Voldsom ekspansion krævede ny strategi for logistikken

MIN AKTUELLE UDFORDRING: Michael Hellegård, logistikchef i Supergros, har det seneste år haft ansvaret for, at logistikken kom tilbage på sporet i Catering Engros.

20.05.2015

SCM.dk

De seneste 12 måneder har været ekstra travle for Michael Hellegård, nyudnævnt logistikchef i Supergros.

Ved siden af tjansen som terminalchef for Supergros’ terminal i Ringsted har han siden maj 2014 stået i spidsen for den strategiske udvikling af en ny logistisk organisation og platform i Dagrofas’ selskab Catering Engros, der er en del af Foodservice Danmark.

Læs også: Svært at skaffe SCM-talenter uden for storbyerne

Det arbejde er nu afsluttet for Michael Hellegårds vedkommende, og med opgraderingen til logistikchef får han udover Ringstedlageret nu også ansvaret for Supergros’ ferskvare-terminal i Vejle. 

Ifølge Michael Hellegård hang udviklingsopgaven i Foodservice Danmark fint sammen med terminalchef-jobbet, fordi han i Ringsted-terminalen har arbejdet med performance, effektivitet og omkostningsreduktion de sidste seks år. 

Den basale udfordring i Catering Engros var at få vendt kundernes tillid til logistikken, det vil sige at levere varen i rette mængde til aftalt tid på aftalt sted. Det behov opstod, fordi selskabet i de senere år har ekspanderet voldsomt, fortæller Michael Hellegård. 

”Hvis organisationen er lagt mere an på salg end logistik, kan man godt få skævvredet organisationen lidt. Så mit job var at få skabt en balance mellem salg og logistik samt tilsikre, at vi har en platform, hvor logistikken fremadrettet understøtter salgsaktiviteterne. Så der var salgssuccessen, der skabte disharmonien mellem logistik og salg”, siger han.

Hands-on logistik
Under forløbet i Catering Engros har Michael Hellegård både arbejdet med hands-on logistik, men også med strategien. Der skulle findes svar på, hvordan logistikken kan bygges op, så den i fremtiden følger med salget og den positive udvikling i foodservice-forretningen. 

”Effektiviteten er øget, da vi har tilrettelagt arbejdet og flowet på en mere hensigtsmæssig måde, så vi får mere ud af de samme ressourcer. Vi har arbejdet intensivt med medarbejderne og deres forslag til, hvordan tingene kunne blive bedre”, fortæller Michael Hellegård og oplyser, at der er foretaget logistiske forbedringer for ti millioner kroner.

Også it-platformen blev der kigget på, da der var behov for nogle ændringer i forhold til de logistiske tiltag samt nogle krav fra salg i forbindelse med nye forretningsområder.

Meny skal godt fra start
Som nyslået logistikchef har Michael Hellegård nu sat alle sejl til for at foretage nogle strategiske tiltag på terminalerne, der skal understøtte Supergros og Dagrofas nye butikskoncept Meny, der i den kommende tid skal erstatte Superbest-supermarkederne. 

Om Michael Hellegård

Uddannelse: Akademimerkonom i ledelse, IBC 2013, Lean & Lean-ledelse, 2010.

Seneste job: Terminalchef i Supergros 2009-15, terminalchef hos J. Nørgaard Petersen A/S 2005-09.

Fritid: Familie, trommeslager i et hyggeband, der spiller blød rock/pop.  

”Logistisk er vi ret veltrimmet i Supergros, der indtil videre har understøttet forretningen rigtig pænt, men vi skal sikre, at vi bliver ved med det. Når vi nu lancerer Meny, skal vi sørge for, at Supergros ikke havner i samme situation, som Catering Engros var havnet i”.

Læs også: Würth Industri Danmark vil tage ansvar for kundernes værdikæde

Ifølge Michael Hellegård er udgangspunktet i Supergros dog helt anderledes, da maskinen er velkørende.

”Men strategisk skal vi have kigget nok ud i fremtiden i forhold til kapacitet og evnen til agilitet, så vi kan følge med. Det er primært friskvarer, vi skal konkurrere på i Meny, og det er da en logistisk udfordring”. 

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

16.10.2025SCM.dk

CSCO’er overvurderer egen effektivitet

16.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

14.10.2025SCM.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

14.10.2025SCM.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

14.10.2025Inact ApS

Sponseret

Brønnum satser på End2End: Gør Supply Chain til en kommerciel styrke

13.10.2025Datacon A/S

Sponseret

Investeringen tjener sig hurtigt hjem

13.10.2025SCM.dk

Derfor dominerer resiliens supply chain-agendaen anno 2025

10.10.2025SCM.dk

Usikkerhed i globale forsyningskæder er blevet den nye (kostbare) standard

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Strategisk udvikling af ledelsessystemer

Hvordan sikrer vi, at ledelsessystemet leverer et effektivt bidrag til virksomhedens strategiudvikling?

Dato

23.10.2025

Sted

Odense

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse og facilitering

Vil du være god til at facilitere møder, workshops, projekter og lignende? Og vil du kunne understøtte relationelle processer, der skaber værdi, mening og ønsket effekt?

Dato

23.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup