Mærsk er bannerfører: End-to-end logistikløsninger vinder frem

Siden 2016 har Mærsk sat ind for at kunne tilbyde globale end-to-end logistikservices. Coronanedlukningerne har sat turbo på efterspørgslen af netop disse løsninger, som flere og flere nu arbejder imod at kunne tilbyde.

Mærsk begyndte allerede i 2016 på deres transformation fra at levere varer fra havn til havn til at levere varer fra dør til dør. Foto: Aleksandr Papichev / 123RF.

17.01.2022

SCM.dk

I stedet for at skulle bruge flere forskellige logistikfirmaer efterspørger kunder i stigende grad én udbyder, der kan klare hele transportopgaven fra dør til dør, viser en ny undersøgelse fra Accenture.

I undersøgelsen er 802 logistikvirksomheder blevet spurgt ind til deres fremtidige strategi, og 91 procent af dem anerkender, at end-to-end løsninger vokser i popularitet. Det får lige under halvdelen til at investere i at udvide deres egne tilbud indenfor logistikformen.

“Logistikselskaber kan ikke bare være tilfredse med at fragte varer fra A til B. Der er virkelig efterspørgsel efter, at de skal være end-to-end-logistikudbydere. De har virkelig brug for at transformere sig selv”, udtaler Rina Castillo, der er ansvarlig for Accentures danske servicer til blandt andet fragt- og logistikbranchen, til Børsen.

Mærsk begyndte allerede i 2016 på deres transformation fra at levere varer fra havn til havn til at levere varer fra dør til dør.

Læs også: Mærsk indgår global end-to-end logistikaftale med Danish Crown

“Det bliver meget, meget interessant at se, hvordan landskabet udvikler sig over de næste fem-ti år. Vi ser større virksomheder som Mærsk og DSV købe mindre selskaber for at være i stand til at udvide deres markedsposition eller blive end-to-end”, siger Rina Castillo, der har rådgivet Mærsk.

Ifølge analysen jagter 48 pct. af de adspurgte transportselskaber opkøb for at blive end-to-end-logistikudbydere, mens 47 pct. går efter at samarbejde med andre spillere med samme formål.

“Mindre spillere kan slå sig sammen med hinanden, så de bedre kan konkurrere mod virksomheder som Mærsk og DSV”, fortsætter Rina Castillo.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle