Voldsom ekspansion krævede ny strategi for logistikken

MIN AKTUELLE UDFORDRING: Michael Hellegård, logistikchef i Supergros, har det seneste år haft ansvaret for, at logistikken kom tilbage på sporet i Catering Engros.

20.05.2015

SCM.dk

De seneste 12 måneder har været ekstra travle for Michael Hellegård, nyudnævnt logistikchef i Supergros.

Ved siden af tjansen som terminalchef for Supergros’ terminal i Ringsted har han siden maj 2014 stået i spidsen for den strategiske udvikling af en ny logistisk organisation og platform i Dagrofas’ selskab Catering Engros, der er en del af Foodservice Danmark.

Læs også: Svært at skaffe SCM-talenter uden for storbyerne

Det arbejde er nu afsluttet for Michael Hellegårds vedkommende, og med opgraderingen til logistikchef får han udover Ringstedlageret nu også ansvaret for Supergros’ ferskvare-terminal i Vejle. 

Ifølge Michael Hellegård hang udviklingsopgaven i Foodservice Danmark fint sammen med terminalchef-jobbet, fordi han i Ringsted-terminalen har arbejdet med performance, effektivitet og omkostningsreduktion de sidste seks år. 

Den basale udfordring i Catering Engros var at få vendt kundernes tillid til logistikken, det vil sige at levere varen i rette mængde til aftalt tid på aftalt sted. Det behov opstod, fordi selskabet i de senere år har ekspanderet voldsomt, fortæller Michael Hellegård. 

”Hvis organisationen er lagt mere an på salg end logistik, kan man godt få skævvredet organisationen lidt. Så mit job var at få skabt en balance mellem salg og logistik samt tilsikre, at vi har en platform, hvor logistikken fremadrettet understøtter salgsaktiviteterne. Så der var salgssuccessen, der skabte disharmonien mellem logistik og salg”, siger han.

Hands-on logistik
Under forløbet i Catering Engros har Michael Hellegård både arbejdet med hands-on logistik, men også med strategien. Der skulle findes svar på, hvordan logistikken kan bygges op, så den i fremtiden følger med salget og den positive udvikling i foodservice-forretningen. 

”Effektiviteten er øget, da vi har tilrettelagt arbejdet og flowet på en mere hensigtsmæssig måde, så vi får mere ud af de samme ressourcer. Vi har arbejdet intensivt med medarbejderne og deres forslag til, hvordan tingene kunne blive bedre”, fortæller Michael Hellegård og oplyser, at der er foretaget logistiske forbedringer for ti millioner kroner.

Også it-platformen blev der kigget på, da der var behov for nogle ændringer i forhold til de logistiske tiltag samt nogle krav fra salg i forbindelse med nye forretningsområder.

Meny skal godt fra start
Som nyslået logistikchef har Michael Hellegård nu sat alle sejl til for at foretage nogle strategiske tiltag på terminalerne, der skal understøtte Supergros og Dagrofas nye butikskoncept Meny, der i den kommende tid skal erstatte Superbest-supermarkederne. 

Om Michael Hellegård

Uddannelse: Akademimerkonom i ledelse, IBC 2013, Lean & Lean-ledelse, 2010.

Seneste job: Terminalchef i Supergros 2009-15, terminalchef hos J. Nørgaard Petersen A/S 2005-09.

Fritid: Familie, trommeslager i et hyggeband, der spiller blød rock/pop.  

”Logistisk er vi ret veltrimmet i Supergros, der indtil videre har understøttet forretningen rigtig pænt, men vi skal sikre, at vi bliver ved med det. Når vi nu lancerer Meny, skal vi sørge for, at Supergros ikke havner i samme situation, som Catering Engros var havnet i”.

Læs også: Würth Industri Danmark vil tage ansvar for kundernes værdikæde

Ifølge Michael Hellegård er udgangspunktet i Supergros dog helt anderledes, da maskinen er velkørende.

”Men strategisk skal vi have kigget nok ud i fremtiden i forhold til kapacitet og evnen til agilitet, så vi kan følge med. Det er primært friskvarer, vi skal konkurrere på i Meny, og det er da en logistisk udfordring”. 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

03.11.2025SCM.dk

De rigestes livsstil forværrer klimakrisen

31.10.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

12.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 – Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, København K

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til standarden DS 21001:2025 - Ledelsessystemer for jernbanesikkerhed

Standarden DS 21001 for jernbanesikkerhed er blevet opdateret og udkommer nu i en 2025-version. På dette 1-dagskursus præsenteres den nye standard og de væsentligste forskelle til versionen fra 2020

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Dansk Standard
Kursus
Functionel safety - ISO 13849

Dette kursus handler om konstruktion af sikkerhedsrelaterede styresystemer i henhold til ISO 13849-1.

Dato

13.11.2025

Tid

09:00

Sted

3S, Fredericia

Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online