Voldsom ekspansion krævede ny strategi for logistikken

MIN AKTUELLE UDFORDRING: Michael Hellegård, logistikchef i Supergros, har det seneste år haft ansvaret for, at logistikken kom tilbage på sporet i Catering Engros.

20.05.2015

SCM.dk

De seneste 12 måneder har været ekstra travle for Michael Hellegård, nyudnævnt logistikchef i Supergros.

Ved siden af tjansen som terminalchef for Supergros’ terminal i Ringsted har han siden maj 2014 stået i spidsen for den strategiske udvikling af en ny logistisk organisation og platform i Dagrofas’ selskab Catering Engros, der er en del af Foodservice Danmark.

Læs også: Svært at skaffe SCM-talenter uden for storbyerne

Det arbejde er nu afsluttet for Michael Hellegårds vedkommende, og med opgraderingen til logistikchef får han udover Ringstedlageret nu også ansvaret for Supergros’ ferskvare-terminal i Vejle. 

Ifølge Michael Hellegård hang udviklingsopgaven i Foodservice Danmark fint sammen med terminalchef-jobbet, fordi han i Ringsted-terminalen har arbejdet med performance, effektivitet og omkostningsreduktion de sidste seks år. 

Den basale udfordring i Catering Engros var at få vendt kundernes tillid til logistikken, det vil sige at levere varen i rette mængde til aftalt tid på aftalt sted. Det behov opstod, fordi selskabet i de senere år har ekspanderet voldsomt, fortæller Michael Hellegård. 

”Hvis organisationen er lagt mere an på salg end logistik, kan man godt få skævvredet organisationen lidt. Så mit job var at få skabt en balance mellem salg og logistik samt tilsikre, at vi har en platform, hvor logistikken fremadrettet understøtter salgsaktiviteterne. Så der var salgssuccessen, der skabte disharmonien mellem logistik og salg”, siger han.

Hands-on logistik
Under forløbet i Catering Engros har Michael Hellegård både arbejdet med hands-on logistik, men også med strategien. Der skulle findes svar på, hvordan logistikken kan bygges op, så den i fremtiden følger med salget og den positive udvikling i foodservice-forretningen. 

”Effektiviteten er øget, da vi har tilrettelagt arbejdet og flowet på en mere hensigtsmæssig måde, så vi får mere ud af de samme ressourcer. Vi har arbejdet intensivt med medarbejderne og deres forslag til, hvordan tingene kunne blive bedre”, fortæller Michael Hellegård og oplyser, at der er foretaget logistiske forbedringer for ti millioner kroner.

Også it-platformen blev der kigget på, da der var behov for nogle ændringer i forhold til de logistiske tiltag samt nogle krav fra salg i forbindelse med nye forretningsområder.

Meny skal godt fra start
Som nyslået logistikchef har Michael Hellegård nu sat alle sejl til for at foretage nogle strategiske tiltag på terminalerne, der skal understøtte Supergros og Dagrofas nye butikskoncept Meny, der i den kommende tid skal erstatte Superbest-supermarkederne. 

Om Michael Hellegård

Uddannelse: Akademimerkonom i ledelse, IBC 2013, Lean & Lean-ledelse, 2010.

Seneste job: Terminalchef i Supergros 2009-15, terminalchef hos J. Nørgaard Petersen A/S 2005-09.

Fritid: Familie, trommeslager i et hyggeband, der spiller blød rock/pop.  

”Logistisk er vi ret veltrimmet i Supergros, der indtil videre har understøttet forretningen rigtig pænt, men vi skal sikre, at vi bliver ved med det. Når vi nu lancerer Meny, skal vi sørge for, at Supergros ikke havner i samme situation, som Catering Engros var havnet i”.

Læs også: Würth Industri Danmark vil tage ansvar for kundernes værdikæde

Ifølge Michael Hellegård er udgangspunktet i Supergros dog helt anderledes, da maskinen er velkørende.

”Men strategisk skal vi have kigget nok ud i fremtiden i forhold til kapacitet og evnen til agilitet, så vi kan følge med. Det er primært friskvarer, vi skal konkurrere på i Meny, og det er da en logistisk udfordring”. 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby