Mærsk er bannerfører: End-to-end logistikløsninger vinder frem

Siden 2016 har Mærsk sat ind for at kunne tilbyde globale end-to-end logistikservices. Coronanedlukningerne har sat turbo på efterspørgslen af netop disse løsninger, som flere og flere nu arbejder imod at kunne tilbyde.

Mærsk begyndte allerede i 2016 på deres transformation fra at levere varer fra havn til havn til at levere varer fra dør til dør. Foto: Aleksandr Papichev / 123RF.

17.01.2022

SCM.dk

I stedet for at skulle bruge flere forskellige logistikfirmaer efterspørger kunder i stigende grad én udbyder, der kan klare hele transportopgaven fra dør til dør, viser en ny undersøgelse fra Accenture.

I undersøgelsen er 802 logistikvirksomheder blevet spurgt ind til deres fremtidige strategi, og 91 procent af dem anerkender, at end-to-end løsninger vokser i popularitet. Det får lige under halvdelen til at investere i at udvide deres egne tilbud indenfor logistikformen.

“Logistikselskaber kan ikke bare være tilfredse med at fragte varer fra A til B. Der er virkelig efterspørgsel efter, at de skal være end-to-end-logistikudbydere. De har virkelig brug for at transformere sig selv”, udtaler Rina Castillo, der er ansvarlig for Accentures danske servicer til blandt andet fragt- og logistikbranchen, til Børsen.

Mærsk begyndte allerede i 2016 på deres transformation fra at levere varer fra havn til havn til at levere varer fra dør til dør.

Læs også: Mærsk indgår global end-to-end logistikaftale med Danish Crown

“Det bliver meget, meget interessant at se, hvordan landskabet udvikler sig over de næste fem-ti år. Vi ser større virksomheder som Mærsk og DSV købe mindre selskaber for at være i stand til at udvide deres markedsposition eller blive end-to-end”, siger Rina Castillo, der har rådgivet Mærsk.

Ifølge analysen jagter 48 pct. af de adspurgte transportselskaber opkøb for at blive end-to-end-logistikudbydere, mens 47 pct. går efter at samarbejde med andre spillere med samme formål.

“Mindre spillere kan slå sig sammen med hinanden, så de bedre kan konkurrere mod virksomheder som Mærsk og DSV”, fortsætter Rina Castillo.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle