Infrastrukturen for brint i Danmark er godt på vej
Green Power Denmark roser politisk delaftale om rollefordeling og ejerskab af brintinfrastruktur. Men der er behov for flere beslutninger om brintrør samt tættere sammenhæng med blandt andet udbygningen af havvind - ellers går investeringer udenom Danmark, lyder det fra den grønne erhvervsorganisation.
Regeringen har sammen med et bredt flertal i Folketinget indgået en aftale om, hvem der skal være operatører af brintinfrastruktur i Danmark.
Med aftalen får Energinet ansvaret for den grænseoverskridende brintinfrastruktur, rørføring på havet samt den infrastruktur, der går på tværs af landet til et brintlager. Evida bliver ansvarlig for at forbinde indenlandske producenter og forbrugere af brint. Dermed er én af forudsætningerne på plads for den infrastruktur, der skal transportere morgendagens grønne brændstoffer til tung transport, industri og landbrug.
Green Power Denmark har længe presset på for, at der kom skub i etableringen af en national brintinfrastruktur. Derfor glæder den grønne erhvervsorganisation sig også over delaftalen.
”Vi tager det næste spæde skridt mod en brintinfrastruktur i Danmark. Med klarhed om rollefordelingen kan Energinet og Evida nu komme videre med det konkrete arbejde med at etablere brintrør. Men det haster med flere politiske beslutninger for at skabe den samlede regulatoriske klarhed, som Power-to-X-aktørerne efterspørger”, siger Michael Madsen, chef for Power-to-X i Green Power Denmark, og fortsætter:
”Danmark har alle muligheder for at blive et foregangsland. Adskillige private virksomheder står klar, men for at kunne træffe endelige investeringsbeslutninger skal de have sikkerhed for en infrastruktur til grøn brint og vilkårene for at benytte den. Ellers ender investeringerne med at gå udenom Danmark, og så misser vi det næste grønne erhvervseventyr”.
Han understreger også vigtigheden af at tænke brintinfrastrukturen sammen med de kommende havvindmølleparker, som politikerne lige nu forhandler om.
Det handler blandt andet om, hvornår brintrørene skal ligge klar, og at rørene skal forbinde de energiknudepunkter, hvor den planlagte havvind i Nordsøen føres i land omkring Esbjerg og Holstebro. Denne del omtales som 'den jyske brint-backbone', der også inkluderer en brintforbindelse mellem Esbjerg og Fredericia, et sydgående eksportrør til Tyskland samt forbindelse til brintlager i Lille Thorup.
Michael Madsen, chef for Power-to-X i Green Power Denmark siger:
”Hastighed er altafgørende, hvis brintinfrastrukturen skal være klar samtidig med de nye havvindmølleparker, og hvis aftalen om grænseoverskridende brintinfrastruktur mellem Danmark og Tyskland i 2028 skal overholdes. For at komme videre med udbygningen skal regeringen derfor snarest komme med et oplæg til finansiering af brintinfrastruktur, så det kan være på plads senest inden udgangen af 2023”.
Læs også: Lovende test på offentlige veje af brint-elektriske lastbiler
Aftalen giver derudover private aktører mulighed for at eje en brintrørføring, der ikke er en del af det sammenhængende brintnet, for eksempel hvis Energinet og Evida ikke ser værdi i at eje og drive den pågældende brintrørstrækning. Netop det har stået højt på Green Power Denmarks ønskeliste.
”Det er vigtigt, at vi har en stærk kollektiv brintinfrastruktur – ligesom vi kender det fra det robuste danske elnet. Men for at sikre tilpas hastighed i udbygningen til gavn for den grønne omstilling er det vigtigt, at vi sikrer tilstrækkelig fleksibilitet til også at kunne etablere såkaldte direkte linjer uden for den kollektive brintinfrastruktur”, siger Michael Madsen.
- PiB