Vækstkomet stiller skarpt på resiliens

Producent af totalløsninger til biogasopgradering og CO2-fangst vækster med mere end 100 procent om året. Det kræver styr på forsyningskæden, hvor den største udfordring er usikre forsyninger med lange leveringstider. De har derfor stillet skarpt på supply chain resilience sammen med Syddansk Universitet.

”Da jeg startede for seks måneder siden, var vi 45 medarbejdere. I dag er vi 92, og vi forventer at runde 192 medarbejdere i løbet af 2023”, fortæller Bende Egebro.Foto: Airco Process Technology..

14.03.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Leveringstider på vores komponenter stiger hele tiden, og det er efterhånden ikke ualmindeligt med leveringstider på 12 måneder. Det er en udfordring, når vores projekter typisk har en leveringstid på 9-10 måneder”, fortæller Bende Egebro Daugaard og Louise Lauridsen. De er henholdsvis COO og supply chain coordinator hos Airco Process Technology, som har hovedsæde i Fredericia og leverer anlæg til Danmark, hele Europa og snart også USA.

“Vi er fuldstændig afhængige af at få forsyninger af varer og komponenter til tiden, ellers kan vi ikke levere vores anlæg til kunderne. Vores anlæg er meget store, komplekse tekniske anlæg til mellem 15 og 300 millioner kroner, så en forsinkelse af projektlevering på grund af forsyningsforsinkelser kan være en dyr affære for både os og vores kunder”, fortæller Bende Egebro Daugaard.

Den risikable vækstrejse
Airco Process Technology er en 2,5 år gammel startup-virksomhed med fuld fart på. Virksomheden har den fordel at være en knopskydning på en etableret virksomhed med erfaring inden for CO2-fangst, der har været i gang længe og har dermed tilegnet sig mange erfaringer og afgørende teknisk viden. Væksten målt på antal medarbejdere er mere end 100 procent, og virksomheden går lige nu fra startup-fasen til scaleup-fasen, hvor virksomheden skal vækste kraftigt. Fokus har indtil nu ligget i udvikling og design af en bred vifte af teknologier til den grønne omstilling. Det nye fokus ligger på, at sideløbende med at de bliver installeret, bliver samme teknologi og anlægstype nu installeret hos flere kunder Det er en stor udfordring i sig selv at vokse fra 10 til 100 eller 500 medarbejdere på få år, fordi der er kæmpestor forskel på en virksomhed med 10, 100, 250 eller 1000 medarbejdere.

”Da jeg startede for seks måneder siden, var vi 45 medarbejdere. I dag er vi 92, og vi forventer at runde 192 medarbejdere i løbet af 2023”, fortæller Bende Egebro.

Så hvordan håndterer man sådan en voldsom vækstrejse uden, at hele virksomheden kuldsejler undervejs? Ja, Airco Process Technology valgte som ét tiltag at takke ja til en indbydelse fra Syddansk Universitet, hvor professor i supply chain management Jan Stentoft og lektor Ole Stegmann sammen med Tina Højrup Kjær faciliterer et flerårigt projekt, der hedder ”Supply Chain Resilience – i et SMV-perspektiv”. Det sker med støtte fra Industriens Fond.

4 gode råd

Louise Lauridsen og Bende Egebro Daugaard lister fire gode råd til andre virksomheder, der vil styrke robustheden i forsyningskæden:

1. Sørg for et tæt samspil mellem funktionerne i virksomheden som projekt, salg, finans, supply chain etcetera. Det er afgørende at tænke på tværs af ’siloerne’.
2. Vær klar til løbende at omstille processer – det indebærer regelmæssigt at kortlægge og justere.
3. Se på kapabiliteter og sårbarheder – hvor er vi stærke, og hvor skal vi være stærkere?
4. Vær bevidst om at processer og organisation løbende skal udvikles – hvis det ikke sker, er det en forpasset chance for forbedring.

Selvindsigt og bevidsthed
”Vi har fået og får fortsat stort udbytte af projektet”, fortæller Louise Lauridsen og tilføjer: ”Overordnet set er vores gevinst, at projektet giver os en masse ’selvindsigt’ og ’bevidsthed’ om, hvad vi gør, hvordan vi gør det og ikke mindst, hvor vores sårbarheder er”.

De to supply chain ledere opsummerer gevinsterne i arbejdet med supply chain resilience i følgende gevinster:

1. Virksomheden mødes på månedsbasis på tværs af alle funktioner og drøfter forsyningskædeproblematikker – det vil først og fremmest sige forsyningsudfordringer. Det skaber en fælles forståelse og et fælles sprog for virkeligheden.
2. Virksomheden arbejder intenst på at standardisere processer, og SCR-projektet har bidraget med at afdække hullerne i proceslandskabet.
3. SCR-projektet har bidraget til at afklare roller og ansvar. For 2,5 år siden bestod virksomheden af blot to medarbejdere, og indtil nu har alle medarbejdere haft mange kasketter på. Nu overgår virksomheden til en scaleup-fase, hvor hver medarbejder får færre kasketter på og mere afgrænsede ansvarsområder. Det skærper krav til klare og veldefinerede snitflader samt standardiserede processer.

”Vi oplever jo nærmest organisationsændringer på månedsbasis, og det er derfor utrolig vigtigt at have en velbeskrevet platform i form af processer samt roller & ansvarsbeskrivelser. Ligesom de månedlige drøftelser, hvor vi mødes omkring et bord og snakker sammen er værdifulde til at skabe afklaringer og forebygge ’huller’ samt unødvendige risici”, fortæller Bende Egebro Daugaard og Louise Lauridsen.

