Ingen nemme svar på CO2-udfordringen

Ifølge professor Alan McKinnon fra Kuehne Logistics University i Hamborg er klimaforandringerne vor tids helt store udfordring, som transportsektoren derfor også er nødt til at bidrage til at løse. Teknologierne står i kø, men det samme gør begrænsningerne.

Ingen teknologiske eller politiske redskaber bør forbigås, når det handler om at mindske transportsektorens CO2-udslip, mener professor McKinnon. Foto: Anders Kampmann .

29.07.2020

Anders Kampmann, SCM.dk

Med fire årtier i den akademiske del af logistikverdenen bag sig, har professor Alan McKinnon, der siden 2012 har været dekan på Kuehne Logistics University i Hamborg, opbygget en ekspertviden om den globale transportindustri, som få kan matche.

Derfor er man heller ikke i tvivl om, at han mener det alvorligt, når han siger, at klimaforandringerne og den globale opvarmning er vor tids helt store udfordring, og et problem som transportsektoren derfor også er nødt til at bidrage til at løse.

Logistikindustrien bidrager ifølge professor McKinnon med 10-11 procent af det globale CO2-udslip, hvoraf selve godstransporten udgør langt størstedelen. Derfor er en dekarbonisering af transporterhvervet på verdensplan den helt store opgave for branchen i de kommende år(tier), mener han.

”Flytningen af varer rundt om på kloden vokser enormt i disse år, og derfor er den nødvendige, markante CO2-reduktion en enorm udfordring, både til lands, til vands og i luften. Der er mange teknologiske redskaber undervejs, men de har alle deres begrænsninger”, siger Alan McKinnon.

”Skal vi blive ved med at udbygge vores infrastruktur, ikke mindst på landjorden, på en måde, der fører til en vækst, som egentlig burde tøjles?”

”På vejene skal lastbiler og varevogne elektrificeres, men batterierne er tunge og pladskrævende. På havene er skibenes lange levetid et problem og den tunge bunkerolie er svær at erstatte, og i luften vokser flyfragten kraftigt, hvilket øger behovet for den i forvejen svært tilgængelige biofuel, så det er en sektor, som bliver meget svær at dekarbonisere”, forklarer han.

Med de problemstillinger in mente, er man ifølge professor McKinnon nødt til at overveje alle tiltag, der kan sænke CO2-intensiteten i industrien. Det gælder alt lige fra dronelevering på last mile over øget brug af 3D-print, der kan mindske behovet for transport, til de mere grundlæggende tanker.

”Eksempelvis kan vi jo spørge os selv, om vi skal blive ved med at udbygge vores infrastruktur, ikke mindst på landjorden, på en måde, der fører til en vækst, som jo egentlig burde tøjles. Men det er jo nok ikke realistisk, så det er de mere håndgribelige elementer, vi må tage fat i”, siger han.

Langsommere, men bedre fyldte lastbiler 
Et af de meget simple og lettilgængelige skridt man ifølge Alan McKinnon kan tage, ville være at få lastbilchaufførerne til at lette foden lidt fra gaspedalen. Inspireret af slow steaming-idéen på havet, der har sparet shippingindustrien store summer og CO2-mængder, ser professoren således en deceleration på vejene som en nem metode til at mindske brændstofforbruget, selvom det selvfølgelig vil betyde, at vores varer og produkter vil være længere tid undervejs.

Om Alan McKinnon

Uddannelse: 
Kandidatgrader fra universiteterne i Aberdeen, Skotland og British Columbia, Canada. Ph.d. i fysisk distribution fra University of London.

Akademisk karriere: 
Underviser i distribution på University of Leicester, professor ved Heriot-Watt University i Edinburgh, hvor han startede stedets Logistics Research Centre i 1997, som han var leder for frem til 2012. Siden da dekan og leder for logistikafdelingen på Kuehne Logistics University i Hamborg.

Fritid: 
To voksne børn og klaver, bl.a. et medley i anledning af Brexit, som han kalder ’en meget trist begivenhed’.

”På den anden; hvis vi så til gengæld sørger for at fylde lastbilerne bedre op, så kan det måske nærmest udligne forsinkelserne på sigt. Det vil helt klart kræve noget mere samarbejde i de forskellige supply chains, og sikkert også nogle flere modulvogntog i drift, men mulighederne er der”, siger Alan McKinnon, der samtidig understreger, at han ikke har regnet på idéen endnu.

Udover at få lastbilerne til at køre lidt langsommere, evt. på el, så peger professor McKinnon også på muligheden for at elektrificere selve vejen, enten med strømskinner nedlagt i vejbanen, eller med luftledninger, som lastbilerne så kan udnytte via en pantograf på taget, sådan som man allerede eksperimenterer med i både Sverige, Tyskland og USA.

Med en sådan løsning kan lastbilerne klarer sig med mindre batterier, fordi de kan lade dem op på de lange stræk på motorvejene, og kun køre direkte på batteriet i byerne. Samtidig vil elbehovet blive spredt ud, og det giver alt i alt et koncept, som den danske, grønne tænketank Concito ifølge Alan McKinnon er positive overfor.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

Fremtidens supply chain starter med enkelhed – ikke AI

27.08.2025Descartes

Sponseret

Descartes kåret som førende leverandør af cloudbaseret transportstyring og ruteplanlægning af ARC Advisory Group

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

Build Resilience Before Disruption Hits: How AI Strengthens Supply Chain Agility

19.08.2025Blue Ridge Global

Sponseret

4 Ways AI Improves Inventory Planning

18.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

Derfor styrer Proficy Scheduler / ROB-EX vores produktion

15.08.2025ROB-EX A/S, now part of GE Vernova

Sponseret

AVK Plast: Proficy Scheduler / ROB-EX er vores krystalkugle, og nu kan vi meget nemmere forudse ting

15.08.2025Inact ApS

Sponseret

Fra høj kapitalbinding til kontrol med optimerede processer og fælles retningslinjer hos Alfa Laval

05.08.2025Roima Intelligence

Sponseret

PODCAST: S&OP Masterclass om variabilitet i efterspørgslen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

17.09.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ligestilling, Diversitet og Ledelsessystemet Introduktion til DS 5001 og ISO 30415

Ligestilling og diversitet er for alvor kommet på virksomhedernes dagsorden og flere studier peger på, at et strategisk fokus på emnet skaber robuste virksomheder, tilfredse medarbejdere og bedre bundlinjer. Med andre ord er der god grund til at have et stærkt fokus på diversitet, men hvordan får man hjulpet udviklingen og virksomhedskulturen i den rigtige retning.

Dato

17.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 Foundation

Lær hvordan direktivets krav implementeres effektivt med afsæt i ledelsesstandarderne ISO 27001 og ISO 22301

Dato

17.09.2025

Sted

København

Bredana Axcite A/S
Seminar
Velkommen til SCM-dagen 2025

- banebrydende muligheder, innovative teknologier og effektive processer i Microsoft Dynamics 365 Supply Chain Management og Axcite Supply Chain modulerne

Dato

17.09.2025

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle

Dansk Standard
Webinar
Bliv en del af Dansk Standards SDG-netværk

Vil I være med til at sætte handling bag ordene og gøre en reel forskel med FN’s verdensmål? Så kom og hør, hvordan Dansk Standards SDG-netværk kan give jer den nødvendige indsigt og inspiration til at arbejde strategisk og målrettet med verdensmålene i jeres organisation. I bliver introduceret til en praktisk guide, der gør det lettere at omsætte ambitioner til konkret handling – uanset hvor langt I er i processen.

Dato

17.09.2025

Tid

09:30

Sted

Online på Teams

BITO Storage Systems Nordic A/S
Webinar
BITO inviterer igen til gratis webinar: 'Find den perfekte lagerløsning til din virksomhed'

Vores webinar tilbage i juni var en stor succes! Hvis du gik glip af det, så får du her en ny chance den 17. september.2025.

Dato

17.09.2025

Tid

11:00

Sted

Online via TwentyThree