Kinesisk e-handelsgigant satser på virtuel reality

E-handelsvirksomheden Alibaba har fået sit eget virtuel reality (VR) research-laboratorie. I fremtiden skal VR få handel på nettet til at føles livagtig og virkelighedstro.

Shopping i et virtuelt 3D-univers er måske ikke så langt væk. I Kina har e-handelsvirksomheden Alibaba sat sig for at smelte virtuel reality og elektronisk handel sammen. Foto: Flickr/Kärlis Dambräns.

23.03.2016

SCM.dk

Forestil dig, at du går på strøget. Der er andre mennesker omkring dig og butikkerne bugner af varer. Men idet du skal tage den helt rigtige genstand ned fra en hylde, klikker du i stedet for at tage fat.

Læs også: E-handel hitter (stadig) i Norden

Sådan kommer fremtiden måske til at se ud – i hvert fald hvis man spørger den kinesiske e-handelsgigant Alibaba. Virksomheden har nemlig fået sit helt eget virtuel reality (VR) laboratorie, der er blevet døbt GnomeMagic Lab, skriver China Daily.

Med laboratoriet vil e-handelsfirmaet blande de to kompetencer, e-handel og VR, og dermed udvikle en endnu mere livagtig købsoplevelse til sofashopperne. Zhao Haiping fra GnomeMagic Lab team forklarer i en pressemeddelelse:

”VR kan gøre det muligt for kunder at handle virtuelt på New Yorks Fifth Avenue samtidig med, at de nyder komforten derhjemme”, siger Zhao Haiping.

Varelager i 3D
Den første opgave for laboratoriet er at skabe verdens største tredimensionelle varelager. Firmaets ingeniører har allerede skabt VR visuels for flere hundrede produkter, og der forventes snart at blive udviklet et standardiseringsværktøj, der skal gøre det nemt for grossister hurtigt at udfærdige 3D-modeller af deres produkter.

Læs også: Voksende kundekrav vil definere fremtidens e-handel

Ifølge erhvervskonsulentfirmaet iResearch Consulting Group vil det kinesiske VR-marked i år overstige 5,6 milliarder yuan i indtægter, svarende til 5,7 mia. danske kroner.

-CHM

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

Vejtransport er afgørende i EU’s militære oprustning

24.11.2025SCM.dk

Resiliens: Myndigheder og dagligvarehandel samarbejder om at styrke danskernes hjemmeberedskab

21.11.2025SCM.dk

Flere batterityper bliver omfattet af skærpet EU-producentansvar

20.11.2025SCM.dk

Nyt projekt skal styrke ansvar for produkters livscyklus

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle