Kundedata er guld værd for modne virksomheder

Ny analyse med 510 danske SMV’ere viser, at virksomhederne selv har en oplevelse af, at de er blevet mere succesfulde i arbejdet med kundedata, men når man går dem på klingen, er det en lidt anden realitet. Her er virksomhedernes faktiske modenhed i anvendelsen af kundedata i 2023 nogenlunde status quo i forhold til 2021. Analysen viser også, at der er forskel på hvorvidt SMV’erne ser potentiale i AI teknologien afhængig af, hvor moden virksomheden er i brugen af kundedata.

Danmark har stor viden og enorme mængder data. Derfor er data i stigende grad råstoffet, som mange virksomheder kan skabe værdi ud fra. Kundedata er guld værd, hvis virksomhederne forstår at bruge dem på den rigtige måde. Foto: 123rf.com

27.11.2023

SCM.dk

Danmark har ikke dyrebare råstoffer i jorden, men vi har stor viden og enorme mængder data. Derfor er data i stigende grad råstoffet, som mange virksomheder kan skabe værdi ud fra. Kundedata er guld værd, hvis virksomhederne forstår at bruge dem på den rigtige måde.

”Brug af kundedata i danske SMV’er” er en analyse, som er designet af CBS, DI Handel og Erhvervshusene med udgangspunkt i 21 nøje udvalgte spørgsmål om virksomhedernes arbejde med kundedata. Analyseinstituttet Wilke har på baggrund af spørgerammen gennemført 510 telefoninterviews af danske SMV’ere i efteråret 2023. Samme 21 spørgsmål har også været kørt i efteråret 2021. Det giver således mulighed for at se, om der har været en udvikling i brugen af kundedata.

En af hovedkonklusionerne fra 2021 var, at der ligger et kæmpe uudnyttet potentiale i den kundedata, som størstedelen af danske SMV’er har adgang til. Helt konkret viste 2021 undersøgelsen, at dem der anvendte kundedata aktivt, havde et nettoresultat per medarbejder, som var 48 procent bedre end for de virksomheder, som endnu ikke anvendte kundedata aktivt.

I 2023 er der 39 procent af de adspurgte handels- og fremstillingsvirksomheder, som mener, at de i en eller anden grad er enige i, at de er succesfulde i arbejdet med at bruge kundedata. Det er med en stigning på 9 procent signifikant højere end besvarelserne fra 2021. I 2023 er det fortsat handelsvirksomhederne, der oplever størst succes i arbejdet med at bruge kundedata.

En ting er hvad man føler og noget andet er hvordan det faktisk ser ud. Med udgangspunkt i 21 specifikke spørgsmål om virksomhedernes arbejde med kundedata, tegnes der et lidt andet billede af virksomhedernes succesrate med kundedata. Delt op på 5 områder (”kunden”, ”kundedata”, ”ledelsen”, ”medarbejderne” og ”økonomi/it”) indenfor virksomheden, har det enten været status quo eller et lille fald i 2023 sammenlignet med 2021. Dette indikerer, at udviklingen måske ikke har været helt så positiv, som virksomhederne selv angiver.

Med udgangspunkt i besvarelserne fra de 21 spørgsmål, er virksomhederne også blevet delt ud i 4 modenhedsgrupper; Begynderne, Beundrerne, Begrunderne og Bevægerne, som beskriver deres faktiske modenhed i brugen af kundedata. Resultatet fra 2023 undersøgelsen viser, at det fortsat er mikrovirksomhederne, som oftest placeres i de laveste modenhedsgruppe ”Begynderne”, mens mellemstore virksomheder typisk er i den højeste modenhedsgruppe ”Bevægerne”.

Til trods for, at virksomhederne ikke umiddelbart er blevet mere modne i deres arbejde med kundedata, så viser regnskabstallene for de 510 virksomheder fortsat, at der ligger et potentiale i at være modne i arbejdet med kundedata. Virksomheder der er i modenhedsgruppen Bevægerne, har et nettoresultat per medarbejder, som ligger hele 76 procent højere end for begynderne. Det er en stigning fra 2021 til 2023, og vidner altså om, at Bevægerne trækker fra – at de accelererer deres udvikling og deres succes. Der gemmer sig fortsat et kæmpe potentiale for de virksomheder, som endnu ikke er kommet i gang med at benytte kundedata aktivt. Analysen indikerer også, at de seneste års hastige udvikling indenfor AI, kan gå hen og gøre dette gap endnu større i fremtiden.

Spurgt ind til, om virksomhederne mener, at AI kunne gøre dem mere succesfulde i arbejdet med kundedata, er der hele 61 procent af virksomhederne, som svarer enten måske eller ja til. Der er dog også hele 49 procent, som enten mangler viden og indsigt eller som ikke ved hvordan de kommer i gang. Det er under en tredjedel (31 procent), som ikke anser AI som relevant i forhold til brugen af kundedata. Holdningerne til AI er derfor delte, men der er en sammenhæng mellem modenhedsgrupperne og hvorvidt de mener, at AI kan gøre dem mere succesfulde i arbejdet med kundedata.

Læs også: Geopolitisk uro og it-trusler truer freden i forsyningskæden

Virksomheder i den højeste modenhedsgruppe ”Bevægerne” er åbne overfor, at AI teknologi kan føre til mere succes med brugen af kundedata, da 77 procent svarer enten måske eller ja til at det kan gøre dem mere succesfulde i arbejdet med brugen af kundedata. Der er dog også en stor andel (61 procent) af Bevægerne, som er i tvivl om, hvordan de kommer i gang. Derimod ser virksomheder i den laveste modenhedsgruppe, Begynderne, ikke synderligt potentiale i AI. Her angiver hver anden (50 procent) virksomhed, at de ikke tror, at AI teknologien kan gøre deres virksomhed mere succesfuld i arbejdet med kundedata.

/ PiB

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

14.02.2025SCM.dk

Truslen om globalt toldkaos ryster forsyningskæder

13.02.2025SCM.dk

Mellemtid på omnibussen: Hårdt politisk pres og omfattende stakeholdermodstand

05.02.2025SCM.dk

Erhvervsledere: Sværere at nå klimamål, behov for mindre bureaukrati

05.02.2025SCM.dk

Trecifret millionbeløb skal gøre Danmark til epicenter for cirkulær produktion

05.02.2025Bureau Veritas

Sponseret

Hvorfor Risk Management?

31.01.2025TECSYS A/S

Sponseret

Produkttest: VMT9000 - en robust terminal

29.01.2025SCM.dk

Indspark: Allier dig til mere grøn ansvarlighed i 2025

28.01.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Skab en stærk brandidentitet med din Agilox AMR

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forandringsledelse

Vil du lære at lede alle involverede sikkert og reflekteret gennem forandringer? Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede forandringer i din organisation.

Dato

06.02.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - dag

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

17.02.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Delfi Technologies A/S
Messe
Besøg Delfi Technologies på EuroCIS 2025

Delfi Technologies er klar til at byde dig velkommen endnu engang på EuroCIS – verdens førende detailhandelsmesse, som finder sted i Düsseldorf, Tyskland. Ingen anden messe giver dig det samme øjebliksbillede af, hvad der sker i den hurtigt voksende verden inden for butiksteknologi.

Dato

18.02.2025

Tid

10:00

Sted

Messe Düsseldorf

Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus