E-handel: Bæredygtighed får ikke større betydning for forbrugerne

I de sidste tre år er der ikke sket nogen nævneværdig udvikling i forbrugernes holdning til bæredygtighed, som stadig kun har stor betydning for hver tiende. Alligevel tager danske netbutikker og e-handelsvirksomheder hastige skridt for at bidrage til den grønne omstilling.

I 2019 svarede 37 procent af de unge forbrugere, at bæredygtighed havde en stor eller nogen betydning. I 2021 var det vokset til 53 procent. Foto: 123RF.

01.04.2022

SCM.dk

Da Dansk Erhverv i E-handelsanalysen 2019 spurgte forbrugerne, hvilken betydning bæredygtighed spiller, når de handler på nettet, svarede hver tiende, at det har stor betydning, mens godt hver tredje vurderede, at det har nogen betydning. I 2020 og 2021 var svarene stort set det samme.  

Der er med andre ord ikke sket nogen nævneværdig udvikling på området, og for langt de fleste (70 procent) forbrugere spiller bæredygtighed kun nogen eller en lille rolle.  

Den manglende udvikling kommer en smule bag på Niels Ralund, der er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv:

”Når jeg taler med vores medlemsvirksomheder, så er bæredygtighed stort set altid noget af det første, vi diskuterer, og rigtig, rigtig mange virksomheder agerer også som om, at bæredygtighed spiller en markant større rolle for forbrugerne. Derfor overrasker det mig”. 

”Men det viser blot, at virksomhederne ikke gør det for omtalen eller pengenes skyld, men fordi de har et reelt ønske om at bidrage til den grønne omstilling. Det, synes jeg, er yderst positivt”.

Ungdomsoprør? 

Selvom betydningen af bæredygtighed har ligget stabilt de sidste år, så sker der dog nogle ryk, når vi dykker ned i de forskellige aldersgrupper. I 2019 svarede 37 procent af de unge forbrugere, at bæredygtighed havde en stor (8 procent) eller nogen (39 procent) betydning. I 2021 var det vokset til 53 procent (44 + 9). 

Læs også: E-eksport sikrer virksomheder 171 procent bedre indtjening end andre

”At tale om et ungdomsoprør er nok lige at tage munden for fuld, for pensionisterne tillægger faktisk bæredygtighed lige så stor en rolle, men jeg tror, at det er et varsel om, at bæredygtighed kommer til at fylde mere”, siger Niels Ralund.  

Kravene til bæredygtighed vil stige 

Derfor er det også rettidig omhu, at virksomhederne arbejder med den grønne omstilling, pointerer Niels Ralund:

”Jeg forventer, at der vil opstå flere krav og forventninger til alt fra emballage til transport og selve produkterne. Og det vil komme fra både indkøbere, offentlige instanser og forbrugerne. Derfor er det kun godt, at virksomhederne er i gang”. 

”Vi ved, at nogle virksomheder holder igen med at markedsføre grønne initiativer, og det gør måske, at forbrugerne ikke ved, at de faktisk kan vælge eksempelvis et mere klimavenligt produkt eller grøn transport. Derfor stiller de ikke krav om det eller tillægger det en rolle. Og hvis forbrugerne ikke efterspørger det, så bliver det måske ikke en prioritet for nogle andre virksomheder”, fortsætter han.

Niels Ralund vurderer dog, at der i den kommende tid vil være flere netbutikker, der vil begynde at markedsføre deres grønne tiltag: 

”Der er så mange gode initiativer, som netbutikkerne og leverandørerne kan være stolte af, så det forventer jeg. Om det vil påvirke forbrugernes holdning, må vi se til næste analyse – jeg tror det”. 

- KCP

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

PostNord opruster med nye pakkeshops før årets travleste sæson

03.11.2025SCM.dk

DSV rammes hårdt i ny imageundersøgelse

03.11.2025SCM.dk

Aarhus Havn leverer containervækst på 27 % og sætter ny containerrekord

30.10.2025SCM.dk

USA og Kina sætter havnegebyrer på pause

29.10.2025SCM.dk

Kina vil udbygge arktisk containerrute

28.10.2025SCM.dk

Maersk har højeste rettidighed i september

28.10.2025SCM.dk

PostNord genoptager vareforsendelser til USA efter nye toldregler

23.10.2025SCM.dk

DSV's integration af Schenker kører i højt gear

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online