Søfragts-markedet byder på piskesmældseffekt

Det globale søfragtsmarked står over for betydelige udfordringer og forandringer i de kommende måneder. En rapport fra DHL Global Forwarding fra juni 2025 beskriver en "piskesmældseffekt", hvor en række faktorer i forening vil skabe en bølge af udfordringer henover sommeren. Det vil have direkte konsekvenser for danske supply chain ledere, der skal navigere i et marked præget af usikkerhed og volatilitet.

En ny rapport om det aktuelle søfragtsmarked beskriver en "piskesmældseffekt", hvor en række faktorer i forening vil skabe en bølge af udfordringer. Foto: 123rf.com.

17.06.2025

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

En af de mest markante ændringer er de midlertidige nedsættelser af toldsatser mellem USA og Kina. USA har reduceret toldsatserne på kinesiske varer fra 145 til 30 procent, mens Kina har sænket toldsatserne på amerikanske eksportvarer fra 125 til 10 procent i en periode på 90 dage. Denne ændring har allerede ført til en hurtig genopretning i efterspørgslen på containerfragt på ruten mellem Kina og USA, da importører skynder sig at genopbygge deres lagre inden for det 90-dages vindue, der lukker i august.

Vi ser allerede nu en betydelig stigning i bookinger og forventer, at fragtraterne vil fortsætte med at stige i anden halvdel af juni

DHL Global Forwarding

Denne pludselige stigning i efterspørgslen har medført en tidlig og intens top-sæson, hvilket presser kapaciteten og udstyrsressourcerne. "Vi ser allerede nu en betydelig stigning i bookinger, og forventer at fragtraterne vil fortsætte med at stige i anden halvdel af juni", lyder det i rapporten fra DHL Global Forwarding.

Kapacitetsudfordringer og udstyrsmangel

Rapporten forudser en skarp stigning i transpacific kapacitet (TP) i de kommende uger, da rederier tilføjer ekstra skibe, genoptager tjenester og nye rederier træder ind på markedet. Året indtil nu har set en gennemsnitlig stigning i kapaciteten på 16 procent. På kort sigt forventes kapaciteten dog stadig at være stram på grund af skibe, der er omdirigeret til andre ruter.

Læs også: Globale fragtkæder er ramt af usikkerheder på mange fronter

Derudover er der risiko for udstyrsmangel i Asien som følge af aflyste sejladser i april og begyndelsen af maj, hvilket har begrænset omplaceringen af tomme containere tilbage til Kina. DHL-rapporten forventer også, at trængsel i og ved nøglehavne i Asien og Europa samt vejrrelaterede forsinkelser vil påvirke kapaciteten negativt.

Stigende fragtrater og piskesmældseffekt

Fragtraterne er allerede begyndt at stige og forventes at fortsætte denne tendens i anden halvdel af juni, da rederierne har annonceret generelle rateforhøjelser (GRIs) på alle ruter samt ’peak season surcharges’ (PSS) på visse ruter i juni. Denne udvikling er drevet af den øgede efterspørgsel og de kapacitetsmæssige udfordringer.

Rapporten beskriver en "piskesmældseffekt", hvor en række faktorer i forening vil skabe en bølge af udfordringer. Fra april til maj fortsatte kinesiske producenter med at fylde tomme containere, mens rederier aflyste sejladser og omdirigerede kapacitet til andre ruter. Dette har resulteret i et fald i antallet af skibe, der ankommer til USA, og et fald i antallet af tomme containere, der returneres til Kina.

I perioden fra midt til slut juni forventer rapporten en intens bølge af gods, der vil ramme amerikanske havne, hvilket vil medføre trængsel og udfordringer med tilgængeligheden af chassis, lastbiler og tog. Dette vil markere begyndelsen på en top-sæson, hvor importører vil skynde sig at nå så meget som muligt inden for 90-dages fristen for toldændringerne.

Det er afgørende at forudse disse udfordringer og tilpasse sig de skiftende markedsforhold for at minimere forsinkelser og omkostningsstigninger

DHL Global Forwarding

Konsekvenser for danske supply chain ledere

For danske supply chain ledere betyder disse udviklinger, at der vil være behov for streng allokeringsstyring og proaktiv planlægning. "Det er afgørende at forudse disse udfordringer og tilpasse sig de skiftende markedsforhold for at minimere forsinkelser og omkostningsstigninger", lyder det i rapporten.

Læs også: Markedet for kølecontainere bliver presset af mange typer forstyrrelser

Rapporten understreger også vigtigheden af at holde sig opdateret med de seneste udviklinger og reguleringer, da toldændringer og andre politiske beslutninger kan have betydelige konsekvenser for fragtmarkedet: "Vi anbefaler vores kunder at holde tæt kontakt med deres fragtpartnere og være forberedt på at tilpasse deres strategier hurtigt".

I lyset af disse udfordringer er det klart, at det globale søfragtsmarked står over for en turbulent periode. Danske supply chain ledere skal derfor ifølge rapporten i særlig grad være proaktive og fleksible for at navigere succesfuldt gennem de kommende måneders udfordringer.

Hent den fulde rapport her.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

02.10.2025SCM.dk

Globale forsyningskæder ruster sig til højsæson med toldkaos og kapacitetsproblemer

01.10.2025SCM.dk

Nye amerikanske gebyrer kan koste 20 milliarder kroner

30.09.2025SCM.dk

Aarhus Havn opjusterer forventningerne efter stærkt halvårsresultat

30.09.2025WITRON Group

Sponseret

Successful outcome of a company-wide supply chain transformation

29.09.2025SCM.dk

Maersk topper igen på punktlighed

29.09.2025SCM.dk

Færre leverancer og mere effektiv forsyning til danske campingpladser

25.09.2025SCM.dk

Nye lastbiler steg i 2025 - og varebilmarkedet faldt i august

24.09.2025SCM.dk

Aarhus Havn igangsætter arbejde med ny terminal

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle