Tre trin til bedre integrationer i din forsyningskæde

Sammenhængskraften i den interne og eksterne forsyningskæde er helt afhængig af stærk integration af de mange it-systemer, så de kan udveksle data ubesværet og hurtigt. Ekspert peger på tre afgørende anbefalinger.

”Jeg forventer ikke, at API vil skubbe EDI ud i kulden inden for en kort årrække. EDI byder på mange standarder og er derfor god til at skabe brede integrationer med mange partnere. API byder ikke på standarder i samme grad og er derfor ikke egnet til volumen, men derimod til de mere skræddersyede integrationer”, fortæller Dennis Zachariassen. Foto: BizBrains..

18.05.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det lyder meget pænt og sirligt, når man siger ”en forsyningskæde”, men i virkelighedens verden er der jo aldrig tale om én kæde. Der er tale om et virvar af netværk, der snor sig ind og ud af hinanden som en stor skål spaghetti – og mængden af it-systemer og ”semantiske modeller”, der er involveret i virvaret, løber for de fleste virksomheder og forsyningskæder hurtigt op i 100-vis.

”Semantiske modeller” er systemernes sprog, altså hvilke tegn betyder hvad? Hvis systemerne er enige om semantikken, kan de tale sammen uden, at medarbejdere hele tiden skal indover og oversætte eller korrigere.

”SAP, Microsoft, Oracle, IBM, IFS o.s.v. har alle deres egen måde at kommunikere på, og de fleste virksomheder har behov for at kommunikere med flere forskellige systemer for at binde informationsflowet sammen”, fortæller Dennis Zachariassen.

… de fleste virksomheder har behov for at kommunikere med flere forskellige systemer for at binde informationsflowet sammen

Dennis Zachariassen

Han er CCO i virksomheden Bizbrains, og han og kollegaerne i Bizbrains har arbejdet med b2b-integrationer i årtier. Han fremhæver på onlinearrangementet SAP Excellence Day 21 tre gode råd, som han mener er essentielle for at skabe stærke b2b-integrationer og derved styrke sammenhængskraften i forsyningskæder.

1: Brug både API og EDI
Det første råd vil sikkert overraske en del, som anser EDI for noget old school teknologi, der hører fortiden til.
”EDI er den gode gamle standardmetode, som har været anvendt og er blevet udviklet på i årtier. Vi ser ingen grund til at smide en gennemprøvet teknologi på porten bare fordi, den ikke er ny. EDI er typisk god til bredden, hvor API ofte vil være bedre til dybden. De to teknologier vil i mange tilfælde være gode supplementer til hinanden”, fortæller han og tilføjer:
”EDI er i nogle brancher meget udbredt, og det er derfor en oplagt metode at gribe til. API er en nyere stærk grænsefladeteknologi, der ofte vil være god at anvende til mere specifikke og krævende integrationer. Der er næsten ingen grænser for, hvad man kan integrere med API’er, så det er en stærk integrationsteknologi”.
Han peger på, at API kan være en hjælp til mange integrationsopgaver, men han mener ikke, at API kan løse alle integrationsopgaver. ”Jeg forventer ikke, at API vil skubbe EDI ud i kulden inden for en kort årrække. EDI byder på mange standarder og er derfor god til at skabe brede integrationer med mange partnere. API byder ikke på standarder i samme grad og er derfor ikke egnet til volumen, men derimod til de mere skræddersyede integrationer”.

LÆS OGSÅ: Fremtidens ERP skal gøre virksomheder selvlærende, intelligente og bæredygtige

2: Flyt onboarding og support væk fra it-afdelingen
It-medarbejdere er dygtige teknikere, og de skal ifølge Dennis Zachariassen bruges til det, de er gode til. Nemlig tekniske opgaver. Onboarding og support af samarbejdspartnere er i første omgang en service- og supportopgave, som kræver pædagogiske servicekompetencer. Han mener derfor, det giver mest mening og værdi at overlade kontakten angående integrationer med kunder, leverandører og samarbejdspartnere til en EDI-support afdeling eller en anden afdeling, der er bemandet med service- og supportmedarbejdere. Servicemedarbejderne kan så trække på it-afdelingen, men det er vigtigt, at selve kontakten sker via servicemedarbejderen.

3: Byg en partnerportal
”Onboarding – altså tage imod en ny forretningspartner og bygge en stærk integration – tager stadig lang tid. Det gælder både kalendertid, egne ressourcer og partnerens ressourcer. En partnerportal vil ofte være en stor hjælp for partneren – og derved sparer alle parter både kalendertid og ressourcer”, fortæller Dennis Zachariassen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.07.2024SCM.dk

Forskning: Vi kan skære 70 procent af strømforbruget fra kunstig intelligens

26.07.2024SCM.dk

Online markedspladser napper broderparten af den globale e-handel

05.07.2024SCM.dk

Ny supercomputer skal hjælpe Danmark med klima- og sundhedsudfordringer

04.07.2024SCM.dk

Nye 3D-printede rør mindsker energitab i kølesystemer

03.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Digitaliser din supply chain

02.07.2024TrueCommerce

Sponseret

En introduktion til elektronisk fakturering

02.07.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

ZEBRA HC20 OG HC50 håndterminaler til pharma/healthcare

02.07.2024SCM.dk

Få styr på it-sikkerheden og undgå cyberangreb

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup