Mangel på forsyningskædedata hæmmer klimaarbejdet

Overblikket over virksomheders samlede klimaaftryk halter på grund af upræcise data. Særligt opgørelsen af emissioner fra indkøb af varer, serviceydelser og fra solgte produkter lider under mangel på valide data fra blandt andet forsyningskæden.

”Vores rapport viser, at mange har udfordringer med at måle deres samlede emissioner præcist, fordi datakvaliteten ikke er god nok, når du går ned eller op i værdikæden”, fortæller Maria Søndergaard. Arkivfoto..

03.02.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

En løsning er at fremme partnerskaber i forsyningskæden for at få mere præcise emissionsdata. Det fastslår ny rapport fra konsulentfirmaet Capgemini, som også påpeger, at store virksomheder med fordel kan kopiere blandt andet Vestas, der i jagten på mere valide emissionsdata stiller software til rådighed for leverandørerne.

Selv om scope 3-udledninger kan udgøre helt op til 95 procent af en virksomheds totale emissioner, har kun én ud af hver fjerde virksomhed (22 procent) et overblik over klimaaftrykket fra deres forsyningskæde, logistik og brugen af deres produkter. Det viser en global rapport fra Capgemini Research Institute, hvor mere end 900 ledere fra virksomheder, der har sat mål for netto-nul-udledning, medvirker.

Usikkerheden, som rapporten fremhæver, skyldes blandt andet, at mange virksomheder ikke har adgang til valide scope 3-emissionsdata, som i stedet ofte bygger på industriestimater eller mere generelle data fra tredjepart.

Lav datakvalitet
”Vores rapport viser, at mange har udfordringer med at måle deres samlede emissioner præcist, fordi datakvaliteten ikke er god nok, når du går ned eller op i værdikæden. For eksempel viste en undersøgelse blandt 1.000 leverandører hos Schneider Electric, at 70 procent ikke havde data for deres emissioner”, forklarer Maria Søndergaard, direktør for produktion og retail i Capgemini Danmark.

Læs også: Supply chain planlægning kan forbedre bæredygtighed op til 15 procent

”Problemet er, at disse data og kvaliteten af dem er vigtige som beslutningsgrundlag for at nedbringe virksomheders samlede udledninger. Derfor skal der gøres en indsats for at sikre både flere og mere valide emissionsdata fra hele værdikæden. Her kan de store virksomheder faktisk selv spille en aktiv rolle”, tilføjer hun.

Ifølge Maria Søndergaard er der brug for, at de store virksomheder går forrest for at løfte kvaliteten af de emissionsdata, de selv efterspørger i deres klimaindsats. Ikke mindst i forhold til udledningen fra forsyningskæden, der ofte udgør nøglen til at indfri klimamålsætningerne.

”Som vores rapport påpeger, kan de store virksomheder være med til at styrke kvaliteten af de data, de selv efterspørger. Blandt andet ved at samarbejde med leverandørerne for at afdække klimaaftrykket mere præcist. Her ser vi nogle gode eksempler på virksomheder, der for eksempel stiller dataredskaber til rådighed for deres leverandører”, forklarer hun.

Om undersøgelsen

Capgeminis undersøgelse bygger på interviews med flere end 900 ledere i virksomheder, der omsætter for over 1 milliard dollars og har sat klare netto-nul-mål for deres klimaaftryk. Fra Norden indgår virksomheder fra Sverige, Norge og Finland i undersøgelsen. Se mere her.

Vestas hjælper leverandørerne
Vestas er en af de virksomheder, som ifølge rapporten har sat målrettet ind for at styrke de mange underleverandørers evne til at indsamle emissionsdata. For at sikre kvaliteten i emissionsdata og at leverandørerne formelt støtter op om Vestas scope 3-målsætninger samarbejder Vestas for eksempel med 50 strategiske leverandører, der tilsammen repræsenterer 50 procent af materialeforbruget.

Samtidig har Vestas udviklet en rapporteringssoftware, der hjælper leverandørsiden med at levere de relevante data. På den måde har Vestas erstattet gennemsnits-industridata for emissioner med mere reelle scope 3-data. Det giver et langt mere præcist overblik over klimaaftrykket fra vindmøllerne. Samtidig giver det leverandørerne en bedre indsigt, de også selv kan bruge i deres klimaindsats.

I Capgeminis rapport svarer 76 procent af virksomhederne, at de måler deres scope 1-emissioner, altså udledning fra egne faciliteter, herunder eget el- og varmeforbrug, transport fra egen bilflåde, med videre. Når det kommer til scope 2, de indirekte emissioner fra for eksempel selve el- og varmeproduktionen, er tallet 56 procent. Kun 22 procent måler scope 3-emissioner.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema om scope 3 februar 2023

Relateret indhold

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

03.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

10 Motivationsfaktorer i dit automatiseringsprojekt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle