IMO vil reducere drivhusgasser hurtigere

Den internationale maritime organisation presser på for at bekæmpe kulstof-udslippet fra skibe. IMO indsætter en ekstraordinær arbejdsgruppe og udvikler et ”lige til tiden”-koncept.

Den internationale maritime organisation vil reducere fragtskibes kulstof-udslip hurtigere og iværksætter en række initiativer. Foto: IMO.

22.10.2018

SCM.dk

IMO’s oprindelige plan, fra april 2018, består i, at organisationen vil fortsætte med at mindske drivhusgasser fra international skibsfragt og helt udfase udslippet så hurtigt som muligt, i dette århundrede.

Strategien giver shippingindustrien en klar kurs mod at investere i udviklingen af brændsler med enten lavt eller intet kulstofudslip samt innovative energieffektive teknologier.

IMO's Generalsekretær Kitack Lim. PR-foto..

IMO’s generalsekretær Kitack Lim åbnede mødet med en ambition om at få en plan på plads:

”Det er nu tid til at vende en ny side og sammen gå i gang med at implementere den oprindelige IMO-strategi. I opfordres til at engagere jer med beslutsomhed i denne uge, ved at opsætte et klart program, på linje med visionen, principperne og ambitionsniveauet i strategien, så den kan blive iværksat. Således at programmet, der skal følge op på aktionerne, kan godkendes i næste uge, når havmiljøbeskyttelseskomiteen mødes.”

Den ekstraordinære arbejdsgruppe skal reportere til havmiljøbeskyttelseskomiteen som forventes at godkende samt udvikle aktionsplanen yderligere.

”Lige til tiden”-operationer
Til IMO’s møde blev en anden plan også præsenteret. Den handler om, at man ved at reducere den tid skibene tilbringer i venteposition uden for havnene samt ved anker, kan reducere skibenes kulstof-udslip væsentligt, ifølge studier lavet af IMO-medlemmer.

Skibe kan nemlig tilbringe dage i venteposition, men hvis man kan oplyse skibene med regulære opdateringer omhandlende kaj-tilgængelighed, især i de sidste 12 timer før havneankomst, kan man reducere skibenes- og havnenes kulstof-udslip markant.

Implementering af konceptet ”lige til tiden”-skibsoperationer (just-in-time) betyder at skibene kan time deres ankomst bedre. Det kan f.eks. ske ved at skibene sænker farten og derved forbrænder mindre brændstof, samtidig med at selskaberne sparer brændstofomkostninger.

Læs også: Havnemyndigheder går sammen om i nyt klimaprogram

Det er den globale industrialliance, GIA, der skal undersøge mulighederne i ”lige til tiden”-konceptet. GIA skal se på operationelle- og kontraktlige barriere ved implementeringen af programmet, så alle parter kan tage de nødvendige foranstaltninger, der skal gøre operationen til en global realitet.

GIA har lavet en video, der forklarer ”lige til tiden”-konceptet, som også blev præsenteret på IMO’s møde.

- SN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

18.12.2025AGR

Sponseret

Økonomi i forsyningskæden kræver mere end omkostningskontrol

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle