Kunstig intelligens kan matche detail-forsyningskæden med kundernes reelle adfærd

Kunstig intelligens kan hjælpe med at designe forsyningskæden, så den understøtter kundernes reelle adfærd – på den måde sker der et bedre match. Det gælder både butikshandel, e-handel og kombinationer. Metode og teknologi tilbyder store potentialer, mener en markedsaktør.

26.03.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Kunne du tænke dig at komme tættere på dine detail-kunders indkøbsmønstre med udgangspunkt i data – så du kan indrette priser og kampagner efter kundernes reelle behov?”, spørger Johan Öhlin retorisk og svarer selv på spørgsmålet: ”Det lyder måske utopisk, men brug af kunstig intelligens og maskinlæring kan faktisk gøre det til en reel mulighed”.

Han er Head of Advanced Analytics hos Optilon, som rådgiver nordiske virksomheder om supply chain løsninger baseret på en bred vifte af teknologier fra forskellige tech-leverandører. Og han er ikke i tvivl om, at kunstig intelligens eller AI kan være en stor hjælp for udviklingen af forsyningskæden i detailsektoren og mange andre sektorer. Han fremhæver, at der særligt er et stort potentiale for detailvirksomheder, der kombinerer AI-baseret forecasting med dynamisk prissætning samt optimering af produktudbud og kampagner. Kombinationen kan skabe det grundlag, der gør, at virksomheden kommer på forkant med kundernes faktiske efterspørgsel.

I sync med efterspørgslen
Han fortæller, at de arbejder med en række virksomheder, der er gået et spadestik dybere og har taget AI i brug. Han citerer en kunde for at udtale følgende: ”Sammensætningen af vores produktudbud, vores statiske prispunkter og vores kampagner var ikke i sync med den reelle efterspørgsel og kundernes forventninger. Finansielt har det naturligvis bundet unødig kapital og sænket vores salgsperformance væsentligt".

Og han mener, at tallene, som er erfaringstal fra kundeprojekter, taler for sig selv:

• 7 procent øget bundlinje ved hjælp af dynamic retail pricing.
• 73 procent reduktion i promotional purchase spend ved hjælp af bedre forecasting.
• 88 procent reduktion i estimeret tab af salg ved at optimere produktudbuddet.

Johan Öhlin og Optilon kalder metoden eller modellen for ’Dynamic Retail Pricing Using Machine Learning’, som er en del af det Optilon kalder ’Advanced Retail Optimization’. Modellen arbejder med forecasting, og ved hjælp af maskinlæring bliver modellen løbende klogere på kundernes købemønstre og adfærd. Det leder til, at modellen med tiden kan levere mere og mere præcise forudsigelser af købeadfærd og sende mere og mere præcise signaler om den optimale prissætning, det optimale sortiment, den optimale sammensætning og timing af kampagner etcetera.

Kan ikke lade sig gøre manuelt
”Vi har netop haft gang i et super spændende AI projekt med en detailhandelskunde med udgangspunkt i supply chain. Her løftede vi den daglige indtjening med syv procent”, fortæller hans kollega Alis Sindbjerg Hinrichsen, der supplerer:

”Hvordan gjorde vi det? Jo, modellen løftede margen og salg ved løbende at levere den mest optimale pris for et givet produkt ved at bruge interne og eksterne markedsdata. Helt konkret så leverede modellen prisanbefalinger ud fra definerede prisregler. Og hvorfor bruge avanceret teknologi til den opgave? Fordi det helt enkelt ikke kan lade sig gøre manuelt”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om planlægning 2021

Relateret indhold

03.05.2024SCM.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

03.05.2024SCM.dk

SMV’er får nye værktøjer til at fastholde og rekruttere unge medarbejdere

08.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

27.10.2023SCM.dk

Udviklingen af demand planning står bomstille

24.10.2023SCM.dk

Tre stærke egenskaber ved supply chain planlægning

13.10.2023SCM.dk

Vi skal undre os sammen på tværs for at blive bedre

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle