Royal Unibrew outsourcer forecasting og frigør tid

Royal Unibrew har et bredt produkt- og markeds-mix og lancerer løbende mange nye produkter. Bryggeriet har derfor valgt at outsource den statistiske forecasting til Sophub og frigør derved tid til det mere uforudsigelige som for eksempel kampagner, disruptions som covid-19 og 200-300 nye varenumre per år.

”På den måde kan vi koncentrere vores tid og ressourcer på de sidste 20 procent, som kræver hyppige møder med Royal Unibrews syv danske Business Unit Managers, vores On Trade Director for Danmark og vores store internationale salgsstyrke”, fortæller Mikkel Fournaise. Arkivfoto. .

25.04.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Vi skal blive endnu bedre til kampagner - en stor del af Royal Unibrews salg sker via kampagner, så de har stor indflydelse på demand planning og S&OP”, fortæller Mikkel Fournaise. Foto: Royal Unibrew..

Royal Unibrews salg til det danske marked består for cirka 50 procent af kampagner, der kører i en afgrænset periode. ”Vi bruger en stor del af vores tid på sammen med vores sælgere at vurdere kampagnesalget, som kan være vanskeligt at forudsige, og det kræver langt mere opmærksomhed end det mere rutineprægede salg. Under covid-19 har vi også set store udfordringer for de af vores kunder, der driver barer, restauranter, hoteller eller events. Det har krævet hurtige omstillinger fra deres side, men også fra vores. Barer har været lukket ned i lange perioder, og det havde naturligt nok massiv indflydelse på vores efterspørgselsmønster”, fortæller Mikkel Fournaise på morgenmødet ”Digital understøttelse af S&OP‐processen” arrangeret af SDU i Kolding den 17. marts.

Sophub giver merværdi og frigør ressourcer
Han har siden oktober 2021 fungeret som Head of Demand Planning i Royal Unibrew. ”80 procent af vores demand planning er en ’motorvej’ - forstået på den måde, at der er relativ stabil og forudsigelig efterspørgsel. Den del har vi valgt at outsource til Sophub, som er en outsourcing-partner specialiseret i digital forecasting og sales & operations planning”, fortæller Mikkel Fournaise og tilføjer:

”På den måde kan vi koncentrere vores tid og ressourcer på de sidste 20 procent, som kræver hyppige møder med Royal Unibrews syv danske Business Unit Managers, vores On trade Director for Denmark og vores store internationale salgsstyrke, hvor vi sikrer, at vi opfanger de allernyeste data og faktorer, som vil påvirke salget. Royal Unibrew Salgsteam er meget værdsat af vores kunder, og de har et utroligt partnerskab. De indsigter, de har, skal vi have ned i vores demand plan”.

Det omfatter, som Mikkel nævner, kampagner, men det omfatter også de cirka 25-50 nye produkter, som Royal Unibrew lancerer i år. De 25-50 nye produkter ender med at blive til 200-300 nye SKU (varenumre, red.) i forskellige forpakninger. De skal alle integreres i Royal Unibrews eksisterende supply chain.

Oprettelse og vedligeholdelse af data er et “must have” for demand planning-processen, og høj kvalitet i data kræver automatisering. Det er en af gevinsterne ved at bruge en specialist som Sophub, der kommer ind i billedet, fordi de tilbyder en fuldt digitaliseret platform, der integreres i Royal Unibrews eksisterende demand planning system SAP APO.

Han fremhæver desuden to målsætninger for 2022, som han og hans hold stræber imod:

1: Vi skal være de bedste til at planlægge og eksekvere kampagner
”Vi skal blive endnu bedre til kampagner - en stor del af Royal Unibrews salg sker via kampagner, så de har stor indflydelse på demand planning og S&OP. Det omfatter for eksempel overblik over aktuelle forsyningsflaskehalse og synliggørelse af disse flaskehalse overfor salgsafdelingen og vores ledelse”, fortæller Mikel Fournaise. Han fortæller også, at ”kampagner skal planlægges ned på hver enkelt uge, og for at vores logistik kan fungere optimalt, er vi nødt til at vide om, det er til Netto, Fakta eller Lidl, vi skal levere. Det er jo ikke små mængder, vores gode kollegaer i logistik, sender ud til vores kunder hver uge. Alene på Pepsi Max, der er blevet den største sodavand i Danmark, leverer vi mellem 2.500 til 4.000 paller om ugen - det er 100 lastbiler hver uge”.

Læs også: Planlægning skal balancere ordrevækst og forsyningskvaler

2: Tæt integration til finans
”Vores arbejde i demand planning er i høj grad at kvantificere salgs- og marketingafdelingens planer, men vi ønsker også at have tættere integration med vores finansafdeling. Vores demand planer og deres arbejde med budget - financial forecasting - og estimater har stor synergi. Det skal vi udnytte, så vi i højere grad kan skabe en direkte kobling mellem forecast præcision og vores finansielle mål på omsætning og profit. Det øger incitamentet for alle parter i vores S&OP proces, og det er noget, vi skal kunne levere”, fortæller Mikkel Fournaise.

40 procent vækst og 80 procent forecast-præcision

Royal Unibrew har i løbet af det seneste årti opkøbt og overtaget mere end 15 brands inden for øl & læskedrikke. Royal Unibrew er til stede i Vesteuropa, Finland & de baltiske lande og yderligere 65 markeder i Nord- og Sydamerika, Afrika, Asien og Europa. Virksomheden leverede i regnskabsåret 2021 en omsætningsvækst på +20 procent og en bundlinjevækst på tæt på +9 procent for hele gruppen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Lejeløsninger styrker resiliens og giver ro i maven

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

24.05.2024SCM.dk

SCM Agendaen – Det gode ERP-projekt

24.05.2024SCM.dk

Millioner skal sætte fart på cirkulær plast og ESG-udvikling

08.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

27.10.2023SCM.dk

Udviklingen af demand planning står bomstille

24.10.2023SCM.dk

Tre stærke egenskaber ved supply chain planlægning

13.10.2023SCM.dk

Vi skal undre os sammen på tværs for at blive bedre

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Spare Parts Engineer

Vil du kombinere din passion for tekniske produkter med din erfaring inden for salg af reservedele? Har du enestående erfaring inden for kundeservice, samt er du stærk i opbygning og vedligeholdelse af stærke kunderelationer? Så er det dig, vi søger til vores dynamiske Spare Parts team!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup