Tag fat om roden på dit driftsproblem

Toyota Material Handlings fabrik i svenske Mjölby har de sidste ti år skabt bemærkelsesværdige resultater ved systematisk at tage egen medicin, nemlig Toyota Production System eller lean. Det omfatter for eksempel Kaizen samt ”smid alt og gå dybden med ét problem indtil, det er løst”.

Ledelsen på Toyota Material Handlings fabrik i Mjölby har de sidste 10 år skabt gode resultater gennem lean. Foto: Toyota Material Handling.

30.10.2019

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

”Vi vil gerne gå i dybden med problemet, så vi finder problemets rod og en grundlæggende løsning, så vi undgår, at driften igen og igen bliver forstyrret, stoppet eller leverer dårlig og uensartet kvalitet. Men vi kan ikke, fordi vi har for travlt med hele tiden at holde driften kørende”.

Sådan lyder beskrivelse af en kattepine, som de fleste ledere og medarbejdere inden for de fleste funktioner i stort set enhver type virksomhed nok kan nikke genkendende til.

Det kan ledere og medarbejdere på Toyota Material Handlings fabrik i Mjölby vest for Stockholm også. De har dog for lang tid siden besluttet sig for, at sådan skal det altså ikke være hos dem, og de har systematisk arbejdet på at ændre den tilgang.

Det har de gjort ved så at sige at tage egen medicin, nemlig at tage ledelsessystemet Toyota Production System (TPS) til sig som en måde at drive fabrikken på. TPS er inspirationskilden til leanfilosofien, og er udviklet igennem årtier af forskellige ledere eller såkaldte senseis på Toyotas fabrikker i Japan og andre steder i verden.

Muda, mura og muri

De tre udbredte spildtyper er ifølge TPS: Muda, mura og muri.

Muda omfatter de legendariske syv spildtyper, som alle lean-konsulenter kan recitere i søvne: Overproduktion, lager, omarbejde, bevægelse, bearbejdning, ventetid og transport. Mura er uensartet eller ujævn fordeling af arbejde på både maskiner og medarbejdere; mens muri dækker over overbelastning af maskiner og medarbejdere. Målet er at reducere alle kilder til spild.

Forbedringer og respekt
”Toyota-koncernen består af 17 selskaber, 1 million medarbejdere og 650 fabrikker. Vi fejler også. Hele tiden. Men vi arbejder systematisk på at tage ved lære og hele tiden forbedre os. Systemet, vi gør brug af, hedder Toyota Production System, der bygger på to grundlæggende søjler eller værdier: Løbende forbedring (continuous improvement) og respekt for mennesker”, fortæller Jan Bjerge, leder af Toyota Lean Academy i Danmark.

Han deler ud af sine erfaringer med TPS til en skare af særligt inviterede danske erhvervsfolk. Jan Bjerge og de danske erhvervsfolk er samlet i kunstmuseet Arkens rummelige og imponerende konferencesal tæt på strandkanten i Ishøj syd for København. Formålet med arrangementet er, at deltagerne skal komme et spadestik dybere i, hvordan de helt konkret kan arbejde med TPS eller lean i deres egen arbejdshverdag.

Fabrikken i Mjölby har de sidste ti år opnået følgende resultater:

  • 60 procent færre ulykker
  • 80 procent færre kundeklager
  • 80 procent færre udsving i kvalitet fra leverandører
  • 135 procent højere produktionsydelse per m2
  • 30 procent højere produktivitet
  • Fordobling af operationel lønsomhed

Jan Bjerge fremhæver tre faktorer som de vigtigste ingredienser for at drive den løbende forbedringskurve. De omfatter:

  1. Kaizen: Etablering af forbedringskultur baseret på de tre værdier: Guchokini (konsekvent), jimichini (stabilt) og tetteitekini (fuldstændigt).
  2. Ledelsen går foran og forpligter samt involverer sig.
  3. Loyalitet over for grundprincipperne i TPS’ ledelsessystem.

”Det er ikke let, og vi laver masser af fejl undervejs. Men det er vores erfaring, at det betaler sig at tage kaizen-principperne dybt seriøst og helt bogstaveligt”, fortæller Jan Bjerge, leder af Toyota Lean Academy i Danmark. Foto: Toyota Material Handling.

Lean med langt lys
”Kaizen-kulturen er helt afgørende for, at vi på den lange bane kan blive ved med at forbedre os. Det er ikke let, og vi laver masser af fejl undervejs. Men det er vores erfaring, at det betaler sig at tage kaizen-principperne dybt seriøst og helt bogstaveligt. Det betyder, at vi slipper alt, når der opstår et problem i driften, og så går vi dybt med det problem indtil, vi har fundet roden af problemet og en god løsning på det grundlæggende problem", forklarer Martin Mimer, der har arbejdet i en række forskellige leder- og ekspertstillinger på fabrikken i Mjölby siden 1999 og i dag er TPS Specialist på Toyota Lean Academy.

"Det stjæler selvfølgelig meget tid på den korte bane, men på den lange bane betyder det, at vi ikke oplever, at problemet gentager sig igen og igen. Sammenlagt sparer det os masser af tid samtidig med, at vi forbedrer kvalitet, sikkerhed, arbejdsmiljø og medarbejdertilfredshed”, tilføjer han.

Han fortæller videre om den ”japanske sø”, der dækker over et begreb for at sænke ”vandstanden” i driften, værdikæden og forretningen, så de reelle problemer bliver synlige.

Udtrykket ”for høj vandstand” dækker over det faktum, at mange virksomheder helt naturligt mangler indsigt i egen drift, og virksomhederne derfor ikke kan gennemskue de egentlige årsagssammenhænge til de problemer, der måtte opstå. Fordi det er vanskeligt, og fordi presset for at holde driften kørende for fuld damp er så høj.

Virksomheder og driftsafdelinger har i vid udstrækning lært at leve med de skjulte problemer eller potentialer. De køber bare lidt flere ressourcer eller investerer i et nyt stykke software, der fjerner symptomet. Men det øger jo ikke effektiviteten, og det fjerner ikke det egentlige og uerkendte problem. Så længe virksomheden ikke er truet på livet, men oplever vækst og/eller har let adgang til at låne penge, er det en løsning, som ingen anfægter. Sådan groft sagt.

”Men det gør vi i Mjölby. Vi gør meget for, at det ikke kun er acceptabelt men også en pligt og en dyd, at alle giver sig tid til at gå i dybden med et problem og finde den holdbare løsning”, siger Martin Mimer og supplerer:

”I den sammenhæng har vi erfaret, at visualisering er kritisk. Data er sig selv ikke særlig pædagogisk, men hvis vi præsenterer data på en visuel måde, bliver det lige pludselig meget mere håndgribeligt og virkeligt for os mennesker.”

Toyota Lean Academy

Toyota-koncernen har etableret Toyota Lean Academy, som hjælper andre virksomheder til at indføre et lean-inspireret ledelsessystem. Leder af Toyota Lean Academy i Danmark Jan Bjerge fremhæver:

  • Modificer TPS eller lean, så det er tilpasset din virksomheds særkende og virkelighed.
  • Forstå principperne og tankesættet i TPS, undlad at kopiere værktøjer og fremgangsmåder.
  • Topledelsen skal lede arbejdet og involvere sig 100 procent. Ellers sker der intet.

Alt er muligt

Han understreger, at den tilgang til problemløsning kræver en kultur og etableringen af både værktøjer og rammer, der gør det muligt for organisationen ”at smide alt for at gå dybden med et problem”. Det omfatter for eksempel:

  • Sørg for at have kapacitet til at håndtere de driftsudsving og -problemer, der altid opstår.
  • Erkend at når du som leder pålægger medarbejdere nye arbejdsmåder, skal du også tage højde for, at forandring tager tid, og at medarbejdernes skal trænes og støttes i nye processer & rutiner.
  • Sørg for grundig træning på gulvet, fx med OJT (on-the-job-training) og TI-JI (Toyota Industries Job Instructions), indtil kompetencerne er på ønsket niveau.
  • Etabler standarder og sørg for at alle kender dem til bunds.
  • Skab bevidsthed om hvad der skaber værdi, og hvad der ikke skaber værdi – synliggør det så meget og så ofte som muligt. Målet er at fjerne alle aktiviteter, der ikke skaber værdi.

”Vi har opnået gode resultater i Mjölby, men vi er fuldt ud klar over, at vi har masser af potentiale til at forbedre os endnu mere. Alt er muligt, og vi spreder for eksempel også TPS til vores administrative funktioner, der også har tydelige job instruktioner. Èt af de centrale spørgsmål, vi stiller os selv, er: Ved vi, hvad alle skal gøre med hvilken adfærd, så vi løbende kan fjerne spild og forbedre os?”, slutter Martin Mimer.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder justerer strategi i USA efter Trumps kursskifte

04.09.2025SCM.dk

Billigere dagligvarer og mere inspiration online

04.09.2025SCM.dk

Sådan forbedrer I resiliens i forsyningskæden i en forstyrret verden

02.09.2025Descartes

Sponseret

Descartes lancerer AI-løsning til mere effektiv screening af handelspartnere

28.08.2025SCM.dk

Kunsten at navigere i told-befængt farvand

27.08.2025SCM.dk

Analyse: Diversiteten i toppen af dansk erhvervsliv står næsten stille

21.08.2025SCM.dk

Indspark: Fra tilfredshed til forståelse - brug kundernes stemme som strategisk kompas

21.08.2025SCM.dk

Forsyningskæder skal være agile – men hvad vil det egentlig sige?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense