JP Group styrker kerneforretningen med ABC

ABC-analyser på produkter, kunder og leverandører understøtter JP Groups eksekvering af strategien. Det har resulteret i fem procent lavere lagerværdi, 13 procent højere omsætning, 26 procent færre døde varer og 3,8 procentpoint højere servicegrad.

”Vi foretager en kombination af matematiske analysedata og markedsviden samt ”den virkelige verden”, og det giver os et stærkt og operationelt grundlag for at differentiere og prioritere i den daglige drift”, fortæller Kristian Østergaard (th). Til venstre er det Morten Mikkelsen-Rieck. Foto: Jonas Ahlstrøm..

21.07.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Alle taler om strategi, men ingen taler om eksekveringen af strategien. Der bliver brugt mange ressourcer på at udvikle strategier, mens der generelt er lavt fokus på at støtte eksekveringen af dem. Det gør JP Group noget ved. Den internationale forhandler af autoreservedele med hovedsæde i Viborg gør brug af ABC til at understøtte tre centrale fokusområder i sin strategi: Værdiskabelse, lavere lagerværdi og flere beslutningstagere.

”ABC giver os et fælles sprog og nogle fælles mål på tværs af værdikæden, der på meget praktisk og operationel vis understøtter vores strategiske mål”, fortæller Kristian Østergaard. Foto: Jonas Ahlstrøm.

”ABC giver os et fælles sprog og nogle fælles mål på tværs af værdikæden, der på meget praktisk og operationel vis understøtter vores strategiske mål om at øge værdiskabelsen, reducere lagerværdien og ikke mindst at gøre flere medarbejdere beslutningsdygtige”, fortæller Kristian Østergaard, der er direktionsassistent og medlem af ledergruppen med ansvar for strategi og eksekvering.

ABC koblet direkte til strategimål
JP Group a/s er en 100 procent familieejet virksomhed grundlagt i 1975. I dag er JP Group en af ??verdens førende virksomheder på eftermarkedet, der producerer og sælger kvalitetsreservedele og tilbehør til europæiske og asiatiske biler til cirka 1.800 B2B kunder i mere end 90 lande. Sortimentet omfatter cirka 29.000 varenumre fra 450 leverandører, og derudover leverer JP Group eksklusive reservedele og tilbehør til klassiske biler fra VAG, Porsche og Mercedes-Benz.

”Vi lagde fra første dag vægt på at koble ABC tæt til kvantitative og kvalitative strategiske mål som at reducere lagerværdien, opnå flere beslutningstagere og anlægge en 80/20-tilgang til prioritering af ressourcer”, fortæller Kristian Østergaard og supplerer:

”Det sker for, at alle bliver udstyret med en konkret guide til, hvordan de kan bidrage til strategien og forretningen. ABC gør det meget synligt og let for mange medarbejdere at se, hvad de skal gøre, og hvilken forskel deres bidrag gør. Det tror vi på er en stærk faktor for udvikling af vores forretning”.

Forankring på tværs af afdelinger
JP Group valgte helt bevidst at etablere en projektgruppe for indførelsen af ABC, der var meget bred. Gruppen bestod af ti personer med repræsentanter fra direktionen, indkøb, sourcing, logistik, salg, it, kvalitet og økonomi. Projektgruppen blev desuden etableret med et meget synligt mandat fra bestyrelsen.

”Da vi lagde fra land med projektet i foråret 2015, var et af de første tiltag at præsentere ABC-projektet for hele organisationen, så alle – høj som lav – blev introduceret til ABC og hvordan ABC spiller sammen med vores strategi. Vi vil gerne engagere alle, så de ved, hvad deres arbejde bidrager til”, fortæller Kristian Østergaard.

Figur 1.