De fremhæver også, at SCR-projektet hjælper virksomheden til at balancere drift med udvikling af virksomheden – en balancegang der ellers kan være vanskelig at holde sig for øje, når driften og væksten drøner derudad.

Airco Process Technology søger flere talenter

Den innovative vækstvirksomhed har brug for at ansætte mange medarbejdere både faglærte og ingeniører i den kommende periode. Bliv klogere her.

Stamdata og S&OP
De to supply chain ledere peger på, at nogle af de næste tiltag, virksomheden står overfor i arbejdet med at skabe robusthed i forsyningskæden, er:

• Bedre stamdatakvalitet, og
• etablering af en formel sales & operations planning-proces (S&OP).

”Vores dataintegritet er en udfordring, fordi alle i dag i princippet må alt i vores ERP-system. Det er en udfordring, vi skal adressere, og vi søger lige nu efter en masterdata specialist, der kan være tovholder på oprydning i stamdata og etablering af en stamdata-strategi”, fortæller Bende Egebro Daugaard.

Louise Lauridsen supplerer: ”Vi forventer også at etablere en rolle som ’projektindkøber’ på alle vores projekter, der kan holde styr på indkøb og indkøbsdata i det enkelte projekt”.

De to supply chain ledere fremhæver, hvor vigtigt det bliver at etablere en formel S&OP-proces i fremtiden: ”Vi har et godt samarbejde på tværs af udvikling, finans, produktion, salg, supply chain og aftermarket & service. Men det bliver vigtigt at formalisere og strukturere det, så vi løbende afstemmer prognoser, planer, styring og projekteksekvering”.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Download gratis e-bog om BI-løsning udviklet specielt til Supply Chain Management

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om resiliens & it-sikkerhed 2023

Relateret indhold

01.03.2024SCM.dk

DSV overgår Tesla med verdens største tagplacerede solcelleanlæg

01.03.2024SCM.dk

Nyt opkøb skaber kæmpe enhed for Unity Enterprise-udvikling

28.02.2024SCM.dk

Forskere: Ryd op i verdens lossepladser, før plastaffaldet ender i havet

28.02.2024TrueCommerce

Sponseret

Stay Compliant: E-invoicing Updates (March)

28.02.2024SCM.dk

Tæppegigant får grønt lys til seriøse klimamål

27.02.2024SCM.dk

Udlændingestyrelsen satser på supply chain resiliens

26.02.2024SCM.dk

Der er gode råd at hente om socialt ansvar

23.02.2024SCM.dk

Mange virksomheder frygter CSRD-data

Jobmarked

Se alle

Styrelsen for Forsyningssikkerhed

IT-konsulent til Styrelsen for Forsyningssikkerhed

Vil du være med til at gøre samfundet mere modstandsdygtigt over for fremtidens trusler? Er du ivrig efter, at blive en del af et fantastisk team, hvor du får ansvaret for at udvikle og understøtte styrelsens IT-løsninger? Så er stillingen som IT-konsulent i Styrelsen for Forsyningssikkerhed noget for dig.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

03.03.2024

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Er du vild med programmering - og stærk til D365FO?

Hvis du elsker programmering helt ud i fingerspidserne og nikker entusiastisk, når snakken går på D365FO, OOP, SOLID og polymorphe variable, så læs endelig videre. Vi er nemlig på udkig efter en passioneret og hardcore udvikler til vores team i Kolding. Er det dig?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Banker dit hjerte for programmering?

Hvis du elsker programmering helt ud i fingerspidserne og nikker entusiastisk, når snakken går på OOP, SOLID og polymorphe variable, så læs endelig videre. Vi er nemlig på udkig efter en passioneret og hardcore udvikler til vores team i Aarhus eller Kolding. Er det dig?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bredana Axcite A/S

Har du erfaring inden for intern logistik og/eller produktion?

Bredana Axcite søger en handlekraftig ERP-konsulent

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Specialist i livscyklusvurderinger, miljøvaredeklarationer mm.

Specialist i livscyklusvurderinger, miljøvaredeklarationer mm. søges til international virksomhed

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Auditor til ISO 9001, ISO 14001 OG ISO 45001

Bureau Veritas Certification søger auditor til ISO 9001, ISO 14001 og ISO 45001

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

Administrative assistant for marine & offshore

Join Bureau Veritas Denmark in an exciting position as part-time administrative assistant in the Marine Department

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bureau Veritas

IT-Sikkerhedskonsulent

Bureau Veritas søger IT-sikkerhedskonsulent

Område

Sydjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
RELEX Solutions
Webinar
The future of consumer goods supply chain planning

Join us for an exclusive online event that will introduce the new RELEX end-to-end supply chain planning solution capabilities for consumer goods companies.

Dato

07.02.2024

Sted

On-line

RELEX Solutions
Webinar
RELEX Next

Deltag til vores årlige online begivenhed RELEX Next. Her vil du høre alt om RELEX’ nyeste løsninger, samt erfaringer fra virksomheder, der allerede bruger dem succesfuldt. At følge med udviklingen er afgørende for detailhandlens succes. Under RELEX Next vil vi dykke ned i kritiske branchetemaer for at undersøge, hvordan hurtigt skiftende forbrugsvaner, supply chain disruptions og økonomisk usikkerhed understreger behovet for intelligent detailplanlægning - og hvorfor det er vigtigere end nogensinde før. Se hele agendaen på linket.

Dato

15.02.2024

Tid

14:00

Sted

On-line

TrueCommerce
Webinar
Webinar: EDIFACT

Alt du skal vide om EDIFACT

Dato

05.03.2024

Tid

11:00

Sted

Online

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - Hybrid - dag

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

08.03.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

11.03.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

11.03.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup