Fem råd til en effektiv onboarding-proces af nye leverandører

God forretning udspringer af gode relationer. Ligesom du plejer dine kunder, skal du ligeså pleje forholdet til dine leverandører eller enhver anden form for forretningspartner. Nedenfor kommer fem gode råd til at etablere en effektiv og strømlinet onboarding-proces, så forholdet til din nye leverandør kommer bedst muligt fra start.

Ligesom du plejer dine kunder, skal du ligeså pleje forholdet til dine leverandører eller enhver anden form for forretningspartner. Foto: Arkiv.

10.09.2020

SCM.dk

Processen, hvor du indsamler data om potentielle leverandører, færdiggør compliance- og risikovurderinger samt integrerer dem i en forsyningskæde eller på en platform, er kollektivt kendt som onboarding af leverandører. Uden en klar og etableret metode for sin onboarding risikerer man at skade forholdet til den nye leverandør fra start af. Det handler derfor kort sagt om at skabe en nem og gnidningsfri proces, som kan udvikle stærke køber-leverandør forhold. Det handler om at skabe et forbedret resultat for alle involverede parter.

John Allen, International SEO-direktør ved RingCentral, udlægger i mediet Supply Chain Brain fem tips til at sikre en klar og effektiv proces:

  1. Udvikl en evaluerings- og godkendelsesmetode.
  2. Sikr dig overensstemmelse på tværs af lokationer.
  3. Skab en leverandørportal.
  4. Tildel strategisk vigtighed.
  5. Invester i den rigtige teknologi.

Helt konkret indebærer det:

Udvikl en evaluerings- og godkendelsesmetode

En grundig bedømmelse af en ny leverandør er afgørende, når du skal reducere risici og forhindre bedrag. Gør dette ved at introducere og standardisere workflows og sikre dig, at dine værdier og standarder matcher din nye leverandørs.

Læs også: Få styr på processerne, før robotterne kommer 

Derfor bør du udvikle spørgsmålssæt, der giver dig det nødvendige indblik i den nye partner. De kan opdeles i kategorier som miljømæssig påvirkning, retlige krav, forsikringsbehov, hvem de arbejder med samt hvordan de arbejder sammen. Hele den efterfølgende proces bliver nemmere, når du har et realistisk syn på den nye partner, og samtidig har sagt god for dem.

Sikr dig overensstemmelse på tværs af lokationer

Det er vigtigt at sikre dig, at onboarding-processen fra start til slut foregår ens på tværs af virksomhedens forskellige lokationer. Derfor er ensartede og forbundne systemer afgørende. Du skal sikre dig teknologi, som giver et komplet overblik over dine leverandørers data, som samtidig er tilgængelig for forskellige afdelinger, interessenter og kontorer i virksomheden. Dermed sikrer du en kultur af god kommunikation, hvor alle kan tilgå den rette information. Det fremmer effektiviteten, mindsker forsinkelser og promoverer et positivt forhold til den nye leverandør.

Skab en leverandørportal

En e-mail med et partnerskabsforslag drukner nemt i en fuld indbakke. Tag dig i stedet tiden til at skabe en leverandørportal, hvor alle interesserede virksomheder kan kontakte dig. Samtidig kan du sikre dig en stor mængde af den relevante information, du skal bruge af og om partneren fra dag ét. Dermed ligger der et mindre undersøgelses- og opfølgningsarbejde for dine medarbejdere efter henvendelsen, ligesom det forbedrer nøjagtigheden af dataene og reducerer backlog.

Tildel strategisk vigtighed

Evalueringer af en ny leverandørs strategiske vigtighed under onboarding-processen kan hjælpe dig med at prioritere imellem adskillige nye leverandører, når du skal vælge hvem, der skal onboardes først, hurtigst eller mest intenst. Kriterierne for evaluering bør være nødvendighed, omkostninger og sværhedsgraden af onboardingen. For eksempel skal en leverandør, der tilbyder omgående gevinster, prioriteres højt. Ligeledes skal en leverandør med en vare eller service, som du ønsker, nedprioriteres, hvis den pågældende vare eller service kan vente til senere.

Invester i den rigtige teknologi

Selv den bedst-udtænkte proces bliver aldrig helt optimal, hvis den stadig gøres af mennesker – i hånden. Automation og kunstig intelligens styrker dine processer, fjerner fejl og frigiver dine medarbejdere til at fokusere på værdifulde opgaver som at rekruttere nye leverandører eller pleje eksisterende leverandørforhold. Ved brug af de rigtige kommunikationdsredskaber som for eksempel VoIP services på tværs af alle teams og kontorer sikrer du, at alle er på samme spor og ved hvor langt i onboarding-processen, du er.

Kilde: John Allen/Supply Chain Brain.

Om det er i ansættelsen af freelance-medarbejdere eller tilføjelsen af en ny partner: I en enhver ansøgelses- og onboarding-proces må du have en strømlinet proces. Vær ikke bange for at skabe en plan, der hjælper dig igennem 90% af hver onboarding proces – efterlad plads til tilpasning til den enkelte partner, der altid vil være en smule forskellige – samt automatiser, hvor du kan. Igennem en standardiseret proces frikøber du arbejdstimer i din egen virksomhed, samt plejer forholdet til partneren, hvilket i sidste ende viser sig på bundlinjen.

Får du disse fem råd på plads, gør du onboarding til en metode, der er let at implementere og endnu lettere at følge.

Kilde: Supply Chain Brain

- KCP

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025Blue Ridge Global

Sponseret

The 7 Essential Elements of Supply Chain Planning

12.06.2025Blue Ridge Global

Sponseret

AI Demand Forecasting: How It Works and Why It’s Replacing Traditional Methods

09.06.2025SCM.dk

God planlægning kan fjerne overflødigt lager for 23 milliarder euro

09.06.2025sophub aps

Sponseret

Demand planning: Stærk løsning giver overskud til at håndtere uro og ustabile varer

06.06.2025Inact ApS

Sponseret

Supply chain modenhed er mere end teknologi

04.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Ny ERP-løsning skal nå vækstmål på 35%

03.06.2025SCM.dk

De fleste virksomheder måler forecast-kvalitet på en dårlig måde

16.05.2025SCM.dk

Best-of-breed software giver mere opdaterede forecast

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online