Højere bevidsthed
En af de vigtigste elementer i JP Groups arbejde med ABC er Paretos 80-20 regel. ”Vi ønsker, at ABC skal hjælpe med at skabe en skarp bevidsthed hos alle i virksomheden om, at 20 procent af produkterne bidrager med 80 procent af værdiskabelsen, og at samme regel gælder for leverandører og kunder”, fortæller Morten Mikkelsen-Rieck, der er logistikchef og medlem af ledergruppen.

Alle medarbejdere i virksomheden blev præsenteret for figur 1, der stiller skarpt på spørgsmål som:

  • Hvilke varer bidrager mest til forretningen?
  • Er vores kapital investeret de rigtige steder?
  • Optimerer vi løbende de vigtigste varer?
  • Forhandler vi rammerne på de afgørende varer?
  • Er det nødvendigt at lagerføre alle varerne?

Alle berørte afdelinger blev taget med på råd og fik direkte indflydelse på, hvordan de ville sikre, at JP Group når sine fastlagte strategimål. ”Det skabte et enormt engagement og langt bedre løsninger end, vi selv kunne have fundet på i projektgruppen”, fortæller Kristian Østergaard.

"Vælg altid en A-leverandør, hvis du har mulighed for det”, siger Morten Mikkelsen-Rieck. Foto: Jonas Ahlstrøm.

ABC sikrer knivskarp prioritering
ABC-værktøjet ABC Analyzer fra ABC Softwork er nu implementeret i JP Group og er integreret med virksomhedens ERP-system Dynamics og BI-systemet Targit. Virksomheden gør noget, som ikke mange andre virksomheder gør, nemlig at anvende ABC på alle tre dimensioner: Varer, leverandører og kunder.

Enkelt ABC på leverandører deler leverandørerne op i A, B og C-leverandører, hvor A-leverandører scorer højest på en lang række kriterier som fx leveringstid, korrekt emballage og omsætning. ”Indkøb og andre har på den måde en meget nem guide til at vælge den leverandør, der passer bedst til JP Groups behov. Meldingen er klar: Vælg altid en A-leverandør, hvis du har mulighed for det”, fortæller Morten Mikkelsen-Rieck.

Foreløbige resultater af ABC

  • Lagerværdi reduceret med 5 procent
  • Omsætning øget med 13 procent
  • Værdi af døde varer reduceret med 26 procent
  • Servicegrad øget med 3,8 procentpoint
  • Langt flere beslutningstagere og mere decentraliseret, smidig styring
  • Medarbejdere styrer ud fra fakta og ikke følelser
  • Bedre kommunikation på tværs af afdelinger

JP Group kombinerer i kundeanalysen matematik og kvalitative input fra salgsafdelingen. Den matematiske ABC-analyse inddeler top fem procent kunder i A-kunder, de næste 15 procent i B-kunder etc. Virksomheden foretager herefter en kvalitativ korrektion, hvor mange kunder ”kunstigt” bliver løftet til A- eller B-kode, fordi de er i indkøbsgrupper med nogle af de store aktører og derfor er berettiget til samme priser.

”Vi foretager altså en kombination af matematiske analysedata og markedsviden samt ”den virkelige verden”, og det giver os et stærkt og operationelt grundlag for at differentiere og prioritere i den daglige drift”, fortæller Kristian Østergaard.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

05.08.2025Roima Intelligence

Sponseret

PODCAST: S&OP Masterclass om variabilitet i efterspørgslen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
QMS ISO 9001:2015 Lead Auditor Kvalitet (CQI IRCA-certificeret)

Bliv certificeret ISO 9001:2015 Lead Auditor i kvalitetsledelsessystemer (CQI-IRCA-certificeret)

Dato

06.10.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

09.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Roima Intelligence
Konference
Besøg Roima på E-handelskonferencen

Den 9. oktober markerer Dansk Erhverv 20-året for E-handelskonferencen – årets største mødested for e-handlere i Danmark, hvor Roima deltager for første gang. Besøg os på vores stand, få noget lækkert at drikke og lad os sammen løfte glasset for smartere e-commerce.

Dato

09.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lokomotivværkstedet, København

KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn