Kundedata er guld værd for modne virksomheder

Ny analyse med 510 danske SMV’ere viser, at virksomhederne selv har en oplevelse af, at de er blevet mere succesfulde i arbejdet med kundedata, men når man går dem på klingen, er det en lidt anden realitet. Her er virksomhedernes faktiske modenhed i anvendelsen af kundedata i 2023 nogenlunde status quo i forhold til 2021. Analysen viser også, at der er forskel på hvorvidt SMV’erne ser potentiale i AI teknologien afhængig af, hvor moden virksomheden er i brugen af kundedata.

Danmark har stor viden og enorme mængder data. Derfor er data i stigende grad råstoffet, som mange virksomheder kan skabe værdi ud fra. Kundedata er guld værd, hvis virksomhederne forstår at bruge dem på den rigtige måde. Foto: 123rf.com

27.11.2023

SCM.dk

Danmark har ikke dyrebare råstoffer i jorden, men vi har stor viden og enorme mængder data. Derfor er data i stigende grad råstoffet, som mange virksomheder kan skabe værdi ud fra. Kundedata er guld værd, hvis virksomhederne forstår at bruge dem på den rigtige måde.

”Brug af kundedata i danske SMV’er” er en analyse, som er designet af CBS, DI Handel og Erhvervshusene med udgangspunkt i 21 nøje udvalgte spørgsmål om virksomhedernes arbejde med kundedata. Analyseinstituttet Wilke har på baggrund af spørgerammen gennemført 510 telefoninterviews af danske SMV’ere i efteråret 2023. Samme 21 spørgsmål har også været kørt i efteråret 2021. Det giver således mulighed for at se, om der har været en udvikling i brugen af kundedata.

En af hovedkonklusionerne fra 2021 var, at der ligger et kæmpe uudnyttet potentiale i den kundedata, som størstedelen af danske SMV’er har adgang til. Helt konkret viste 2021 undersøgelsen, at dem der anvendte kundedata aktivt, havde et nettoresultat per medarbejder, som var 48 procent bedre end for de virksomheder, som endnu ikke anvendte kundedata aktivt.

I 2023 er der 39 procent af de adspurgte handels- og fremstillingsvirksomheder, som mener, at de i en eller anden grad er enige i, at de er succesfulde i arbejdet med at bruge kundedata. Det er med en stigning på 9 procent signifikant højere end besvarelserne fra 2021. I 2023 er det fortsat handelsvirksomhederne, der oplever størst succes i arbejdet med at bruge kundedata.

En ting er hvad man føler og noget andet er hvordan det faktisk ser ud. Med udgangspunkt i 21 specifikke spørgsmål om virksomhedernes arbejde med kundedata, tegnes der et lidt andet billede af virksomhedernes succesrate med kundedata. Delt op på 5 områder (”kunden”, ”kundedata”, ”ledelsen”, ”medarbejderne” og ”økonomi/it”) indenfor virksomheden, har det enten været status quo eller et lille fald i 2023 sammenlignet med 2021. Dette indikerer, at udviklingen måske ikke har været helt så positiv, som virksomhederne selv angiver.

Med udgangspunkt i besvarelserne fra de 21 spørgsmål, er virksomhederne også blevet delt ud i 4 modenhedsgrupper; Begynderne, Beundrerne, Begrunderne og Bevægerne, som beskriver deres faktiske modenhed i brugen af kundedata. Resultatet fra 2023 undersøgelsen viser, at det fortsat er mikrovirksomhederne, som oftest placeres i de laveste modenhedsgruppe ”Begynderne”, mens mellemstore virksomheder typisk er i den højeste modenhedsgruppe ”Bevægerne”.

Til trods for, at virksomhederne ikke umiddelbart er blevet mere modne i deres arbejde med kundedata, så viser regnskabstallene for de 510 virksomheder fortsat, at der ligger et potentiale i at være modne i arbejdet med kundedata. Virksomheder der er i modenhedsgruppen Bevægerne, har et nettoresultat per medarbejder, som ligger hele 76 procent højere end for begynderne. Det er en stigning fra 2021 til 2023, og vidner altså om, at Bevægerne trækker fra – at de accelererer deres udvikling og deres succes. Der gemmer sig fortsat et kæmpe potentiale for de virksomheder, som endnu ikke er kommet i gang med at benytte kundedata aktivt. Analysen indikerer også, at de seneste års hastige udvikling indenfor AI, kan gå hen og gøre dette gap endnu større i fremtiden.

Spurgt ind til, om virksomhederne mener, at AI kunne gøre dem mere succesfulde i arbejdet med kundedata, er der hele 61 procent af virksomhederne, som svarer enten måske eller ja til. Der er dog også hele 49 procent, som enten mangler viden og indsigt eller som ikke ved hvordan de kommer i gang. Det er under en tredjedel (31 procent), som ikke anser AI som relevant i forhold til brugen af kundedata. Holdningerne til AI er derfor delte, men der er en sammenhæng mellem modenhedsgrupperne og hvorvidt de mener, at AI kan gøre dem mere succesfulde i arbejdet med kundedata.

Læs også: Geopolitisk uro og it-trusler truer freden i forsyningskæden

Virksomheder i den højeste modenhedsgruppe ”Bevægerne” er åbne overfor, at AI teknologi kan føre til mere succes med brugen af kundedata, da 77 procent svarer enten måske eller ja til at det kan gøre dem mere succesfulde i arbejdet med brugen af kundedata. Der er dog også en stor andel (61 procent) af Bevægerne, som er i tvivl om, hvordan de kommer i gang. Derimod ser virksomheder i den laveste modenhedsgruppe, Begynderne, ikke synderligt potentiale i AI. Her angiver hver anden (50 procent) virksomhed, at de ikke tror, at AI teknologien kan gøre deres virksomhed mere succesfuld i arbejdet med kundedata.

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

31.07.2025SCM.dk

PostNord fortsætter væksten: Stærk pakkeforretning og lavere omkostninger driver resultatet

15.07.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Astrid er ny i salg og marketing

07.07.2025SCM.dk

Danske erhvervsledere frygter handelskrigens konsekvenser

01.07.2025SCM.dk

SCM er (også) en politisk disciplin

20.06.2025SCM.dk

CSCO'er er i fuld gang med at navigere i den perfekte storm

18.06.2025SCM.dk

Danmark har 20 år til at blive klimaneutral

17.06.2025SCM.dk

Klimarådet efterlyser politisk handling på Danmarks globale klimaaftryk

17.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Driftssikkerhed i højsædet: CMP satser igen på Terberg

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Power Platform – Lav løsninger med Plan Designer

Fra kravindsamling og procesdesign til færdige apps – opdag de nye funktioner i Power Platformen

Dato

13.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia