af en integreret tværorganisatorisk planlægningsevne på tværs af vores forretning er en kritisk komponent i denne rejse. Løsningen vil understøtte vores fortsatte vækst og imødekomme de skiftende krav fra vores kunder og slutbrugere”, fortæller Marc Bekkers, Director of Global Supply Chain Planning.

Nuanceret forståelse af kundeadfærd
Den nye demand planning løsning er baseret på Microsoft Azure, og den vil forsyne Heineken med løbende indsigter i kunders forsyningskæder, så Heineken ved hjælp af kunstig intelligens og maskinlæring kan træffe beslutninger, der understøtter den samlede forsyningskædes forretningsmæssige interesser. Løsningen er i stand til at bearbejde hundredvis af interne og eksterne påvirkningsfaktorer, som driver efterspørgsel, og leverer et unikt billede af efterspørgsel sammen med kalkulationer af forretningsmæssige konsekvenser og risici. Heinekens gevinst vil ifølge Marc Bekkers være mere præcis lagerstyring og en mere nuanceret og præcis forståelse af drivkræfter for efterspørgsel og kundeadfærd.

”Vi har samarbejdet med Heineken igennem en del år, og vi ser frem til at udvide samarbejdet ved at hjælpe virksomheden til at skabe mere præcise forecasts med vores AI- og ML-drevede (artificial intelligence og machine learning, red.) demand planning løsning”, fortæller Johan Reventburg, der er President, EMEA hos Blue Yonder.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om planlægning 2021

Relateret indhold

03.05.2024SCM.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

03.05.2024SCM.dk

SMV’er får nye værktøjer til at fastholde og rekruttere unge medarbejdere

08.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

27.10.2023SCM.dk

Udviklingen af demand planning står bomstille

24.10.2023SCM.dk

Tre stærke egenskaber ved supply chain planlægning

13.10.2023SCM.dk

Vi skal undre os sammen på tværs for at blive bedre

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle