Voldsom ekspansion krævede ny strategi for logistikken

MIN AKTUELLE UDFORDRING: Michael Hellegård, logistikchef i Supergros, har det seneste år haft ansvaret for, at logistikken kom tilbage på sporet i Catering Engros.

20.05.2015

SCM.dk

De seneste 12 måneder har været ekstra travle for Michael Hellegård, nyudnævnt logistikchef i Supergros.

Ved siden af tjansen som terminalchef for Supergros’ terminal i Ringsted har han siden maj 2014 stået i spidsen for den strategiske udvikling af en ny logistisk organisation og platform i Dagrofas’ selskab Catering Engros, der er en del af Foodservice Danmark.

Læs også: Svært at skaffe SCM-talenter uden for storbyerne

Det arbejde er nu afsluttet for Michael Hellegårds vedkommende, og med opgraderingen til logistikchef får han udover Ringstedlageret nu også ansvaret for Supergros’ ferskvare-terminal i Vejle. 

Ifølge Michael Hellegård hang udviklingsopgaven i Foodservice Danmark fint sammen med terminalchef-jobbet, fordi han i Ringsted-terminalen har arbejdet med performance, effektivitet og omkostningsreduktion de sidste seks år. 

Den basale udfordring i Catering Engros var at få vendt kundernes tillid til logistikken, det vil sige at levere varen i rette mængde til aftalt tid på aftalt sted. Det behov opstod, fordi selskabet i de senere år har ekspanderet voldsomt, fortæller Michael Hellegård. 

”Hvis organisationen er lagt mere an på salg end logistik, kan man godt få skævvredet organisationen lidt. Så mit job var at få skabt en balance mellem salg og logistik samt tilsikre, at vi har en platform, hvor logistikken fremadrettet understøtter salgsaktiviteterne. Så der var salgssuccessen, der skabte disharmonien mellem logistik og salg”, siger han.

Hands-on logistik
Under forløbet i Catering Engros har Michael Hellegård både arbejdet med hands-on logistik, men også med strategien. Der skulle findes svar på, hvordan logistikken kan bygges op, så den i fremtiden følger med salget og den positive udvikling i foodservice-forretningen. 

”Effektiviteten er øget, da vi har tilrettelagt arbejdet og flowet på en mere hensigtsmæssig måde, så vi får mere ud af de samme ressourcer. Vi har arbejdet intensivt med medarbejderne og deres forslag til, hvordan tingene kunne blive bedre”, fortæller Michael Hellegård og oplyser, at der er foretaget logistiske forbedringer for ti millioner kroner.

Også it-platformen blev der kigget på, da der var behov for nogle ændringer i forhold til de logistiske tiltag samt nogle krav fra salg i forbindelse med nye forretningsområder.

Meny skal godt fra start
Som nyslået logistikchef har Michael Hellegård nu sat alle sejl til for at foretage nogle strategiske tiltag på terminalerne, der skal understøtte Supergros og Dagrofas nye butikskoncept Meny, der i den kommende tid skal erstatte Superbest-supermarkederne. 

Om Michael Hellegård

Uddannelse: Akademimerkonom i ledelse, IBC 2013, Lean & Lean-ledelse, 2010.

Seneste job: Terminalchef i Supergros 2009-15, terminalchef hos J. Nørgaard Petersen A/S 2005-09.

Fritid: Familie, trommeslager i et hyggeband, der spiller blød rock/pop.  

”Logistisk er vi ret veltrimmet i Supergros, der indtil videre har understøttet forretningen rigtig pænt, men vi skal sikre, at vi bliver ved med det. Når vi nu lancerer Meny, skal vi sørge for, at Supergros ikke havner i samme situation, som Catering Engros var havnet i”.

Læs også: Würth Industri Danmark vil tage ansvar for kundernes værdikæde

Ifølge Michael Hellegård er udgangspunktet i Supergros dog helt anderledes, da maskinen er velkørende.

”Men strategisk skal vi have kigget nok ud i fremtiden i forhold til kapacitet og evnen til agilitet, så vi kan følge med. Det er primært friskvarer, vi skal konkurrere på i Meny, og det er da en logistisk udfordring”. 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

30.10.2025SCM.dk

22 virksomheder omdanner data til forretningsressourcer

30.10.2025SCM.dk

Rekordmange ejerledere overvejer at sælge

27.10.2025Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online