De fleste virksomheder måler forecast-kvalitet på en dårlig måde

De fleste virksomheder målet faktisk slet ikke på forecast-kvalitet (eller præcision), og 90 procent af dem der gør, måler det med MAPE-metoden. Det er ifølge en forecast-ekspert en rigtig dårlig ide - fordi det medfører et dårligt beslutningsgrundlag for forretningsdriften og koster på både top- og bundlinje.

”Problemet med de traditionelle metoder MAPE, MSE, MAE og ME er, at de ikke opfanger usikkerhederne i efterspørgslen. Det specifikke problem med den mest anvendte metode MAPE er, at den altid vil generere et forecast, der er alt for lavt – eller et biased forecast”, fortæller Steven Pauly. Foto: 123rf.com.

03.06.2025

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Mange virksomheder er naturligt nok optaget af, at deres forecast-prognoser er så præcise om mulig, fordi de danner grundlag for den løbende forretningsdrift i lager, transport, produktion, indkøb, kundeservice og så videre. Det kræver, at man rent faktisk måler på forecast-præcisionen – og det er der ifølge Research Scientist og Subject Matter Expert hos Slimstock Steven Pauly mange virksomheder, der ikke gør.

Blandt de virksomheder, der måler på præcisionen, er der en række målemetoder at vælge imellem. Fire almindelige metoder er:

  • Mean error, ME – der måler forskellen mellem salg og forecast.
  • Mean absolute error, MAE - der måler på den absolutte forskel mellem salg og forecast.
  • (Root) Mean squared error, MSE – der viser de kvadrerede forskelle mellem salg og dets prognose.
  • Mean absolute percentage error, MAPE – der måler på den absolutte procentvise forskel mellem salg og forecast.

MAPE er den mest almindelige metode, men det er i min mening også den dårligste metode

Steven Pauly

”MAPE er den mest almindelige metode, men det er i min mening også den dårligste metode”, fortæller belgiske Steven Pauly, som er en international R&D-kapacitet inden for lagerstyring, forecasting, brug af AI i supply chain med mere. Det fortæller han på Slimstocks arrangement Supply Chain Club, der blev afholdt i Vejle den 1. april.

Hvordan understøtter forecasting driften?

”Målet med forecasting er naturligvis at udarbejde så præcise prognoser eller forudsigelser om salg i en kommende periode som muligt. Målet med forretningsdriften er at foretage effektive og efficiente beslutninger”, fortæller Steven Pauly og fremhæver forskellen på de to målsætninger.

Læs også: Best-of-breed software giver mere opdaterede forecast

De fire listede metoder gør alle brug af gennemsnits- eller mediantal eller en kombination. Det betyder ifølge Steven Pauly, at en høj forecast-præcision i bedste fald indeholder information om, hvad der med ’høj sandsynlighed’ vil ske. Det er meget forskelligt fra behovet for beslutningsgrundlag i forretningsdriften, som har behov for 100 procent korrekt information om, hvad der vil ske, så driften kan foretage effektive og efficiente beslutninger.

”Et præcist forecast, som vi kender det, medfører ikke nødvendigvis, at vi kan foretage effektive beslutninger. Så vi kan ikke antage, at blot fordi nogen udstyrer os med et præcist forecast, så vil de beslutninger, det giver anledning til, automatisk være korrekte”, fortæller han til de cirka 100 forsamlede branchefolk på en solrig forårsdag på det prægtige Comwell Kellers Park på sydsiden af Vejle Fjord.

Han tilføjer: ”Problemet med de traditionelle metoder MAPE, MSE, MAE og ME er, at de ikke opfanger usikkerhederne i efterspørgslen. Det specifikke problem med den mest anvendte metode MAPE er, at den altid vil generere et forecast, der er alt for lavt – eller et biased forecast”.

Steven Pauly påpeger, at forecast fra salgsafdelinger altid vil være for høje, og at statistiske modeller altid vil være for lave. Det første skyldes, at sælgere per definition ser ’muligheder’ i markedet og overvurderer dem. Det andet skyldes, at de statistiske modeller netop ikke ser mulighederne i markedet og derfor ikke får dem med i forecastet. Den gode løsning er ifølge Steven Pauly at tage bias ud af forecast, og at det for de fleste nok kræver brug af mere avancerede modeller for nogle dele af varesortimentet, og at ABC-analyser kan være et værdifuldt supplement.

Den ustabile efterspørgsel kræver agilitet

Professor Jan Stentoft fra Syddansk Universitet fremhæver i artiklen ‘Vigtigheden af Forecasting i S&OP-processen’, at en af de vigtigste fordele ved valid forecasting i forretningsdriften eller en S&OP-proces er forbedret agilitet. I en forretningsverden præget af ustabil efterspørgsel, leveringsforstyrrelser og økonomisk usikkerhed er det afgørende, at virksomheder kan forudse og tilpasse sig hurtigt. Forecasting muliggør scenarieplanlægning og kan hjælpe virksomheder med at forberede sig på flere mulige fremtider og dermed ikke kun ét forventet udfald. Hvis et forecast for eksempel peger på en mulig stigning i efterspørgslen efter en produktlinje, kan virksomheden proaktivt sikre materialer, planlægge produktionen og tilpasse logistikken. Denne proaktive tilgang forkorter leveringstiden og mindsker behovet for brandslukning senere i processen.

Læs også: Lav datakvalitet og mangel på præcision hæmmer forecasting-processen

”Forecasting spiller også en central rolle i den finansielle afstemning. S&OP handler ikke kun om at matche udbud med efterspørgsel. Det handler også om at nå omsætningsmål og sikre lønsomhed. En solid forecasting-proces sikrer, at driften er afstemt med de finansielle mål og giver ledelsen et grundlag for informerede prioriteringer. Hvis prognoser viser faldende efterspørgsel, kan produktionsplaner og budgetter justeres i tide og overforbrug undgås. Omvendt kan stærk vækst retfærdiggøre tidlige investeringer i kapacitet eller arbejdskraft”, fortæller Jan Stentoft og supplerer:

”På trods af vigtigheden af forecasting kæmper mange virksomheder med præcisionen. Typiske udfordringer er fragmenterede data, varierende input fra interessenter og brug af forældede metoder. Forbedringer kræver investeringer i både værktøjer og processer. Avanceret analyse, maskinlæring og realtidsdataintegration skaber nye muligheder for at øge forecastets pålidelighed. Men teknologi alene er ikke nok. Forecasting børe være en kontinuerlig og samarbejdsbaseret proces integreret i S&OP-processen med faste opfølgningsrutiner, tydeligt ansvar og en kultur præget af gennemsigtighed og læring”.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Denne artikel er del af et tema:

Tema: De bedste værktøjer til din supply chain planlægning

Usikkerheden hersker i både globale og lokale forsyningskæder. Det skærper kravene til, at virksomheder bliver endnu skarpere på planlægningen i forsyningskæden. SCM.dk dykker ned i de bedste værktøjer, strategier og teknologier, der gør det muligt at håndtere toldkaos og markedsudsving, optimere lagerstyring samt styrke samarbejdet på tværs af værdikæden.

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

05.08.2025Roima Intelligence

Sponseret

PODCAST: S&OP Masterclass om variabilitet i efterspørgslen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense