Planlægning er blevet både vigtigere og vanskeligere

Covid-19 følgevirkninger, klimatruslen og udsving i efterspørgsel er de tre største udfordringer for virksomheders supply chain planlægning efterfulgt af leveringssvigt og politisk ustabilitet. Det viser en miniundersøgelse.

Højere forecast-præcision, bedre S&OP-proces og brug af software til planlægning er de tre største forbedringsområder for supply chain planlægning. Det fremgår af en miniundersøgelse i Scm.dk panelet. Arkivfoto far 124rf.com..

10.10.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Højere forecast-præcision, bedre S&OP-proces og brug af software til planlægning er til gengæld de tre største forbedringsområder, som undersøgelsesdeltagerne fremhæver. Det fremgår af en miniundersøgelse i Scm.dk panelet, som er etableret i et samarbejde mellem SCM-forskere fra Institut for Relationsledelse, Syddansk Universitet og scm.dk.

Formålet med panelet er at undersøge relevante supply chain udfordringer, som de opleves i praksis af virksomheder og efterfølgende skabe et overblik, der kan bruges til at vurdere egen formåen og egne forbedringsmuligheder på et givent felt. Denne miniundersøgelse fokuserer på supply chain planlægning - forstået som forecasting, lagerstyring, produktionsplanlægning, indkøbsstyring og sales & operations planning (S&OP) - og det er der en god grund til.

Usikker verden
Verden er nemlig i kølvandet på covid-19 pandemien blevet mere usikker, og det er bestemt ikke blevet kedeligere at arbejde i forsyningskæden de sidste tre år. Covid-19 førte til kaos i de globale forsyningskæder på grund af landelukninger, lukninger af havne, hjemsendelse af medarbejdere, produktionsstop, materialemangel og andre faktorer.

Hør podcast: SCM Agendaen #19 – Fra ERP til S&OP med et forecast- og demandsystem

Ruslands invasion i Ukraine har ført til materialemangel af råvarer som følge af sanktioner mod Rusland og mindre udbud fra Ukraine. Geopolitiske spændinger påvirker også forsyningskæderne, som for eksempel spændinger mellem USA og Kina, der blandt andet har betydet, at flere virksomheder er i proces med at redesigne globale forsyningskæder til regionale forsyningskæder. Andre konflikter, der kan få konsekvenser for forsyningskæderne, er spændingerne mellem Armenien og Aserbajdsjan og anti-regime protester i Iran.

På toppen af dette kommer klimatiske ændringer med varmerekorder, der fik vandstanden i Rhinen til at falde i 2022 og senest har påvirket vandstanden i Panamakanalen, der påvirker trafikken. Endelige bliver forsyningskæderne også påvirket af den massive stigning af cybertrusler i form af ransomware-angreb, phishing og angreb, der sætter virksomheders servere på overarbejde.

Det ser ud til, at den nye normal er, at forsyningskæderne opererer under stigende grad af usikkerhed. Hvordan påvirker det planlægningen i forsyningskæden, og hvilke muligheder og barrierer står virksomhederne overfor?

Forstyrrelser og risici
Covid-19 er rangeret som den største kilde til forstyrrelser i planlægningen i forsyningskæden. Respondenterne scorer covid-19 til en score på 3,59 på en fem-punkt Likertskala, hvor 5 er ’i meget høj grad’ og 1 er ’i meget lav grad’. I undersøgelser som denne betragter forskere en score på 3,5 og derover som værende ’signifikante’. Den næststørste kilde til forstyrrelser er klimatiske ændringer, der scorer 3,10.

Miniundersøgelsen har spurgt ind til fire andre former for forstyrrelser eller risici, som omfatter cyberangreb, geopolitiske spændinger, naturkatastrofer og forsyningsproblemer, og de bliver rangeret i nævnte rækkefølge af respondenterne. ’Cyberangreb’ scorer 2,51, mens de lavest rangerende forstyrrelse er ’forsyningsproblemer’ med en score på 1,85.

Læs også: Bæredygtighed er den nye 4. dimension i supply chain planning

På spørgsmålet om hvordan respondenterne opfatter udviklingen i risici, placerer de ’efterspørgselsudsving’ (3,92), ’leveringssvigt fra leverandører’ (3,56) og ’politisk ustabilitet’ (3,55) som de tre tungeste.

Teknologi
Når respondenterne skal svare på, hvilken type system eller teknologi de anvender til planlægningsopgaverne, så er det dominerende svar ’Excel’. Det gælder for 35 procent i forhold til forecasting, 13 procent af lagerstyringssystemer, 30 procent af systemer til produktionsplanlægning, 9 procent af indkøbssystemer og 21 procent til S&OP. ERP-systemer har også en fremtrædende plads, hvorimod såkaldte ’best of breed’ systemer spiler en beskeden rolle i besvarelserne.

Forskerne Ole Stegmann Mikkelsen og Jan Stentoft bemærker i undersøgelsesrapporten: ”Det er interessant, at Excel-løsninger stadig er det mest benyttede værktøj til forecast og ikke én af de mange Best-of-Breed-løsninger, der er på markedet. Ligesom Excel også spiller en stor rolle for produktionsplanlægning, indkøb og S&OP, men en mindre rolle for lagerstyring, hvor det er ERP, der dominerer”. De supplerer:

”Sådanne løsninger har en stor styrke i at være realtidstidsorienterede og samtidig gøre virksomhederne mindre sårbare via dokumenterede processer i stedet for den tavse viden, der typisk følger med i Excel-arkene”.

Barrierer
De tre største benspænd for virksomhedernes udvikling af supply chain planlægningen er:

• Mangel på interne kompetencer (47,6 procent).
• Driftsfokus på bekostning af udvikling (44,4 procent).
• Mangel på menneskelige ressourcer (39,7 procent).

Læs også: Jabras forecasting giver højere præcision og mere intelligens

Topbarrieren ’mangel på kompetencer’ kan indikere et behov for ekstern assistance. Den næsttungeste barriere ’drift overskygger udvikling’ er ifølge forskerne bag rapporten en ren klassiker. De bemærker: ”I de mange undersøgelser, vi har gennemført på supply chain området, er det at gennemføre udvikling i en travl hverdag, angivet som en hovedudfordring. En af årsagerne til dette er typisk, at man mangler et konkret overblik over hvilke initiativer, der konkret arbejdes på, og om dette er prioriteret rigtigt i forhold til, hvor de største behov er. Vi kan henvise til et Continuous Transformation Framework i Stentoft et al. (2016), som kan bidrage med at skabe klarhed over dette arbejde”.

Forbedringsmuligheder
Undersøgelsen afdækker særligt tre forbedringsmuligheder, nemlig:

• Forecastpræcision (3,77).
• Sales & operations planning-processen (3,76).
• Teknologi/software til supply chain planlægning (3,71).

De to topmuligheder scorer begge tæt på Likertskalaens ’i høj grad’ (4,00), og respondenterne peger altså på, at de altså indeholder ganske gode potentialer. Andre forbedringsmuligheder - der alle scorer mindst 3,31, hvilket svarer til lidt højere end ’i nogen grad’ - omfatter:

• Integration af planlægning og eksekvering (3,66).
• Integration af supply chain planlægning (3,65).
• Personale med kompetencer inden for supply chain planlægning (3,47).
• Forbedret samarbejde med udvalgte partnere (3,44).
• Ledelsesmæssig støtte til planlægningsprocessen (3,31).

Hent den fulde rapport med alle data, visuelle diagrammer og flere nuancer her.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Supply chain planlægning i en usikker verden

Det er bestemt ikke blevet kedeligere at arbejde i forsyningskæden de sidste tre år. Covid-19 førte til kaos i de globale forsyningskæder. På toppen af dette kommer krige, klimakrise, biodiversitetskrise, geopolitiske spændinger og så videre. Det ser ud til, at den nye normal er, at forsyningskæderne opererer under stigende grad af usikkerhed.

Hvordan påvirker det planlægningen i forsyningskæden, og hvilke muligheder og barrierer står virksomhederne overfor?

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

05.08.2025Roima Intelligence

Sponseret

PODCAST: S&OP Masterclass om variabilitet i efterspørgslen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles