Luftfarten sætter turbo på omfattende omstilling

Flyselskabet Air France-KLM er i gang med en offensiv omstilling af sin flåde til fremtidens mere bæredygtige luftfart. Målsætningen er at forny 64 procent af den totale flåde inden 2028, og de første milliarder er netop lagt på en ordre på 50 nye, mere miljøvenlige Airbus A350-fly. Samtidig investerer flygiganten nu også i produktionen af bæredygtigt flybrændstof (SAF) gennem DG Fuels.

”I KLM investerer vi både i nye brændstofeffektive fly og nye brændstoftyper, som udleder mindre CO2, men vi tester også el-fly, som kan anvendes på kortere strækninger, og vi uddanner vores piloter i at flyve med mindst mulig klimapåvirkning”, siger ansvarlig for bæredygtighed i KLM i Nordeuropa, Maria Hagelberg.. Foto: KLM

01.12.2023

SCM.dk

”Luftfartsindustrien er i gang med en omfattende omstilling, som skal reducere klimapåvirkningen fra flyvning. Lige nu er der et meget stort fokus på SAF (bæredygtigt flybrændstof), som spiller en vigtig rolle i omstillingsprocessen, men det kan ikke stå alene. Som branche er vi nødt til at spille på alle relevante strenge. Derfor investerer vi i KLM i både nye brændstofeffektive fly og nye brændstoftyper, som udleder mindre CO2, men vi tester også el-fly, som kan anvendes på kortere strækninger, og vi uddanner vores piloter i at flyve med mindst mulig klimapåvirkning”, siger ansvarlig for bæredygtighed i KLM i Nordeuropa, Maria Hagelberg og fortsætter:

”Der findes ikke én universalløsning, der kan bringe branchen i mål på klimafronten. Derfor er det vigtigt, at både beslutningstagere og aktører tænker bredt og langsigtet”.

De nye A350-fly skal erstatte den eksisterende flåde af langdistancefly og er et vigtigt skridt for at nå selskabets bæredygtighedsmål om at reducere CO2-udslippet med 30 procent per passagerkilometer inden 2030 sammenlignet med 2019. De nye fly anvender 25 procent mindre brændstof, fordi de er bygget med lettere materialer, herunder 53 procent komposit og 14 procent titanium.

Ud over de nye fly har Air France og KLM foretaget sin første økonomiske investering i SAF-produktion og skyder 4.7 millioner USD i SAF-producenten DG Fuels. I 2022 var Air France og KLM verdens største aftager af SAF og anvendte 17 procent af det bæredygtige flybrændstof på globalt plan. Til sammenligning brugte flyselskabet kun tre procent af verdens samlede flybrændstof.

Læs også: Kundedata er guld værd for modne virksomheder

”Investeringer i nye teknologier og nye brændstoftyper er alfa og omega, hvis vi skal nå vores klimamål og lede udviklingen mod en bæredygtig luftfartsindustri. Vi tænker langsigtet og har sikret os option på at købe op til 75.000 ton SAF om året fra 2029”, siger Maria Hagelberg.

/ PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

03.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

10 Motivationsfaktorer i dit automatiseringsprojekt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle