Volvo: Vi har kapaciteten, og vi bør ikke vente

Der er ingen grund til at vente, vi har teknologien til at gøre en forskel i den grønne omstilling, lød det fra Volvos CEO Martin Lundstedt til DI’s topmøde. Både på automation, energieffektivisering og elektrificering ser man stort potentiale.

Volvo vil have mere autonom elektrisk teknologi på vejene for at sætte skub i den grønne omstilling, forklarede topchef Martin Lundstedt. Foto: DI/Thomas Arnbo.

26.09.2019

Anders Kampmann, SCM.dk

At transportindustrien spiller en endog meget central rolle i den grønne omstilling og indfrielsen af temperaturmålene i Parisaftalen er ingen nyhed, og blev igen understreget på sidste uges DI-topmøde, hvor CEO for Volvo Group Martin Lundstedt var blandt hovedtalerne.

Læs også: Volvos svar på fremtiden er førerløse, elektriske køretøjer

Og ifølge topchefen er netop transportsektoren også den mest cool branche at være en del af, fordi et lands præstationer, når det gælder samfundsøkonomisk udvikling (målt i BNP) ”hænger sammen 1:1” med hvor godt logistikindustrien klarer sig.

”Når mobiliteten i et samfund fungerer, så går udviklingen i BNP også fremad. Og tilsvarende fører dårlig logistik til mere forurening, dårligere økonomi, og generelt ringere fremskridt, også i forhold til Verdensmålene”, sagde Martin Lundstedt.

Pilotforsøget med autonom elektrisk drift i en norske mine er den slags løsninger, der skal skaleres i tusindtal, hvis det står til Volvo. Illustration: Volvo/DI.

Derfor mener han også, at fabrikanter som Volvo bør gå sammen med logistikvirksomheder og transportudbydere som bl.a. Maersk og definere nogle mål for hele værdikæden, i forhold til eksempelvis sikkerhed, brændstofeffektivitet, økonomi og teknologianvendelse, selvfølgelig med den grønne dagsorden for øje.

Når det gælder teknologi, så ser man fra Volvos side store muligheder på flere områder. Som eksempel fremhævede Martin Lundstedt en mine i Norge, hvor man med autonome, elektriske køretøjer har både sænket omkostningerne, øget sikkerheden og ikke mindst nærmest fjernet CO2-udslippet.

”På den baggrund ser vi et enormt potentiale i koncepter som automation, energieffektivisering og elektrificering, som i dette tilfælde har været en stor succes. Og det er med teknologi, som er tilgængelig her og nu”, påpegede han, med den selvkørende trækker Vera – ”The coolest truck on earth”, som han sagde – som et andet eksempel.

Teknologien skal videre ud
Netop det faktum, at teknologien er til stede og ved at blive testet ude i virkeligheden, er et centralt parameter for Lundstedt. For nu handler det ”bare” om at skalere den.

”Vi kan ikke stå her og tale om en enkelt mine de kommende år, vi skal installere tusindvis af systemer som disse. Og vi skal videre ud til havne, terminaler, distribution, affaldsindsamling osv. Pointen er, at vi har kapaciteten her og nu, og vi bør ikke vente”, lød opfordringen.

Som middel til at understøtte den udvikling pegede Martin Lundstedt på de brede partnerskaber, der er nødvendige, og på hvordan parterne skal se på de store linjer, og ikke bare kortsigtede resultater og gevinster på 1-2 procent – ”Den slags er historie. Det er ’90’erne.”

Volvos eget bidrag til innovativ udvikling skal bl.a. finde sted gennem initiativet Camp X, hvor mennesker og materiel kan mødes for at gøre transporten mere bæredygtig. I en gammel samlehal i Göteborg tilbyder Volvo en gratis kontorplads og ikke mindst adgang til selskabets ressourcer til alle, der kan bidrage til den grønne omstilling af transportsektoren.

Læs også: Scania og Volvo vil have elveje i stor skala nu

Ifølge Lundstedt er der pt. syv-otte konkrete projekter i gang, og man ser frem til at byde flere idéer indenfor. Og som han understregede med et citat fra den tidligere amerikanske præsident Harry S. Truman: ”Det er utroligt, hvad man kan opnå, når man er ligeglad med, hvem der får æren”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

17.04.2024SCM.dk

Maersk opgiver at sælge containerfabrikker

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

11.04.2024SCM.dk

Ny retspraksis i Europa: Klimabeskyttelse som menneskeret

09.04.2024SCM.dk

Vigtigt skridt for den grønne omstilling

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle